Kurierzy walczą o roznoszenie paczek z zakupami w sieci

Firmy kurierskie doręczają obecnie kilkadziesiąt procent więcej paczek niż normalnie. Przedświąteczną gorączkę potęgują przesyłki z towarami kupionymi w Internecie

Publikacja: 08.12.2010 04:18

Ponad 50 procent więcej paczek krajowych i międzynarodowych niż w pozostałych miesiącach obsługuje t

Ponad 50 procent więcej paczek krajowych i międzynarodowych niż w pozostałych miesiącach obsługuje teraz dziennie także DHL Express

Foto: Fotorzepa, Szymon Laszewski Szymon Laszewski

Międzynarodowa firma kurierska UPS pomiędzy Świętem Dziękczynienia, które w Ameryce obchodzone jest w czwarty czwartek listopada, a Bożym Narodzeniem planuje dostarczyć na całym świecie 430 mln paczek. 24 miliony z nich dotrze do adresatów 22 grudnia i będzie to najbardziej pracowity dzień dla kurierów tej firmy. Żeby wykonać zadanie, przez ostatni miesiąc roku UPS, która na co dzień zatrudnia ponad 400,6 tys. ludzi, przyjmie do pracy kolejne 50 tys. pracowników sezonowych.

– W Polsce w czasie szczytu przedświątecznego UPS dostarcza nawet 60 proc. paczek więcej niż w pozostałych miesiącach – mówi Grzegorz Urban, dyrektor marketingu UPS. Podkreśla, że choć koniec roku to pracowity okres dla sklepów internetowych, które w tym czasie notują rekordowe obroty związane z zakupami prezentów świątecznych, to większa liczba przesyłek dotyczy także innych segmentów, np. sektora B2B.

– Zwiększony ruch w sklepach generuje większy ruch towarów od producentów do detalistów – zauważa Urban.

Ponad 50 procent więcej paczek krajowych i międzynarodowych niż w pozostałych miesiącach obsługuje teraz dziennie także DHL Express (Poland), która tylko w całym ubiegłym roku dostarczyła w Polsce ponad 23,4 mln paczek, o prawie 2 mln więcej niż rok wcześniej i prawie 5 mln więcej niż w 2007 roku.

– W tym roku sytuacja pogodowa spowodowała, że otrzymujemy nawet dwukrotnie większe ilości zleceń niż przewidywane. Ten wzrost dotyczy też przesyłek doręczanych do klientów sklepów internetowych – mówi Tomasz Buraś, prezes zarządu DHL Express (Poland).

[srodtytul]Paczki z sieci[/srodtytul]

Paczki z zakupami z Internetu zaczynają zresztą odgrywać coraz większą rolę w wolumenie wszystkich operatorów.

– Firmy kurierskie dostrzegły wartość polskiego rynku e-commerce około dwóch lat temu, co zbiegło się w czasie z osiągnięciem przezeń wartości 10 mld zł oraz podwyższeniem opłat przez Pocztę Polską – mówi Piotr Jarosz, wydawca przewodnika kupujących online Sklepy24.pl. Jak zauważa, wśród internetowych sprzedawców najpopularniejszym przewoźnikiem kurierskim jest UPS. – Ale wśród dużych i bardziej doświadczonych najpopularniejsza jest firma GLS. Rosnącym zainteresowaniem cieszą się paczkomaty i inne alternatywne formy odbioru osobistego – mówi Jarosz.

Według niego w okresie przedświątecznym sklepy internetowe notują przeciętnie 30-proc. wzrost sprzedaży, co przekłada się odpowiednio na wzrost ilości przesyłek.

[wyimek]3 mld zł wart jest rynek paczek pocztowych i kurierskich w Polsce[/wyimek] Zdaniem Rafała Brzoski, prezesa firmy Integer.pl, właściciela paczkomatów 24/7, maszyn do nadawania i odbioru paczek m.in. z towarami kupionymi w Internecie, cały rynek paczek pocztowych i kurierskich w Polsce wart jest ok. 3 mld zł. Z tego aż 1 miliard złotych przypada na e-commerce. – Ruch przedświąteczny zaczął się u nas już przeszło trzy tygodnie temu

– mówi Rafał Brzoska. Do paczkomatów 24/7 trafia teraz nawet trzykrotnie więcej przesyłek niż jeszcze na początku listopada. W niektórych lokalizacjach firma dostawia dodatkowe maszyny, bo te, które są, codziennie wypełnione są nowymi przesyłkami.

– Obsługa e-commerce B2B i B2C rośnie rzeczywiście w dynamicznym tempie – przyznaje Tomasz Buraś. Dla przykładu podaje, że w okresie od stycznia do października tego roku liczba przesyłek nadawanych przez małe sklepy internetowe wzrosła blisko czterokrotnie. DHL Express (Poland) – podobnie jak inne firmy działające na rynku – ma obecnie oddzielny zespół do obsługi tego segmentu. – Przygotowaliśmy też rozwiązania serwisowe, które pozwalają nam na sprawną obsługę klientów sklepów internetowych – dodaje Buraś.

