Reklama

UOKiK ukarał PKO BP,Pekao,Raiffeisen

Finanse, UOKiK nałożył kary na PKO BP, Pekao i Raiffeisen Bank Polska, w łączniej kwocie ponad 6,5 mln zł

Publikacja: 15.01.2013 23:38

Urząd wziął pod lupę zapisy w umowach oraz przekazy reklamowe.

Urząd wziął pod lupę zapisy w umowach oraz przekazy reklamowe.

Foto: Rzeczpospolita

W przypadku PKO BP zastrzeżenia wzbudziła m.in. kampania reklamowa pt. „Max pożyczka, mini ratka", której spoty były emitowane od października do grudnia 2010 r. Pojawiło się w nich m.in. hasło „25,40 miesięcznie za każdy 1000 zł pożyczki", jednak kredyt na takich warunkach mógł uzyskać tylko klient posiadający rachunek od co najmniej 6 miesięcy.

Zdaniem UOKiK, prezentowane w reklamach warunki udzielenia kredytu były nieczytelne dla przeciętnego konsumenta. Kara dla PKO BP wyniosła 2,8 mln zł.

Postępowanie w sprawie banku Pekao zostało wszczęte po skardze konsumenta w październiku 2011 roku. Wątpliwości UOKiK wzbudziło zwlekanie z przekazywaniem do Biura Informacji Kredytowej informacji o spłacie kredytu, czyli wygaśnięciu zobowiązania. W związku z tym, konsument, który spłacił jeden kredyt i chciał zaciągnąć następny, mógł nie mieć zdolności kredytowej, ponieważ informacja o jego zadłużeniu nadal widniała w BIK.

W przypadku Raiffeisen Banku postępowanie zostało wszczęte w czerwcu 2011 roku. Przyczyną interwencji również była skarga konsumenta. Wątpliwości wzbudziły postanowienia w umowach o kredyt hipoteczny. Wśród nich znalazły się takie, które obciążały konsumenta kosztami wyceny nieruchomości w przypadku braku spłaty dwóch lub trzech rat kredytu. Według UOKiK, nie istnieją żadne powody, aby w sytuacji zaległości w spłacie rat obciążać konsumenta kosztami wyceny nieruchomości. Wycena jest uzasadniona w przypadku zmiany wartości nieruchomości, natomiast nie ma żadnego związku z zaleganiem przez kredytobiorcę ze spłatą rat.

Kary dla Pekao i Raiffeisen Bank wyniosły po 1,8 mln zł.

Reklama
Reklama

Decyzje nie są ostateczne, ponieważ przysługuje od nich odwołanie do sądu.

W przypadku PKO BP zastrzeżenia wzbudziła m.in. kampania reklamowa pt. „Max pożyczka, mini ratka", której spoty były emitowane od października do grudnia 2010 r. Pojawiło się w nich m.in. hasło „25,40 miesięcznie za każdy 1000 zł pożyczki", jednak kredyt na takich warunkach mógł uzyskać tylko klient posiadający rachunek od co najmniej 6 miesięcy.

Zdaniem UOKiK, prezentowane w reklamach warunki udzielenia kredytu były nieczytelne dla przeciętnego konsumenta. Kara dla PKO BP wyniosła 2,8 mln zł.

Reklama
Finanse
Zmiany kadrowe w KNF. Sebastian Skuza odwołany ze stanowiska
Finanse
Liderzy finansów w centrum rewolucji AI
Finanse
„Luka” w PPK, czyli niewielki zysk dzisiaj, wielka strata w przyszłości
Finanse
Zderegulować obawy przed IPO. Jak przywrócić giełdę polskim firmom
Finanse
Bruksela zablokowała najważniejszy fundusz Putina. Kieruje nim były obywatel Ukrainy
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama