Reklama

Cel firm: rynek krajowy

W najbliższych dwóch latach małe i średnie firmy chcą się koncentrować na produkcji krajowej

Publikacja: 21.12.2011 03:16

Cel firm: rynek krajowy

Foto: Rzeczpospolita

Ma­łe i śred­nie fir­my wo­lą dzia­łać na ryn­kach lo­kal­nych niż za­gra­nicz­nych. Tak wy­ni­ka z dwóch opu­bli­ko­wa­nych wła­śnie ba­dań: „Sła­bych i moc­nych stron sek­to­ra MSP w Pol­sce" pre­zen­to­wa­ne­go wczo­raj przez PKPP Le­wia­tan oraz „Ra­por­tu o sta­nie ma­łych i śred­nich przed­się­biorstw w Pol­sce" Pol­skiej Agen­cji Roz­wo­ju Przed­się­bior­czo­ści.

Z obu ra­por­tów wy­ni­ka, że sła­bo­ścią ma­łych i śred­nich firm jest ich nie­wiel­ka otwar­tość na współ­pra­cę z za­gra­ni­cą. W 2010 r. – jak wy­ni­ka z ba­da­nia PARP – eks­por­te­ra­mi by­ło ok. 30 proc. ma­łych i śred­nich firm. Sprze­da­ły one to­wa­ry za po­nad 113 mld zł. By­ły to głów­nie fir­my, jak wy­ni­ka z ana­li­zy PARP, zaj­mu­ją­ce się prze­twór­stwem prze­my­sło­wym (pro­du­cen­ci wy­ro­bów me­ta­lo­wych, ar­ty­ku­łów spo­żyw­czych, two­rzyw sztucz­nych) oraz ma­łe fir­my.

– Gdy za­py­ta­li­śmy sze­fów firm o to, ja­kie czyn­ni­ki ogra­ni­cza­ją ich chęć eks­pan­sji za­gra­nicz­nej, to po­nad po­ło­wa przy­zna­ła, że nie ma ta­kiej po­trze­by: fir­my wszyst­ko sprze­da­ją na pol­skim ry­nku – tłu­ma­czy Mał­go­rza­ta Star­czew­ska- Krzysz­to­szek, głów­na eko­no­mist­ka PKPP Le­wia­tan.

Z ba­da­nia wy­ni­ka, że im fir­ma mniej­sza, tym ­czę­ściej wy­star­cza jej lo­kal­ny ry­nek. Eko­no­mist­ka przy­zna­je, że rów­nież z ba­dań z poprzed­nich lat wy­ni­ka, że ma­łe firmy chęt­niej de­cy­du­ją się na eks­port, gdy ma­ją pro­ble­my na re­gio­nal­nym ryn­ku.

Gdy fir­my za­py­ta­no (a ba­da­nie by­ło pro­wa­dzo­ne pod ko­niec la­ta), ja­kie zna­cze­nie ma dla nich wspól­ny ry­nek UE, po­nad po­ło­wa (56 proc.) przy­zna­ła, że nie ma on dla nich zna­cze­nia. In­ne wska­zy­wa­ły zna­cze­nie swo­bo­dy prze­pły­wu pra­cow­ni­ków (17 proc.) i usług (10 proc.). – Więk­szość z tych przed­się­bior­ców, któ­rzy uwa­ża­ją, że wspól­ny ry­nek nie ma dla nich zna­cze­nia, oba­wia się przede wszyst­kim wzro­stu kon­ku­ren­cji i kosz­tów pra­cy, któ­re bę­dą ro­sły szyb­ciej niż wy­daj­ność pra­cy – do­da­je Krzysz­to­szek.

Reklama
Reklama

Przed­się­bior­cy, dla któ­rych wspól­ny ry­nek jest war­to­ścią, wska­zy­wa­li na szan­se, ja­kie są z nim zwią­za­ne: możli­wość po­sze­rze­nia ryn­ku dla swo­ich pro­duk­tów i usług (64 proc.), uru­cho­mie­nie dzia­łal­no­ści na in­nych ryn­kach UE (48 proc.) oraz ła­twiej­sze po­zy­ska­nie in­we­sto­ra (31 proc.).

Le­wia­tan zwra­ca jed­nak uwa­gę, że pra­wie po­ło­wa ma­łych firm to typ in­no­wa­to­ra, czy­li czegoś, co dzia­ła na rzecz roz­wo­ju. – Ja­kość pro­duk­tów jest klu­czo­wym czyn­ni­kiem bu­do­wa­nia przez przed­się­bior­ców kon­ku­ren­cyj­nej po­zy­cji. Prze­sta­ła nim być już ce­na – mówi Mał­go­rza­ta Star­czew­ska-Krzysz­to­szek. Do­da­je, że choć nie­wie­le firm de­cy­du­je się na wpro­wa­dze­nie in­no­wa­cji, to co­raz czę­ściej ro­zu­mie­ją ich przy­dat­ność dla roz­wo­ju.

Ma­łe i śred­nie fir­my wo­lą dzia­łać na ryn­kach lo­kal­nych niż za­gra­nicz­nych. Tak wy­ni­ka z dwóch opu­bli­ko­wa­nych wła­śnie ba­dań: „Sła­bych i moc­nych stron sek­to­ra MSP w Pol­sce" pre­zen­to­wa­ne­go wczo­raj przez PKPP Le­wia­tan oraz „Ra­por­tu o sta­nie ma­łych i śred­nich przed­się­biorstw w Pol­sce" Pol­skiej Agen­cji Roz­wo­ju Przed­się­bior­czo­ści.

Pozostało jeszcze 87% artykułu
Reklama
Finanse
Zderegulować obawy przed IPO. Jak przywrócić giełdę polskim firmom
Finanse
Bruksela zablokowała najważniejszy fundusz Putina. Kieruje nim były obywatel Ukrainy
Finanse
Członek Fed wzywa do obniżki stóp. Media typują go na następcę Jerome’a Powella
Finanse
Donald Trump twierdzi, że nie planuje zwolnić szefa Fed, Jerome’a Powella
Finanse
Srebro najdroższe od 14 lat. Powodów jest kilka
Reklama
Reklama