Rosną prywatne kinoteki

Polacy wydali w ubiegłym roku na filmy DVD ćwierć miliarda złotych. To o jedną czwartą więcej niż rok wcześniej. Według dystrybutorów w tym roku sprzedaż spadnie

Publikacja: 07.03.2009 02:00

Rosną prywatne kinoteki

Foto: Fotorzepa, Kuba Kamiński Kub Kuba Kamiński

W ubiegłym roku Polacy kupili 7,2 mln filmów na płytach DVD i Blu-ray, czyli o ok. 15 proc. więcej niż rok wcześniej – wynika z wyliczeń Dariusza Kaczora, dyrektora handlowego w Vision Film Distribution. Wpływy z ich sprzedaży urosły o ponad 26 proc. i sięgnęły 255 mln zł.

Powodzeniem cieszyły się też DVD z muzyką. Z danych Związku Producentów Audio-Video wynika, że sprzedano ich o połowę więcej niż w 2007 r., a wpływy przekroczyły w ubiegłym roku 30 mln zł.

Mimo to branża spodziewa się na rynku ochłodzenia. – Już ubiegły rok był dla branży gorszy, bo rynek rósł wolniej niż w 2007. Postępowała przecena filmów, dzięki czemu dystrybutorzy sprzedawali więcej płyt. Ale wzrost jest coraz wolniejszy – mówi Dariusz Kaczor.

Piotr Reisch, prezes SPI International Polska, ocenia, że już po pierwszych miesiącach tego roku sprzedaż w porównaniu z początkiem 2008 r. obniżyła się o 15 – 30 proc.

Jego zdaniem powodem spadków jest powolne nasycanie się rynku oraz to, że Polacy chętnie kolekcjonują płyty dodawane do gazet. – W domach, w których jest kino domowe, często obok stoi pudło liczące kilkaset filmów w tekturowych kopertach, kupionych razem z gazetami. Filmy są też coraz tańsze – za pakiet pięciu, siedmiu filmów DVD w sklepie płaci się 40 – 50 zł. Poza tym ludzie chcą mieć w domu tylko filmy naprawdę dobre, średniej klasy horrory czy komedie oglądają już dziś głównie w telewizji, której oferta jest coraz bogatsza – wylicza Piotr Reisch. Dystrybutorzy bronią się przed filmami insertowanymi do gazet – do obrotu w prasie nie są dopuszczane nowości, a te filmy, które stają się dodatkami do gazet, w salonach sprzedaży oferowane są w niższych cenach.

Spodziewany w tym roku przez branżę spadek sprzedaży filmów nie będzie jednak oznaczał, że rynek będzie wart mniej. – W tym roku przewiduję wolniejszy wzrost wpływów, ale nie spadki. Wyższe przychody zapewnią droższe filmy sprzedawane na nośnikach Blu-ray. Na pewno nie będzie to jednak skok większy niż 10 proc., bo spadnie liczba sprzedanych płyt – mówi Dariusz Kaczor. Firmy będą też zwiększać swoje przychody poprzez wydawanie limitowanych i ekskluzywnych, a więc droższych edycji filmów.

Po tym, gdy DVD wyparły z rynku kasety VHS, branżę czeka dalsza ewolucja. – Ludzie cały czas czekają, żeby się przekonać, co będzie kolejnym obowiązującym nośnikiem filmów – DVD, Blu-ray czy też po prostu będą one ściągane bezpośrednio z Internetu – mówi Piotr Reisch.

Według Dariusza Kaczora w tym roku Blu-ray bardziej się upowszechni, bo spadną ceny filmów na takich nośnikach. – Na pewno w najbliższych trzech latach będziemy obserwowali wyprzedaż DVD i przyrost sprzedaży Blu-ray. Nie spowoduje to już jednak takich zwyżek, jakie towarzyszyły przechodzeniu z kaset VHS.

[i]Masz pytanie, wyślij e-mail do autorki: [mail=m.lemanska@rp.pl]m.lemanska@rp.pl[/mail][/i]

Finanse
Warren Buffett przejdzie na emeryturę. Ma go zastąpić Greg Abel
Finanse
Berkshire ze spadkiem zysków, rośnie za to góra gotówki
Finanse
Polacy niespecjalnie zadowoleni ze swojej sytuacji finansowej
Finanse
Norweski fundusz emerytalny z miliardową stratą
Finanse
TFI na zakupach, OFE wyprzedają polskie akcje