Polacy dołączają do finansowych pesymistów

Polacy oceniają swoją sytuację finansową lepiej niż przeciętni Europejczycy. Tendencja jest jednak negatywna.

Publikacja: 19.06.2013 15:37

Polacy dołączają do finansowych pesymistów

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek

Rośnie bowiem przewaga osób, których finansowa sytuacja uległa pogorszeniu. Polska dołączyła więc do pesymistów z Eurolandu. - Wiele krajów wschodzących, takich jak Polska, przez długi czas opierało się spowolnieniu największych gospodarek, ale ożywienie na ich głównych rynkach eksportowych nie nadeszło w porę, a możliwości dalszego wspierania popytu krajowego wyczerpały się, więc dołek w naszym cyklu koniunkturalnym przypada dopiero teraz – komentuje Rafał Benecki, główny ekonomista ING Banku Śląskiego.

W okresie ostatnich trzech miesięcy sytuacja finansowa połowy Polaków nie zmieniła się. Równocześnie co trzeci Polak zadeklarował, że obecna sytuacja gospodarcza przyczyniła się do pogorszenia jego sytuacji. Co dziesiąty ankietowany przyznał, że odczuł poprawę.

Dwóch na pięciu Polaków deklaruje, że ciężko im związać koniec z końcem. To poniżej średniej dla wszystkich badanych krajów (45 proc.). Największe problemy finansowe mają mieszkańcy południa Europy: Hiszpanie, Włosi oraz Francuzi.

Polski konsument jest bardzo ostrożny i zdyscyplinowany. Rzadziej kupuje impulsywnie niż większość z mieszkańców dwunastu krajów uczestniczących w badaniu, a dodatkowo woli płacić gotówką, aby mieć większą kontrolę nad swoim budżetem. Co drugi respondent z Polski woli płacić gotówką za zakupy, ponieważ łatwiej jest mu zauważyć ile wydaje. Może dlatego że ma świadomość iż takim zakupom z użyciem karty towarzyszy mniejsze poczucie winy z powodu wydawania pieniędzy, niż wydając gotówkę. Tak uważa dwie piąte polskich respondentów. Podobna liczba deklaruje, że mniej zastanawia się nad ceną gdy płaci kartą.

- Pomimo tego, Polacy nie są zadowoleni ze sposobu w jaki kontrolują swoje wydatki. Może to wynikać z faktu, że jesteśmy wciąż społeczeństwem niezbyt zamożnym a więc duża cześć naszych wydatków to takie, bez których nie można się obejść (utrzymanie mieszkania, żywność, energia), a więc i poczucie panowania nad budżetem jest mniejsze – dodaje ekspert ING.

W Polsce, a także w Rumunii i Turcji, media społecznościowe cieszą się względnie wysokim wskaźnikiem zaufania w porównaniu z Europą Zachodnią.

Poszukując jak najniższych cen Polacy chętnie korzystają z mediów społecznościowych. Informacje w social media lub na forach internetowych są najbardziej pomocne przy podejmowaniu decyzji o kupnie artykułów AGD – 74 proc. osób deklaruje, że przekonały je do zakupu, a 29 proc. skłoniły do zrezygnowania z niego. Media społecznościowe są wykorzystywane rzadziej w przypadku produktów bankowych – do podjęcia decyzji o założeniu rachunku przekonały 59 proc. konsumentów planujących otworzyć konto bankowe. Najbardziej popularnym źródłem informacji przy podejmowaniu decyzji o produktach finansowych są strony firmowe i materiały marketingowe, następnie rozmowy ze znajomymi i rodziną oraz artykuły prasowe.

Polscy respondenci wyróżniają się stosunkowo wysokim zaufaniem do mediów społecznościowych. 14 proc. przy podejmowaniu decyzji o otwarciu konta ma największe zaufanie do serwisów typu Facebook czy Twitter. Dla porównania, w Niemczech zaufanie do mediów społecznościowych wynosi w tym wypadku 7 proc., w Wielkiej Brytanii 6 proc., a we Francji 4 proc. - Może to wynikać ze stosunkowo niskiego w tych krajach poziomu kapitału społecznego, czy też zaufania w ogóle. Media społecznościowe stają się także coraz bardziej znaczącym narzędziem dyscyplinującym producentów i usługodawców – zauważa Grzegorz Ogonek, ekonomista ING Banku Śląskiego.

Z badania wynika także, że najpopularniejszym celem korzystania z bankowości mobilnej w Polsce jest płacenie rachunków (35 proc.), co jest dwukrotnie wyższym wynikiem od średniej dla wszystkich badanych krajów. Polacy stosunkowo rzadziej wskazywali natomiast na sprawdzenie stanu konta (31 proc. wobec średniej 38 proc.).

Szósta edycja kwartalnego badania Grupy ING „Finansowy Barometr ING" zrealizowanego przez badawczą IPSOS objęła 12 tys. respondentów w dwunastu krajach, m.in. w Polsce, Niemczech, Wielkiej Brytanii, Francji, Hiszpanii, Holandii i Turcji.

ING

Rośnie bowiem przewaga osób, których finansowa sytuacja uległa pogorszeniu. Polska dołączyła więc do pesymistów z Eurolandu. - Wiele krajów wschodzących, takich jak Polska, przez długi czas opierało się spowolnieniu największych gospodarek, ale ożywienie na ich głównych rynkach eksportowych nie nadeszło w porę, a możliwości dalszego wspierania popytu krajowego wyczerpały się, więc dołek w naszym cyklu koniunkturalnym przypada dopiero teraz – komentuje Rafał Benecki, główny ekonomista ING Banku Śląskiego.

Pozostało 87% artykułu
Finanse
Polacy ciągle bardzo chętnie korzystają z gotówki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Finanse
Najwięksi truciciele Rosji
Finanse
Finansowanie powiązane z ESG to korzyść dla klientów i banków
Debata TEP i „Rzeczpospolitej”
Czas na odważne decyzje zwiększające wiarygodność fiskalną
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Finanse
Kreml zapożycza się u Rosjan. W jeden dzień sprzedał obligacje za bilion rubli