Coraz śmielej polskie firmy szukają nowych rynków

W pierwszym kwartale polskie firmy znacząco zwiększyły eksport do pozaunijnych krajów rozwiniętych i na rynki rozwijające się. Eksport do państw strefy euro był nieznacznie niższy niż rok temu.

Publikacja: 26.05.2013 19:32

Coraz śmielej polskie firmy szukają nowych rynków

Foto: Fotorzepa, Bartosz Jankowski

Najbardziej dynamicznie rozwijał się eksport produktów mineralnych (o 14 proc., do  ok. 2 mld euro) i  artykułów rolno-spożywczych (o 13,9 proc., do 4,5 mld euro), które stanowiły w łącznym wywozie z Polski 12,4 proc. Eksport produktów elektromaszynowych zwiększył się o 3,1proc. (do prawie 13,9 mld euro). Z kolei w wywozie produktów chemicznych odnotowano wzrost o 8,1proc. (do ponad 5,1 mld euro).

Tak wynika z analizy Ministerstwa Gospodarki na temat handlu zagranicznego w ciągu pierwszych trzech miesięcy tego roku.  Firmom powoli, ale skutecznie udaje się dywersyfikować kierunki eksportu. Co prawda wciąż UE jest naszym najpoważniejszym partnerem handlowym, to jednak powoli udaje się zwiększyć zaangażowanie polskich przedsiębiorstw w innych miejscach świata.

Analitycy ministerstwa gospodarki podają, że przy ogólnym wzroście eksportu w I kwartale ( na podstawie danych GUS) o  5,6 proc. i wartości 36,2 mld euro, zmniejszyła się wartość do strefy euro (o 0,9 proc., do 18,4 mld euro), nieznacznie wzrosła na unijne rynki spoza strefy euro wzrósł o 2,8 proc. Ale aż o ponad 36 proc. ( do prawie 2,7 mld euro) wzrosła wartość towarów wysyłanych do rozwiniętych krajów europejskich, nie będących we Wspólnocie.

Wolniej, ale wciąż dynamicznie od dwóch lat, rośnie eksport do Wspólnoty Niepodległych Państw. Eksport do WNP wzrósł o 10,9 proc. (do prawie 3,4 mld euro), zaś na pozostałe rynki rozwijające się zdecydowanie szybciej, bo aż o 32,4 proc. (do ponad 3,3 mld euro).

Gorsze wyniki osiągnięto natomiast w wymianie z rynkami strefy euro, gdzie zarówno eksport okazał się niższy o  0,9proc. (18,4 mld euro. W rezultacie wywóz do całej UE zwiększył się w I kwartale br. zaledwie o 0,3 proc., do 26,9 mld euro.

Wśród państw UE największe wzrosty eksportu odnotowano na rynek: słowacki o 11proc. (do ok. 930 mln euro), głównie na skutek wzrostu eksportu pojazdów oraz ich części i akcesoriów oraz maszyn i urządzeń elektrycznych, łotewski o 26,9proc., do ok. 260 mln euro,  bułgarski o 55,4 proc., do prawie 160 mln euro i grecki o 11,7 proc., do ok. 120 mln euro.

Analitycy MG szacują, że eksport do Niemiec był w I kwartale o 1,9 proc. wyższy niż rok wcześniej ( to ok 9,1 mld euro), ale uważają, że to iż udało się zahamować tendencję spadkową jest sukcesem polskich firm, głównie spożywczych. W tym roku mniej za to sprzedawaliśmy zachodniemu sąsiadowi kotłów, maszyn i urządzeń mechanicznych (o 10,6proc., do 1 mld euro), maszyn i urządzeń elektrycznych (o 5,2 proc., do 820 mln euro) oraz pojazdów, ich części i akcesoriów (o 1,5 proc., do 1,2 mld euro.

Mniej sprzedaliśmy na rynki włoski (głównie spadek sprzedaży w motoryzacji), francuski i holenderski.

Z niewielkim wzrostem eksportu na rynki unijne kontrastuje dynamiczny jego wzrost na

pozaunijne rynki rozwinięte. MG szacuje go na  36,7proc., do prawie 2,7 mld euro. Zadecydowało o tym wysokie  tempo wzrostu do: Norwegii o 91,4proc., do ok. 830 mln euro (znowu najważniejszą grupą towarów były statki i łodzie). O ponad 31 proc ( do 820 mln euro) wzrósł eksport do USA ( głównie paliw mineralnych). Szybko zwiększamy swoją obecność w Kanadzie ( wzrost o ponad 23 proc. do wartości 245 mln euro) oraz  w Japonii o 42,8 proc., do 140 mln euro.

