Chociaż 22 sierpnia 2012 r. Rosja stała się członkiem WTO, nie oznacza to natychmiastowego zniesienia barier celnych i administracyjnych.
– Niektóre stawki cła spadły, ale w rzeczywistości jest to powrót do poziomu sprzed trzech lat, bo wtedy je interwencyjnie podniesiono – mówi Marek Ociepka, kierownik wydziału promocji handlu i inwestycji polskiej ambasady w Moskwie.
Teoretycznie cła na auta i części samochodowe mają być stopniowo obniżane do 2018 r., ale nie ustalono dokładnego harmonogramu obniżek. Moskwa może więc dość dowolnie o tym decydować.
Eksperci branży motoryzacyjnej uważają, że rosyjska obecność w WTO nie wpłynie w istotny sposób na polskich eksporterów samochodów oraz części i komponentów.
– Rosja już wcześniej wpuściła do siebie producentów aut, dając im pewne przywileje. Te firmy dalej będą odgrywać główną rolę na tamtejszym rynku – twierdzi Andrzej Halarewicz z międzynarodowej firmy analitycznej Jato Dynamics.