– Prowadzone w ostatnich trzech miesiącach badania wśród przedsiębiorców, zwłaszcza w gronie firm mikro, małych i średnich, wskazują na stopniowy powrót zainteresowania leasingowaniem pojazdów służbowych i większą skłonność do inwestowania w środki transportu – twierdzi dyrektor Instytutu Keralla Research Katarzyna Pydych. W trzecim kwartale w pojazdy chce inwestować nieco ponad 11 proc. ankietowanych firm.
Poprawę przyniosła już pierwsza połowa roku. Według danych Związku Polskiego Leasingu dynamika finansowania samochodów przez firmy leasingowe w okresie styczeń–czerwiec zwiększyła się o 7,3 proc. w porównaniu z tym samym okresem 2012 roku i sięgnęła 9,1 mld złotych netto. W przypadku leasingu aut osobowych wartość umów wzrosła o 9,8 proc. i wyniosła 4,1 mld zł. W przypadku samochodów dostawczych wzrost był mniejszy – 6,7 proc., przy umowach wartych 1,1 mld zł.
Dobry okazał się zwłaszcza drugi kwartał. Z jednej strony wpłynęły na to poprawiające się wyniki finansowe firm. Z drugiej – odnowienia umów na samochody osobowe kupowane w latach 2009–2010.
Najpopularniejszym samochodem we flotach Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów jest ford focus. Na takie auto decydowało się 11 proc. firm podpisujących umowy z BZ WBK Leasing. W tej samej firmie 9 proc. klientów wybierało auta marki Skoda, 7 proc. decydowało się na volkswageny.
Ale duża część leasingowanych samochodów to auta segmentu premium. Największa wartość umów w BZ WBK Leasing dotyczy BMW, które we wszystkich umowach ma pod względem wartości 9,4-procentowy udział. Na trzecim miejscu (za Fordem) znalazł się Mercedes (udział 7,9-procentowy), na piątym Audi (7,4 proc.). Nic dziwnego, skoro popyt na samochody droższych marek rośnie szybciej niż na auta popularne.