Życie w czasach politycznej zarazy

Bohaterki "Nagrody" ukrywają się przed juntą, ojciec Cecilii zniknął jak tysiące Argentyńczyków w tamtym czasie, ale Markovitch nie uprawia publicystyki.

Publikacja: 25.01.2012 17:15

"Nagroda"

"Nagroda"

Foto: Stowarzyszenie Nowe Horyzonty

Jej film opowiedziany jest z punktu widzenia dziecka. O dyktaturze, śmierci wiemy tylko tyle, ile ono wie i rozumie.

Czytaj rozmowę z Paulą Markovitch

Na plaży, w lichej chacie wegetuje kobieta z córką. Dziecko łaknie ciepła, matka jest odległa, pogrążona w rozpaczy. Odcina się od świata i ludzi. Jednak przychodzi moment, gdy pozwala małej pójść do szkoły. Na pytania o rodzinę ma jednak powtarzać, że ojciec sprzedaje w Buenos Aires firanki.

To film o podwójnej moralności ustroju autorytarnego, ale również o niełatwych stosunkach matki i dziecka i o pamięci. W "Nagrodzie" najważniejsze są obrazy. Wykreowane przez Wojciecha Staronia (m.in. "Plac Zbawiciela"), zachwycają. Jasne i malarskie, gdy widzimy bezmiar morza i wydm, to znów klaustrofobiczne, gdy gnieździmy się razem z bohaterkami w ciasnej chacie – współtworzą klimat filmu.

"Nagroda" jest filmem uniwersalnym, strach pomyśleć, że mogła powstać w tak wielu miejscach na świecie.

Jej film opowiedziany jest z punktu widzenia dziecka. O dyktaturze, śmierci wiemy tylko tyle, ile ono wie i rozumie.

Czytaj rozmowę z Paulą Markovitch

Pozostało 85% artykułu
Film
Kryzys w polskiej kinematografii. Filmowcy spotkają się z ministrą kultury
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Film
Najbardziej oczekiwany serial „Sto lat samotności” doczekał się premiery
Film
„Emilia Perez” z największą liczbą nominacji do Złotego Globu
Film
Europejskie Nagrody Filmowe: „Emilia Perez” bierze wszystko
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Film
Harry Potter: The Exhibition – wystawa dla miłośników kultowej serii filmów