Z drugiej strony, istnieją również narzędzia dedykowane odbiorcom. Dzięki współpracy z bankiem firma godzi się na wydłużanie terminów zapłaty, aby pozwolić odbiorcy na ograniczenie luki płynnościowej i jednocześnie dyskontować takie należności, żeby nie zaburzać własnej płynności. Przedsiębiorca może także umówić się z bankiem na kredytowanie wybranej grupy swoich odbiorców, a słabszych finansowo wspierać gwarantowanym przez siebie bieżącym finansowaniem – w rożnych formach, dzięki czemu bank nie wymaga oceny zdolności kredytowej odbiorcy.
A co można zaproponować w czasach coraz większej globalizacji, kiedy firmy coraz częściej robią zakupy w różnych częściach świata?
Można tu wykorzystać wiele narzędzi oferowanych przez instytucje finansowe, np. faktoring odwrócony. A w przypadku stałych dostawców również programy finansowania dostawców, które od niedawna są dostępne także w wersji transgranicznej, gdzie firma globalna może wspierać dostawców z różnych krajów i w różnych walutach, ale na podobnych, z góry ustalonych zasadach. Jest to o tyle istotne, że polskie firmy coraz częściej działają na rynkach zagranicznych. Ich sieć dostawców i odbiorców pochodzi z różnych rynków, które często znajdują się w innej kondycji niż nasza rodzima gospodarka.
W czasach prosperity szczególnie ważna jest dbałość o pracowników. Co w tym obszarze bank oferuje pracodawcom?
Instytucje finansowe mogą być bardzo pomocne w budowaniu lojalności pracowniczej, zarówno wśród klientów banków, jak i u ich partnerów biznesowych. Oferujemy wiele narzędzi, które pozwalają pracodawcy dostarczyć swoim pracownikom dodatkowe benefity. Są wśród nich m.in. bony zakupowe, lunchowe czy kartowe programy lojalnościowe dla pracowników. Część z nich weszła już na stałe do ofert wielu pracodawców, którzy coraz chętniej dofinansowują posiłki pracownicze lub zapewniają np. dodatkowe świąteczne premie. Wszystko to w postaci karty przedpłaconej. Ciekawym rozwiązaniem są również kartowe programy i konkursy motywacyjne. Pracodawcy przyznają na kartach przedpłaconych punkty np. za zwiększoną sprzedaż produktów, które później pracownicy mogą wykorzystać do tradycyjnych płatności.
Czy firmy chętnie korzystają ze specjalistycznych rozwiązań?