Cel firm: rynek krajowy

W najbliższych dwóch latach małe i średnie firmy chcą się koncentrować na produkcji krajowej

Publikacja: 21.12.2011 03:16

Cel firm: rynek krajowy

Foto: Rzeczpospolita

Ma­łe i śred­nie fir­my wo­lą dzia­łać na ryn­kach lo­kal­nych niż za­gra­nicz­nych. Tak wy­ni­ka z dwóch opu­bli­ko­wa­nych wła­śnie ba­dań: „Sła­bych i moc­nych stron sek­to­ra MSP w Pol­sce" pre­zen­to­wa­ne­go wczo­raj przez PKPP Le­wia­tan oraz „Ra­por­tu o sta­nie ma­łych i śred­nich przed­się­biorstw w Pol­sce" Pol­skiej Agen­cji Roz­wo­ju Przed­się­bior­czo­ści.

Z obu ra­por­tów wy­ni­ka, że sła­bo­ścią ma­łych i śred­nich firm jest ich nie­wiel­ka otwar­tość na współ­pra­cę z za­gra­ni­cą. W 2010 r. – jak wy­ni­ka z ba­da­nia PARP – eks­por­te­ra­mi by­ło ok. 30 proc. ma­łych i śred­nich firm. Sprze­da­ły one to­wa­ry za po­nad 113 mld zł. By­ły to głów­nie fir­my, jak wy­ni­ka z ana­li­zy PARP, zaj­mu­ją­ce się prze­twór­stwem prze­my­sło­wym (pro­du­cen­ci wy­ro­bów me­ta­lo­wych, ar­ty­ku­łów spo­żyw­czych, two­rzyw sztucz­nych) oraz ma­łe fir­my.

– Gdy za­py­ta­li­śmy sze­fów firm o to, ja­kie czyn­ni­ki ogra­ni­cza­ją ich chęć eks­pan­sji za­gra­nicz­nej, to po­nad po­ło­wa przy­zna­ła, że nie ma ta­kiej po­trze­by: fir­my wszyst­ko sprze­da­ją na pol­skim ry­nku – tłu­ma­czy Mał­go­rza­ta Star­czew­ska- Krzysz­to­szek, głów­na eko­no­mist­ka PKPP Le­wia­tan.

Z ba­da­nia wy­ni­ka, że im fir­ma mniej­sza, tym ­czę­ściej wy­star­cza jej lo­kal­ny ry­nek. Eko­no­mist­ka przy­zna­je, że rów­nież z ba­dań z poprzed­nich lat wy­ni­ka, że ma­łe firmy chęt­niej de­cy­du­ją się na eks­port, gdy ma­ją pro­ble­my na re­gio­nal­nym ryn­ku.

Gdy fir­my za­py­ta­no (a ba­da­nie by­ło pro­wa­dzo­ne pod ko­niec la­ta), ja­kie zna­cze­nie ma dla nich wspól­ny ry­nek UE, po­nad po­ło­wa (56 proc.) przy­zna­ła, że nie ma on dla nich zna­cze­nia. In­ne wska­zy­wa­ły zna­cze­nie swo­bo­dy prze­pły­wu pra­cow­ni­ków (17 proc.) i usług (10 proc.). – Więk­szość z tych przed­się­bior­ców, któ­rzy uwa­ża­ją, że wspól­ny ry­nek nie ma dla nich zna­cze­nia, oba­wia się przede wszyst­kim wzro­stu kon­ku­ren­cji i kosz­tów pra­cy, któ­re bę­dą ro­sły szyb­ciej niż wy­daj­ność pra­cy – do­da­je Krzysz­to­szek.

Przed­się­bior­cy, dla któ­rych wspól­ny ry­nek jest war­to­ścią, wska­zy­wa­li na szan­se, ja­kie są z nim zwią­za­ne: możli­wość po­sze­rze­nia ryn­ku dla swo­ich pro­duk­tów i usług (64 proc.), uru­cho­mie­nie dzia­łal­no­ści na in­nych ryn­kach UE (48 proc.) oraz ła­twiej­sze po­zy­ska­nie in­we­sto­ra (31 proc.).

Le­wia­tan zwra­ca jed­nak uwa­gę, że pra­wie po­ło­wa ma­łych firm to typ in­no­wa­to­ra, czy­li czegoś, co dzia­ła na rzecz roz­wo­ju. – Ja­kość pro­duk­tów jest klu­czo­wym czyn­ni­kiem bu­do­wa­nia przez przed­się­bior­ców kon­ku­ren­cyj­nej po­zy­cji. Prze­sta­ła nim być już ce­na – mówi Mał­go­rza­ta Star­czew­ska-Krzysz­to­szek. Do­da­je, że choć nie­wie­le firm de­cy­du­je się na wpro­wa­dze­nie in­no­wa­cji, to co­raz czę­ściej ro­zu­mie­ją ich przy­dat­ność dla roz­wo­ju.

Ma­łe i śred­nie fir­my wo­lą dzia­łać na ryn­kach lo­kal­nych niż za­gra­nicz­nych. Tak wy­ni­ka z dwóch opu­bli­ko­wa­nych wła­śnie ba­dań: „Sła­bych i moc­nych stron sek­to­ra MSP w Pol­sce" pre­zen­to­wa­ne­go wczo­raj przez PKPP Le­wia­tan oraz „Ra­por­tu o sta­nie ma­łych i śred­nich przed­się­biorstw w Pol­sce" Pol­skiej Agen­cji Roz­wo­ju Przed­się­bior­czo­ści.

Pozostało 87% artykułu
Finanse
Najwięksi truciciele Rosji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Finanse
Finansowanie powiązane z ESG to korzyść dla klientów i banków
Debata TEP i „Rzeczpospolitej”
Czas na odważne decyzje zwiększające wiarygodność fiskalną
Finanse
Kreml zapożycza się u Rosjan. W jeden dzień sprzedał obligacje za bilion rubli
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Finanse
Świat więcej ryzykuje i zadłuża się. Rosną koszty obsługi długu