Wciąż jednak znacznie więcej osób jest pesymistami niż optymistami.
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), który syntetycznie opisuje bieżące tendencje konsumpcji indywidualnej ukształtował się w III kwartale na poziomie –23,7 pkt proc. i był wyższy o 2,6 pkt proc. niż w poprzednim kwartale, ale o 7,6 pkt proc. niższy niż przed rokiem.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), który syntetycznie opisuje nasze przewidywania dotyczące najbliższych 12 miesięcy poprawił się o 1,3 pkt proc. w stosunku do poprzedniego kwartału przyjmując poziom –27,4 pkt proc., ale nadal był o 5,7 pkt proc. niższy w porównaniu do III kwartału 2010 r.
Nastroje poprawiała głównie dobra opinia o ogólnej sytuacji ekonomicznej w kraju. Poprawiły się, ale w mniejszym zakresie oceny sytuacji finansowej rodziny, szansę na zwiększenie oszczędności oraz zamierzenia dokonaniu zakupów dóbr trwałych. Wciąż jednak rosną obawy o miejsce pracy.