Dyrektor Marketingu Nowych Budów stoczni Nauta, Ewa Jagielska poinformowała w środę PAP, że projekt statku badawczego wykona firma z Hiszpanii. Powiedziała, że kontrakt na budowę statku został podpisany pod koniec października, a uprawomocnił się w tym tygodniu. Zwróciła uwagę, że w przetargu stocznia z Gdyni pokonała m.in. duńską stocznię Damen i fińską STX.
Nowoczesna jednostka dla szwedzkiego uniwersytetu w Goeteborgu będzie pełniła funkcję statku badawczego i laboratorium. Ma umożliwić prowadzenie interdyscyplinarnych badań m.in. nad zmianami klimatu, stanem wód czy układem prądów morskich.
Jagielska poinformowała, że statek będzie miał 44,5 metra długości i będzie ważył ok. 800 t. Na pokładzie jednostki, oprócz pięcioosobowej załogi, będzie mogło przebywać 20 studentów i naukowców. Jednostka zastąpi eksploatowany od 40 lat mniejszy statek badawczy. Nowa jednostka będzie zużywała ok. 40 proc. mniej paliwa niż obecnie wykorzystywana przez naukowców.
Stocznia Nauta, w konsorcjum z gdańską stocznią Crist SA buduje obecnie nowoczesny katamaran badawczy "Oceanograf" dla Uniwersytetu Gdańskiego. Statek ma być wykorzystywany do interdyscyplinarnych badań fauny i flory Morza Bałtyckiego. Na pokładzie jednostki, oprócz obserwatoriów, będą także laboratoria oraz sala seminaryjna do prowadzenia zajęć dydaktycznych. Na budowanym dla UG statku w maju położono stępkę, czyli główny element konstrukcyjny szkieletu jednostki. Jednostka ma być gotowa na wiosnę 2014 r.
Stocznia Remontowa Nauta należy do grupy MARS Shipyards & Offshore, zarządzanej przez należący do Agencji Rozwoju Przemysłu Fundusz MARS FIZ. Grupę MARS Shipyards & Offshore tworzą trzy spółki: Morska Stocznia Remontowa Gryfia, Energomontaż-Północ Gdynia i Stocznia Remontowa Nauta. Ponadto Fundusz Inwestycyjny MARS posiada udziały w spółkach Crist (30 proc.) oraz BCO (32,5 proc.).