Firmy chcą rozwijać wolontariat pracowniczy

Coraz więcej spółek odkrywa zalety wspierania swych pracowników w bezpłatnej pracy na rzecz innych

Aktualizacja: 22.06.2011 12:00 Publikacja: 22.06.2011 02:36

Czerwcowy weekend – piknik dla dzieci z domu dziecka to jeden z 38 własnych projektów wolontariackic

Czerwcowy weekend – piknik dla dzieci z domu dziecka to jeden z 38 własnych projektów wolontariackich pracowników grupy TP

Foto: __Archiwum__

– Zaczęło się spontanicznie od organizacji zbiórek dla Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy – wspomina Marek Januszewicz, koordynator wolontariatu pracowniczego grupy TP. Dodaje, że to chęć udziału pracowników w społecznych inicjatywach zachęciła firmę do utworzenia w 2003 roku programu wolontariatu. W zeszłym roku uczestniczyło w nim ponad 2 tysiące osób, czyli co dziesiąty pracownik grupy.

Jednorazowy zryw

– Wolontariat w firmach to zwykle oddolna inicjatywa pracowników – potwierdza Marta Walkowska-Lipko ze Stowarzyszenia Centrum Wolontariatu (SCW), które dostaje od pracodawców coraz więcej zapytań o programy wspierające prospołeczną działalność załogi.

Jej zdaniem w ostatnich miesiącach w związku z Europejskim Rokiem Wolontariatu zainteresowanie wśród pracodawców jest ogromne. Nie tylko wśród prywatnych spółek, ale także instytucji i urzędów. – Mamy nadzieję, że to nie będzie jednorazowy zryw, ale długofalowe działania – dodaje Marta Walkowska-Lipko.

W długofalowe działania wolontariackie firm wierzy Paweł Łukasiak, prezes Akademii Rozwoju Filantropii. – Wolontariat pracowniczy przestaje już być traktowany jako dodatek, a staje się częścią zintegrowanej strategii rozwoju i motywacji pracowników oraz polityki HR– dodaje.

Sprzyja temu rosnąca popularność CSR, czyli społecznej odpowiedzialności biznesu, w którą wolontariat świetnie się wpisuje. To, jak bardzo obchody Europejskiego Roku Wolontariatu zwiększyły popularność prospołecznych działań w polskich firmach, będzie wiadomo w 2012 r., gdy SCW zakończy kolejne badanie pracodawców. Poprzednie, przed trzema laty wykazało, że wolontariat  pracowniczy ma tylko 2 proc. dużych spółek.

Tysiące godzin

Teraz jest szansa na spory wzrost, sądząc choćby po przykładzie takich firm jak Enea czy Cemex, które ze swoimi programami wolontariatu wystartowały w tym roku. – To efekt Roku Wolontariatu – przyznają przedstawiciele Cemeksu. Jak podkreśla Grzegorz Adamski, rzecznik Enei, część załogi grupy angażowała się w społeczną działalność już wcześniej; np. pracownicy służb ratownictwa przedmedycznego Enei zainicjowali pokazy udzielania pierwszej pomocy na imprezach masowych. Teraz pokazy są częścią programu wolontariatu pracowniczego grupy prowadzonego pod nazwą „Z porywu serca". – Firma wspiera też wybrane inicjatywy pracowników – dodaje rzecznik Enei, gdzie w wolontariat zaangażowało się na razie ok. 300 osób, czyli ok. trzech procent załogi. – Ale zainteresowanie wolontariatem stale rośnie.

Zdaniem Marty Walkowskiej-Lipko zaangażowanie pracowników zwykle rośnie wraz ze stażem programu. – Ludzie „zarażają się" od siebie nawzajem wolontariatem – potwierdza Marek Januszewicz z TP.

Statystyki udziału w firmowych wolontariatach nie odbiegają specjalnie od krajowej średniej – według badań Instytutu Spraw Publicznych i CBOS około 15 proc. Polaków podejmuje nieodpłatną pracę na rzecz lokalnej społeczności.

W informatycznej bazie programu wolontariatu pracowniczego w Citi Handlowym jest zarejestrowanych 935 osób, czyli co piąty z pracowników banku. – Corocznie przepracowują średnio 11 000 godzin – wylicza Krzysztof Kaczmar, dyrektor Fundacji Kronenberga działającej przy Citi Handlowym, która od sześciu lat prowadzi tam wolontariat pracowniczy. Choć zaangażowanie utrzymuje się na podobnym poziomie od kilku lat, to z każdym rokiem rośnie liczba projektów wolontariackich, których twórcami są pracownicy (w 2006 r. było ich 36, a w ubiegłym – już 90).

Byle bez przymusu

– Pracowników łatwiej jest przekonać do wolontariatu, gdy mogą realizować własne projekty – ocenia Agnieszka Krajnik, koordynator ds. PR w Providencie, gdzie pracownicy dwa razy w roku mogą zgłaszać swe pomysły akcji wolontariackich do firmowego konkursu – 20 najlepszych dostaje wsparcie finansowe i organizacyjne firmy.

Wewnętrzne konkursy na pracownicze projekty wolontariatu organizują też Cemex i Nutricia. W działający od 2010 roku program Wolontariusze HOPE zaangażował się w zeszłym roku co czwarty z pracowników Nutricii. W grupie TP, która w tym roku wsparła już 38 lokalnych projektów według pomysłów swych wolontariuszy, pracownicy mają też do wyboru przedsięwzięcia organizowane przez firmę, w tym działania Fundacji Orange, która organizuje m.in. warsztaty dla dzieci o bezpiecznym korzystaniu z Internetu. Z kolei wolontariusze Danone co roku uczestniczą w zbiórce żywności „Podziel się posiłkiem", którą firma od siedmiu lat organizuje wraz z Bankami Żywności.

Krzysztof Kaczmar ocenia, że kluczowe dla powodzenia programu jest wpisanie wolontariatu w strategię firmy i zdobycie poparcia zarządu. – Warto też zachęcać pracowników do działania, ale nie zmuszać – dodaje.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki a.blaszczak@rp.pl

Finanse
Warren Buffett przejdzie na emeryturę. Ma go zastąpić Greg Abel
Finanse
Berkshire ze spadkiem zysków, rośnie za to góra gotówki
Finanse
Polacy niespecjalnie zadowoleni ze swojej sytuacji finansowej
Finanse
Norweski fundusz emerytalny z miliardową stratą
Finanse
TFI na zakupach, OFE wyprzedają polskie akcje
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem