Reklama

Stocznia Nauta zbuduje statek dla Uniwersytetu w Goeteborgu

Stocznia Remontowa Nauta SA z Gdyni zbuduje nowoczesny statek badawczy dla Uniwersytetu w Goeteborgu. W przetargu na budowę jednostki stocznia pokonała 13 firm z całej Europy. Kontrakt o wartości ok. 60 mln zł ma być zrealizowany do marca 2015 roku.

Publikacja: 13.11.2013 16:10

Dyrektor Marketingu Nowych Budów stoczni Nauta, Ewa Jagielska poinformowała w środę PAP, że projekt statku badawczego wykona firma z Hiszpanii. Powiedziała, że kontrakt na budowę statku został podpisany pod koniec października, a uprawomocnił się w tym tygodniu. Zwróciła uwagę, że w przetargu stocznia z Gdyni pokonała m.in. duńską stocznię Damen i fińską STX.

Nowoczesna jednostka dla szwedzkiego uniwersytetu w Goeteborgu będzie pełniła funkcję statku badawczego i laboratorium. Ma umożliwić prowadzenie interdyscyplinarnych badań m.in. nad zmianami klimatu, stanem wód czy układem prądów morskich.

Jagielska poinformowała, że statek będzie miał 44,5 metra długości i będzie ważył ok. 800 t. Na pokładzie jednostki, oprócz pięcioosobowej załogi, będzie mogło przebywać 20 studentów i naukowców. Jednostka zastąpi eksploatowany od 40 lat mniejszy statek badawczy. Nowa jednostka będzie zużywała ok. 40 proc. mniej paliwa niż obecnie wykorzystywana przez naukowców.

Stocznia Nauta, w konsorcjum z gdańską stocznią Crist SA buduje obecnie nowoczesny katamaran badawczy "Oceanograf" dla Uniwersytetu Gdańskiego. Statek ma być wykorzystywany do interdyscyplinarnych badań fauny i flory Morza Bałtyckiego. Na pokładzie jednostki, oprócz obserwatoriów, będą także laboratoria oraz sala seminaryjna do prowadzenia zajęć dydaktycznych. Na budowanym dla UG statku w maju położono stępkę, czyli główny element konstrukcyjny szkieletu jednostki. Jednostka ma być gotowa na wiosnę 2014 r.

Stocznia Remontowa Nauta należy do grupy MARS Shipyards & Offshore, zarządzanej przez należący do Agencji Rozwoju Przemysłu Fundusz MARS FIZ. Grupę MARS Shipyards & Offshore tworzą trzy spółki: Morska Stocznia Remontowa Gryfia, Energomontaż-Północ Gdynia i Stocznia Remontowa Nauta. Ponadto Fundusz Inwestycyjny MARS posiada udziały w spółkach Crist (30 proc.) oraz BCO (32,5 proc.).

Reklama
Reklama

Stocznia Nauta specjalizuje się w budowie kadłubów i jednostek pływających, remontach i przeglądach klasowych jednostek cywilnych oraz remontach i modernizacji jednostek wojskowych.

Dyrektor Marketingu Nowych Budów stoczni Nauta, Ewa Jagielska poinformowała w środę PAP, że projekt statku badawczego wykona firma z Hiszpanii. Powiedziała, że kontrakt na budowę statku został podpisany pod koniec października, a uprawomocnił się w tym tygodniu. Zwróciła uwagę, że w przetargu stocznia z Gdyni pokonała m.in. duńską stocznię Damen i fińską STX.

Nowoczesna jednostka dla szwedzkiego uniwersytetu w Goeteborgu będzie pełniła funkcję statku badawczego i laboratorium. Ma umożliwić prowadzenie interdyscyplinarnych badań m.in. nad zmianami klimatu, stanem wód czy układem prądów morskich.

Reklama
Finanse
Nowy rekord cen złota – już powyżej 3500 dolarów za uncję
Finanse
Donald Trump rozpoczął szturm na amerykański bank centralny
Finanse
Donald Tusk powołał nowego wiceszefa KNF. Jakie ma zadania?
Finanse
Norweski fundusz odcina się od Izraela: sprzedano udziały w bankach i amerykańskiej firmie
Finanse
"MF otwarte na zmiany". Pierwsze konsultacje projektu Osobistego Konta Inwestycyjnego.
Reklama
Reklama