Wydatki na gazoport nie obciążą odbiorców

Minister skarbu zapewnia, że koszty budowy i działalności terminalu LNG w Świnoujściu nie obciążą rachunków odbiorców gazu. Nie będzie więc dodatkowej opłaty – tzw. dywersyfikacyjnej

Publikacja: 25.03.2011 03:21

Wydatki na gazoport nie obciążą odbiorców

Foto: Gaz-System

Aleksander Grad mówi „Rz", że nie ma planu wprowadzenia specjalnej opłaty, która zrekompensowałaby koszty budowy i terminalu LNG w Świnoujściu. Wcześniej taki pomysł analizowano i chodziło o stałą stawkę, jaką mieliby płacić wszyscy odbiorcy i firmy sprzedające gaz. Wstępnie szacowano, że opłata, która miała pomóc w utrzymaniu gazoportu, wyniesie kilka groszy za 1 m sześc. gazu. Podobna funkcjonuje w Hiszpanii.

Terminal gazu skroplonego w Świnoujściu zostanie uruchomiony w połowie 2014 r., od tego czasu Polska będzie miała po raz pierwszy w historii możliwość sprowadzenia surowca statkami od dowolnego producenta. Tym samym dywersyfikacja stanie się faktem – obecnie ok. 65 proc. potrzebnego w naszym kraju gazu dostarcza rosyjski koncern Gazprom.

– Na pewno można odstąpić od pomysłu opłaty dywersyfikacyjnej, bo spadły koszty budowy terminalu dzięki funduszom unijnym – mówi „Rz" Jan Chadam, prezes państwowej spółki Gaz-System, która odpowiada za powstanie gazoportu.

Koszty samego terminalu też okazały się niższe – 2,6 mld zł zamiast 2,9 mld zł, bo zrezygnowano z dwóch projektów – m.in. budowy odazotowni. Cały projekt terminalu, wstępnie szacowany na 4,3 mld zł, zyskał wsparcie z funduszy Unii Europejskiej – na ok. 1 mld zł. I trwają zabiegi o kolejne fundusze.

Jan Chadam przypomina, że o tym, jak wysokie będą opłaty w gazoporcie na poszczególne usługi, zdecyduje prezes Urzędu Regulacji Energetyki. – Im więcej gazu przejdzie przez gazoport, tym lepiej – dodaje.

Bezpośrednio budowę gazoportu prowadzi należąca do Gaz-Systemu firma Polskie LNG. Zdaniem jej prezesa Zbigniewa Rapciaka przy jednym zleceniu usługi dywersyfikacyjnej od Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa na 1,5 mld m sześc. rocznie koszty inwestycji zwrócą się w ciągu 14 lat. PGNiG ma jak dotąd tylko jeden kontrakt – z katarską firmą – na dostawy 1,5 mld m sześc. rocznie. – Liczymy na kolejne zlecenia, zainteresowane wykorzystaniem gazoportu są firmy z Norwegii – mówi Zbigniew Rapciak.

Aleksander Grad mówi „Rz", że nie ma planu wprowadzenia specjalnej opłaty, która zrekompensowałaby koszty budowy i terminalu LNG w Świnoujściu. Wcześniej taki pomysł analizowano i chodziło o stałą stawkę, jaką mieliby płacić wszyscy odbiorcy i firmy sprzedające gaz. Wstępnie szacowano, że opłata, która miała pomóc w utrzymaniu gazoportu, wyniesie kilka groszy za 1 m sześc. gazu. Podobna funkcjonuje w Hiszpanii.

Terminal gazu skroplonego w Świnoujściu zostanie uruchomiony w połowie 2014 r., od tego czasu Polska będzie miała po raz pierwszy w historii możliwość sprowadzenia surowca statkami od dowolnego producenta. Tym samym dywersyfikacja stanie się faktem – obecnie ok. 65 proc. potrzebnego w naszym kraju gazu dostarcza rosyjski koncern Gazprom.

Finanse
Jak rosną oszczędności Polaków? Padł nowy rekord
Finanse
SGH startuje z Otwartym Uniwersytetem Ekonomicznym
Finanse
Firmy pożyczkowe „skradły” bankom sporo klientów. Dlaczego Polacy je wybierają?
Finanse
Podatkowe przeciąganie liny
Finanse
W turbulentnych czasach liczą się sprawdzeni partnerzy