O 30 – 40 proc. rośnie liczba paczek, jakie w przedświątecznym szczycie dostarcza na rynku B2C firma DPD, jedna z najpopularniejszych firm kurierskich wybieranych przez handlujących w sieci. – Szczyt paczkowy w tym roku jest bardziej niż w poprzednich spłaszczony. Wolumeny rosną powoli i systematycznie, a to pozytywny trend – mówi Maciej Głowacki, dyrektor sprzedaży i marketingu DPD Polska. Prognozuje, że nasilenie liczby przesyłek nastąpi w przedostatnim tygodniu grudnia.

[srodtytul]Poczta zostaje z tyłu[/srodtytul]

Więcej paczek niż zwykle dostarcza przed świętami także Poczta Polska. – Ruch zwiększa się już w listopadzie i mamy do czynienia z kilkunastoprocentowym wzrostem – mówi Zbigniew Baranowski, rzecznik Poczty Polskiej. Od kilku lat Poczta Polska traci jednak swoje udziały w rynku paczek właśnie na rzecz firm kurierskich. Zarząd narodowego operatora już w tym roku starał się odwrócić niekorzystny trend, wprowadzając usługę e-przesyłka dedykowaną specjalnie klientom sklepów internetowych.

Szefowie Poczty liczą też, że zamiast listem poleconym, którym także przesyłane są lżejsze towary z sieci, klienci będą korzystać właśnie z e-przesyłki, której cena jest taka sama jak listu poleconego, z tą różnicą, że paczkę trzeba samemu odebrać z urzędu pocztowego.

[ramka]Handlowe żniwa

Obroty firm kurierskich zwłaszcza w końcówce roku nakręcają sklepy internetowe. Choć dla tego typu firm wciąż największe obroty generują kontrakty z klientami biznesowymi, to jednak segment konsumencki co roku rośnie o ok. 30 proc. Pod względem wzrostu obrotów ten rok na pewno będzie lepszy od ubiegłego. Według ostrożnych szacunków handel internetowy w tym roku zyska ponad 17 proc. i osiągnie wartość 15,5 mld zł. Obroty jego niekwestionowanego lidera, czyli serwisu aukcyjnego Allegro, mają wzrosnąć o 15 proc., do 7,4 mld zł, ale mniejsze sklepy mogą się się pochwalić nawet dwukrotnie wyższą dynamiką. Według badania Shoper co drugi e-sklep spodziewa się w sezonie świątecznym wyższej sprzedaży niż rok temu. Jedynie co piąty prognozuje jej spadek.Trudno się dziwić, że popularność internetowych zakupów, a co za tym idzie korzystania z usług firm kurierskich rośnie. Dzięki temu można zaoszczędzić nawet do 30 proc., a jednocześnie uniknąć zatłoczonych sklepów. Jednak zwłaszcza serwisy aukcyjne starają się wprowadzać nowe opcje pozwalające na ograniczenie kosztów przesyłek. Serwis Allegro we wrześniu wprowadził opcję możliwego ich odbioru w sklepach, biurach podróży i punktach usługowe w ramach DHL Service Point, Paczka w Ruchu czy paczkomatach 24/7 InPostu. Wtedy ich liczba wynosiła 1,6 tys., ale ma wciąż rosnąć. —pm[/ramka]

Masz pytanie, wyślij e-mail do autorki [mail=a.stabryła@rp.pl]a.stabryła@rp.pl[/mail]

UPS

Międzynarodowa firma kurierska UPS pomiędzy Świętem Dziękczynienia, które w Ameryce obchodzone jest w czwarty czwartek listopada, a Bożym Narodzeniem planuje dostarczyć na całym świecie 430 mln paczek. 24 miliony z nich dotrze do adresatów 22 grudnia i będzie to najbardziej pracowity dzień dla kurierów tej firmy. Żeby wykonać zadanie, przez ostatni miesiąc roku UPS, która na co dzień zatrudnia ponad 400,6 tys. ludzi, przyjmie do pracy kolejne 50 tys. pracowników sezonowych.

Pozostało 93% artykułu
Finanse
Polacy ciągle bardzo chętnie korzystają z gotówki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Finanse
Najwięksi truciciele Rosji
Finanse
Finansowanie powiązane z ESG to korzyść dla klientów i banków
Debata TEP i „Rzeczpospolitej”
Czas na odważne decyzje zwiększające wiarygodność fiskalną
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Finanse
Kreml zapożycza się u Rosjan. W jeden dzień sprzedał obligacje za bilion rubli