Stocznia Nauta zbuduje statek dla Uniwersytetu w Goeteborgu

Stocznia Remontowa Nauta SA z Gdyni zbuduje nowoczesny statek badawczy dla Uniwersytetu w Goeteborgu. W przetargu na budowę jednostki stocznia pokonała 13 firm z całej Europy. Kontrakt o wartości ok. 60 mln zł ma być zrealizowany do marca 2015 roku.

Publikacja: 13.11.2013 16:10

PAP

Dyrektor Marketingu Nowych Budów stoczni Nauta, Ewa Jagielska poinformowała w środę PAP, że projekt statku badawczego wykona firma z Hiszpanii. Powiedziała, że kontrakt na budowę statku został podpisany pod koniec października, a uprawomocnił się w tym tygodniu. Zwróciła uwagę, że w przetargu stocznia z Gdyni pokonała m.in. duńską stocznię Damen i fińską STX.

Nowoczesna jednostka dla szwedzkiego uniwersytetu w Goeteborgu będzie pełniła funkcję statku badawczego i laboratorium. Ma umożliwić prowadzenie interdyscyplinarnych badań m.in. nad zmianami klimatu, stanem wód czy układem prądów morskich.

Jagielska poinformowała, że statek będzie miał 44,5 metra długości i będzie ważył ok. 800 t. Na pokładzie jednostki, oprócz pięcioosobowej załogi, będzie mogło przebywać 20 studentów i naukowców. Jednostka zastąpi eksploatowany od 40 lat mniejszy statek badawczy. Nowa jednostka będzie zużywała ok. 40 proc. mniej paliwa niż obecnie wykorzystywana przez naukowców.

Stocznia Nauta, w konsorcjum z gdańską stocznią Crist SA buduje obecnie nowoczesny katamaran badawczy "Oceanograf" dla Uniwersytetu Gdańskiego. Statek ma być wykorzystywany do interdyscyplinarnych badań fauny i flory Morza Bałtyckiego. Na pokładzie jednostki, oprócz obserwatoriów, będą także laboratoria oraz sala seminaryjna do prowadzenia zajęć dydaktycznych. Na budowanym dla UG statku w maju położono stępkę, czyli główny element konstrukcyjny szkieletu jednostki. Jednostka ma być gotowa na wiosnę 2014 r.

Stocznia Remontowa Nauta należy do grupy MARS Shipyards & Offshore, zarządzanej przez należący do Agencji Rozwoju Przemysłu Fundusz MARS FIZ. Grupę MARS Shipyards & Offshore tworzą trzy spółki: Morska Stocznia Remontowa Gryfia, Energomontaż-Północ Gdynia i Stocznia Remontowa Nauta. Ponadto Fundusz Inwestycyjny MARS posiada udziały w spółkach Crist (30 proc.) oraz BCO (32,5 proc.).

Stocznia Nauta specjalizuje się w budowie kadłubów i jednostek pływających, remontach i przeglądach klasowych jednostek cywilnych oraz remontach i modernizacji jednostek wojskowych.

Dyrektor Marketingu Nowych Budów stoczni Nauta, Ewa Jagielska poinformowała w środę PAP, że projekt statku badawczego wykona firma z Hiszpanii. Powiedziała, że kontrakt na budowę statku został podpisany pod koniec października, a uprawomocnił się w tym tygodniu. Zwróciła uwagę, że w przetargu stocznia z Gdyni pokonała m.in. duńską stocznię Damen i fińską STX.

Nowoczesna jednostka dla szwedzkiego uniwersytetu w Goeteborgu będzie pełniła funkcję statku badawczego i laboratorium. Ma umożliwić prowadzenie interdyscyplinarnych badań m.in. nad zmianami klimatu, stanem wód czy układem prądów morskich.

Finanse
Polacy ciągle bardzo chętnie korzystają z gotówki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Finanse
Najwięksi truciciele Rosji
Finanse
Finansowanie powiązane z ESG to korzyść dla klientów i banków
Debata TEP i „Rzeczpospolitej”
Czas na odważne decyzje zwiększające wiarygodność fiskalną
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Finanse
Kreml zapożycza się u Rosjan. W jeden dzień sprzedał obligacje za bilion rubli