Reklama
Rozwiń
Reklama

Spadkobiercy cara **

Nowe kino rosyjskie często przygląda się śladom spustoszeń, jakie pozostawiło po sobie dogorywanie Związku Radzieckiego.

Publikacja: 19.02.2009 10:47

Życie Timofieja odmienia relikwia – guzik od munduru carewicza Aleksieja

Życie Timofieja odmienia relikwia – guzik od munduru carewicza Aleksieja

Foto: 35mm

Przypominające groteskowe thrillery braci Coen filmy Aleksieja Bałabanowa pokazują degenerację ludzi, ich wstrząsające zezwierzęcenie („Ładunek 200”, „Ciuciubabka”). Andriej Zwiagincew w swoich imponujących filmowych freskach kreśli wizję świata bez Boga, nawiązując do biblijnych przypowieści.

W stronę metafizyki zmierza również „Wyspa” Pawła Łungina – przewrotna opowieść o grzeszniku, który stał się świętym. Ostatnie dwa obrazy wskazują na potrzebę wiary, duchowego doświadczenia w życiu człowieka. Wyrażają tęsknotę za moralną odnową Rosji, jej duchowym oczyszczeniem. O tej potrzebie opowiadają również „Spadkobiercy cara”.

Akcja rozgrywa się na tle mroźnego krajobrazu Syberii, gdzieś w zapyziałym miasteczku. Jest to świat dziki, pełen przemocy, w którym alkohol leje się strumieniami.

Piją również rodzice Timofieja. Tymczasem chłopak, by przetrwać, handluje kradzionymi rzeczami. Pewnego dnia w jego ręce trafia guzik od munduru zamordowanego przez bolszewików carewicza Aleksieja. Przedmiot staje się dla Timofieja relikwią, która odmienia życie chłopca.

Reżyser Konstantyn Odiegow nakręcił groteskę. Czarny humor miesza z naturalistycznym dramatem, ale gdy dodaje do tego ludową baśń, robi się już niestrawnie...

Reklama
Reklama

[i]Rosja 2008, reż. Konstantyn Odiegow, wyk. Paweł Jurczenko, Jekaterina Riednikowa, Dienis Karasiew[/i]

Przypominające groteskowe thrillery braci Coen filmy Aleksieja Bałabanowa pokazują degenerację ludzi, ich wstrząsające zezwierzęcenie („Ładunek 200”, „Ciuciubabka”). Andriej Zwiagincew w swoich imponujących filmowych freskach kreśli wizję świata bez Boga, nawiązując do biblijnych przypowieści.

W stronę metafizyki zmierza również „Wyspa” Pawła Łungina – przewrotna opowieść o grzeszniku, który stał się świętym. Ostatnie dwa obrazy wskazują na potrzebę wiary, duchowego doświadczenia w życiu człowieka. Wyrażają tęsknotę za moralną odnową Rosji, jej duchowym oczyszczeniem. O tej potrzebie opowiadają również „Spadkobiercy cara”.

Reklama
Film
„Bugonia”, nowy film Yorgosa Lanthimosa. Na granicy prawdy i chorej wyobraźni
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Film
Agata Turkot o przemocy domowej: Nie zdawałam sobie sprawy, jak olbrzymia jest skala problemu
Film
„Dom dobry". Tragedia przemocy za ścianą
Patronat Rzeczpospolitej
Hollywood w Polsce! Twórcy największych światowych produkcji, m. in. "Mandalorian", "Z Archiwum X" i "Doktor Who" wybiorą Najlepszy Polski Serial Roku 2025!
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Film
Nie żyje Diane Ladd
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama