Dane zgromadzone przez Główny Urząd Statystyczny potwierdzają, że faktoring staje się w Polsce coraz popularniejszy. W 2013 roku liczba klientów korzystających z usług faktoringowych wzrosła o 12,2 proc.. Większość z nich prowadzi działalność w zakresie przemysłu oraz handlu, a także usług, transportu i budownictwa.
Badaniem zostały objęte 43 podmioty prowadzące w 2013 r. działalność faktoringową. W badanej zbiorowości było 27 niebankowych przedsiębiorstw prowadzących działalność faktoringową oraz 16 banków komercyjnych, które zajmowały się faktoringiem obok statutowej działalności bankowej. Spośród niebankowych przedsiębiorstw faktoringowych 13 należało do grup kapitałowych, 12 było jednostkami zależnymi, a jedna jednostką dominującą. Wśród badanych banków 11 należało do grup kapitałowych.
W dwudziestu niebankowych przedsiębiorstwach faktoringowych dominował kapitał krajowy, a w siedmiu kapitał zagraniczny. W grupie niebankowych przedsiębiorstw prowadzących działalność faktoringową dominowały spółki akcyjne (15 jednostek) i spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (10 jednostek), dwa przedsiębiorstwa miały inną formę organizacyjną. Niebankowe przedsiębiorstwa faktoringowe zatrudniały 958 osób. Czternaście firm miało swoje siedziby na terenie województwa mazowieckiego, osiem śląskiego, po jednej w województwach: łódzkim, dolnośląskim, lubelskim, wielkopolskim i małopolskim. Sieć dystrybucji tworzyło łącznie 45 oddziałów, przedstawicielstw i filii.
Faktoring to coraz lepiej znane źródło finansowania przedsiębiorstw, o czym świadczy wzrost liczby przedsiębiorstw (faktorantów), korzystających z usług faktoringowych. W porównaniu z 2012 r. liczba klientów wzrosła o 12,2 proc.. Z usług faktoringowych skorzystało 8 472 klientów, w tym 32,0 proc. prowadziło działalność w zakresie przemysłu, 31,0 proc. handlu, 9,4 proc. usług, 8,1 proc. transportu, 7,6 proc. budownictwa. Wartość wykupionych wierzytelności przez badane przedsiębiorstwa finansowe zajmujące się działalnością faktoringową (łącznie) wzrosła o 12,7 proc., z 114 999 mln zł w 2012 r. do 129 593 mln zł w roku 2013.
- Faktoring jest wygodnym źródłem zewnętrznego finansowania od momentu wystawienia faktury do chwili otrzymania zapłaty od kontrahenta. Uniknięcie zatorów płatniczych może być szczególnie istotne dla przedsiębiorstw współpracujących z wieloma dostawcami czy odbiorcami - uważa Tomasz Domagalski, szef sprzedazy w departamencie faktoringu i finansowania handlu, Bank Millennium. - Faktoring pozwala nie tylko na utrzymanie płynności na satysfakcjonującym poziomie, ale ponadto uwiarygadnia przedsiębiorstwa w oczach kontrahentów – potwierdzając profesjonalne podejście do finansów oraz dbałość o kwestie formalno-proceduralne - dodaje.