W III kwartale klienci BLIKA wykonali 194 mln transakcji, co oznacza wzrost rok do roku o 76 proc. i 10 proc. kwartalnie. To kolejny rekord. Łączna wartość transakcji wzrosła o 80 proc. w skali roku i sięgnęła 26,6 mld zł. W III kwartale użytkownicy realizowali BLIKIEM średnio prawie 2,1 mln transakcji każdego dnia. W najlepszym dniu kwartału odnotowano 2,7 mln transakcji. Średnia kwota transakcji BLIKIEM to 133 zł.

Tradycyjnie najwięcej transakcji BLIKIEM realizowanych jest w polskim i zagranicznym ecommerce, udział tych transakcji wynosi obecnie 65,3 proc. Liczba transakcji w tym segmencie wyniosła 126,6 mln, co stanowi wzrost o 63 proc. w skali roku i 4 proc. kwartalnie. Wartość transakcji online osiągnęła 15 mld zł, a średnia wartość pojedynczego zakupu to 118 zł.

Na drugim miejscu wśród najchętniej wykorzystywanych funkcji znajdują się przelewy na telefon BLIK – stanowią 16,5 proc. wszystkich transakcji. W trzecim kwartale było ich 32 mln, czyli o 142 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Wartość przekazanych w ten sposób pieniędzy sięgnęła blisko 4 mld zł (prawie trzy razy więcej niż rok wcześniej). Średnia wartość przelewu na telefon BLIK to 123 zł. Liczba transakcji w tradycyjnych terminalach płatniczych wzrosła rok do roku o 108 proc. do 25 mln. To 13 proc. wszystkich transakcji BLIKIEM w III kwartale. Ich wartość osiągnęła poziom 1,3 mld zł. Średnia wartość płatności w POS to 123 zł. W bankomatach zaś zrealizowano w III kwartale 11 mln transakcji. Liczba wpłat i wypłat wzrosła rok do roku o 43 proc. Ich wartość osiągnęła 7 mld zł, a średnia pojedyncza transakcja to 631 zł. Udział operacji realizowanych w bankomatach w stosunku do ogólnej ich liczby stanowi obecnie 5,5 proc. wszystkich transakcji BLIK.

- Od dłuższego czasu jesteśmy przekonani, że płatności natychmiastowe to przyszłość rozliczeń pomiędzy ludźmi. To najszybszy i najłatwiejszy sposób na przekazanie sobie pieniędzy bezgotówkowo i bezproblemowo. Rok do roku udział transakcji P2P we wszystkich realizowanych BLIKIEM wzrósł o 5 punktów procentowych, a udział e-commerce spadł poniżej 70 proc. Struktura transakcyjności jest coraz bardziej zrównoważona – mówi Dariusz Mazurkiewicz, prezes Polskiego Standardu Płatności, operatora systemu BLIK.

Na koniec trzeciego kwartału BLIK miał 8,6 mln aktywnych użytkowników. Za takiego firma uważa osobę, która realizuje przynajmniej jedną transakcję w miesiącu. Możliwość skorzystania z BLIKA w aplikacjach bankowości mobilnej ma obecnie ponad 95 proc. wszystkich klientów krajowych instytucji płatniczych.

Od 9 listopada Alior Bank, ING Bank, Bank Millennium, mBank, PKO BP i Santander Bank Polska udostępniły płatności zbliżeniowe BLIK w sklepach stacjonarnych w Polsce i na świecie. Firma informuje, że prace poszerzające zasięg banków trwają i zapowiada, że grono to powiększy się.

Udziałowcami PSP są: Alior Bank, Bank Millennium, ING Bank Śląski, mBank, PKO Bank Polski, Santander Bank Polska oraz Mastercard. Z Blika mogą korzystać również klienci Getin Banku, Banku Pekao, BNP Paribas, Credit Agricole, Inteligo, Nest Banku, Banku Pocztowego i banków spółdzielczych zrzeszonych w Spółdzielczej Grupie Bankowej, w Banku BPS i bankach spółdzielczych Grupy BPS.