Wciąż dla naszych firm atrakcyjne są rynki wschodnie. Eksport do WNP zwiększył się w I kwartale br. o 10,9 proc. (do ok. 3,4 mld euro), w tym do Rosji o 8 proc., do prawie 1,9 mld euro. Natomiast eksport na pozostałe rynki rozwijające się i słabiej rozwinięte wzrósł w I kwartale br. aż o32,4 proc., do 3,3 mld euro.  Wysłaliśmy o jedną piątą więcej towarów do Chin ( ponad 440 mln euro).  Eksport wzrósł do Republiki Korei (o 38 proc., do ok. 125 mln euro), Zjednoczonych Emiratów Arabskich (o 63 proc.,  do ok. 120 mln euro) oraz Brazylii (o 44 proc., do 110 mln euro). Zmniejszyła się wartość eksportu do Indii i Meksyku.

Z danych MG wynika, iż  w I kwartale wśród ważniejszych grup towarowych najszybciej wzrósł eksport:  produktów mineralnych – o 14 proc. (do 2 mld euro), artykułów rolno-spożywczych – o 13,9 proc. (do 4,5 mld euro);  oraz wyrobów przemysłu chemicznego – o 8,1 proc. (do ponad 5,1 mld euro).  Wśród artykułów rolno – spożywczych liderami eksportu w pierwszych trzech miesiącach tego roku były: produkty pochodzenia roślinnego, owoce, warzywa i zboża.

O jedną czwartą polskie firmy zwiększyły zagraniczną sprzedaż leków  o 26,5proc., do ok. 540 mln euro (1,5 proc. eksportu ogółem) oraz tworzyw sztucznych i artykułów z nich (o 11,4 proc., do ponad 1,6 mld euro  (tj. 4,5 proc. eksportu).

Wśród towarów, które są naszymi specjalnościami eksportowymi zwiększyliśmy sprzedaż statków i łodzi, maszyn i urządzeń elektrycznych o 4,1 proc., do ok. 3,9 mld euro, co stanowiło 10,8 proc. eksportu ogółem.  Więcej sprzedawaliśmy też odzieży.

Zmniejszyła się zagraniczna sprzedaż w motoryzacji (o 7,3 proc. - 310 mln euro), do prawie 4 mld euro  (tj. 10,9 proc. łącznego eksportu) oraz kotłów, maszyn i urządzeń mechanicznych– o 2,2 proc., do prawie 4,3 mld euro, co stanowiło 11,7 proc. eksportu ogółem.

Ekonomiści MG szacują, że eksport wzrośnie w tym roku o 2 proc., do 144,8 mld euro, a import spadnie o 0,5 proc., do 150,9 mld euro.

Najbardziej dynamicznie rozwijał się eksport produktów mineralnych (o 14 proc., do  ok. 2 mld euro) i  artykułów rolno-spożywczych (o 13,9 proc., do 4,5 mld euro), które stanowiły w łącznym wywozie z Polski 12,4 proc. Eksport produktów elektromaszynowych zwiększył się o 3,1proc. (do prawie 13,9 mld euro). Z kolei w wywozie produktów chemicznych odnotowano wzrost o 8,1proc. (do ponad 5,1 mld euro).

Tak wynika z analizy Ministerstwa Gospodarki na temat handlu zagranicznego w ciągu pierwszych trzech miesięcy tego roku.  Firmom powoli, ale skutecznie udaje się dywersyfikować kierunki eksportu. Co prawda wciąż UE jest naszym najpoważniejszym partnerem handlowym, to jednak powoli udaje się zwiększyć zaangażowanie polskich przedsiębiorstw w innych miejscach świata.

Pozostało 87% artykułu
Finanse
Polacy ciągle bardzo chętnie korzystają z gotówki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Finanse
Najwięksi truciciele Rosji
Finanse
Finansowanie powiązane z ESG to korzyść dla klientów i banków
Debata TEP i „Rzeczpospolitej”
Czas na odważne decyzje zwiększające wiarygodność fiskalną
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Finanse
Kreml zapożycza się u Rosjan. W jeden dzień sprzedał obligacje za bilion rubli