Mex walczy o rynek

Sytuacja branży nadal jest bardzo trudna. Firmy restrukturyzują swoje biznesy, by nie zbankrutować.

Publikacja: 19.09.2013 03:39

W ostatnich latach liczba lokali w Polsce systematycznie spadała. Teraz działa ich ok. 47 tysięcy.

W ostatnich latach liczba lokali w Polsce systematycznie spadała. Teraz działa ich ok. 47 tysięcy.

Foto: Rzeczpospolita

W ostatnich miesiącach na rynek trafiło sporo  informacji o problemach sieci gastronomicznych. Z rynku wypadła już firma Polskie Jadło. Mex robi wszystko, żeby nie podzielić jej losów. W 2012 r. miał głębokie straty i problemy z płynnością finansową. Zarząd deklaruje, że  spółka wyszła na prostą. Zamknęła już część nierentownych lokali. Teraz koncentruje się na poprawie rentowności dwóch flagowych brandów: Pijalni Wódki i Piwa oraz The Mexican.

Mex twierdzi, że na bieżąco reguluje swoje zobowiązania. Wykupił w terminie obligacje na kwotę około 1  mln zł z całej emisji o wartości 2 mln zł. Pozostała część ma zostać uregulowana do końca 2013 r. Od kilku miesięcy przewija się też wątek emisji akcji. Jednak ostatnie walne zgromadzenie jednogłośnie uchyliło czerwcową uchwałę w sprawie podwyższenia kapitału.  Co ciekawe, w porządku obrad była nowa emisja. Tu akcjonariusze nie byli już tak zgodni. „Za" oddano około 43 proc. głosów, a około 57 proc. wstrzymało się. Z uwagi na brak wymaganej większości uchwały nie podjęto.

W I półroczu 2013 r. Mex osiągnął 18,2 mln zł przychodów. To wprawdzie mniej niż rok wcześniej, ale wyniki się poprawiły. Zysk brutto ze sprzedaży wzrósł do 2,4 mln zł, z 1 mln zł. Mex podkreśla, że zamierza rozwijać swój biznes w systemie franczyzowym – tak jak wiele innych sieci gastronomicznych.

Liderem rynku w Polsce jest  McDonald's. Ma 312 restauracji, w tym 179 prowadzonych na zasadzie franczyzy przez 58 licencjobiorców. Po piętach depcze mu AmRest z 286 lokalami. Nie udziela jednak franczyzy, ponieważ sam jest operatorem prowadzonych przez siebie marek (m.in. KFC, Pizza Hut).

Znaczącym graczem na rynku jest też Sfinks. Jeszcze kilka lat temu był na skraju bankructwa, ale wyszedł na prostą po gruntownej restrukturyzacji. Teraz ma w sumie 110 restauracji, w tym  92 to flagowa marka  Sphinx, 11 przypada na sieć Chłopskie Jadło, a  7 na azjatycki Wook.

Krajowy rynek gastronomiczny ma wartość prawie 23 mld zł. Zdaniem ekspertów w tym roku wzrośnie zaledwie o 1 proc. Dopiero od 2014 r. spodziewają się wyraźniejszej poprawy sytuacji. Na razie widać, że liczba placówek gastronomicznych systematycznie spada. Jeszcze w 2009 r. było ich 49 tys., a w ubiegłym roku  niewiele ponad 47 tys. Z rynku wypadają przede wszystkim małe, niezależne lokale. Jednocześnie najwięksi gracze rosną w siłę.

Zdaniem ekspertów w dłuższym okresie  branża gastronomiczna ma przed sobą dobre perspektywy. Wciąż wydajemy na jedzenie w restauracjach mniej niż inni mieszkańcy UE.  Ta różnica będzie się zacierać. Z badania TNS OBOP wynika, że podczas jednorazowego wyjścia wydajemy średnio około 16 zł, a 47 proc. Polaków w ogóle nie jada poza domem.

W ostatnich miesiącach na rynek trafiło sporo  informacji o problemach sieci gastronomicznych. Z rynku wypadła już firma Polskie Jadło. Mex robi wszystko, żeby nie podzielić jej losów. W 2012 r. miał głębokie straty i problemy z płynnością finansową. Zarząd deklaruje, że  spółka wyszła na prostą. Zamknęła już część nierentownych lokali. Teraz koncentruje się na poprawie rentowności dwóch flagowych brandów: Pijalni Wódki i Piwa oraz The Mexican.

Pozostało 83% artykułu
Finanse
Polacy ciągle bardzo chętnie korzystają z gotówki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Finanse
Najwięksi truciciele Rosji
Finanse
Finansowanie powiązane z ESG to korzyść dla klientów i banków
Debata TEP i „Rzeczpospolitej”
Czas na odważne decyzje zwiększające wiarygodność fiskalną
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Finanse
Kreml zapożycza się u Rosjan. W jeden dzień sprzedał obligacje za bilion rubli