Widzowie Festiwalu oprócz najsłynniejszych długich metraży Nasfetera („Kolorowe pończochy", „Motyle", „Mój stary", „Małe dramaty") będą mieli wyjątkową okazję do zapoznania się z krótkimi fabułami reżysera, które dzisiaj uważane są za szczególnie istotne w dorobku reżysera. Jednym z punktów sekcji „Klasycy mniej znani - Janusz Nasfeter" będzie pokaz unikatowych krótkometrażowych filmów reżysera wyprodukowanych przez Wytwórnię Filmów Oświatowych. Nasfeter jest jednym z reżyserów współtworzących 65-letnią historię WFO, której jubileusz zaplanowany został na 29 grudnia 2014 roku w Łodzi.
- Z archiwum WFO liczącego około 5000 filmów wybraliśmy cztery obrazy: „Koledzy", „Staś spóźnialski", „Brudasek" oraz „Obrazki 1/55". Janusz Nasfeter w latach 1950-1956 realizował w WFO krótkometrażowe filmy edukacyjne i fabularne. W zbiorach filmowych Wytwórni znajduje się kilkanaście jego obrazów, które – choć krótkie i „oświatowe" – noszą wyraźne znamię umiejętności i talentu ich autora. Filmy zostały przygotowane przez WFO w wersji cyfrowej specjalnie na potrzebę retrospektywy reżysera podczas 39. Festiwalu Filmów Fabularnych, co stało się możliwe dzięki finansowaniu Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej – tłumaczy Katarzyna Madaj – Kozłowska, Prezes Zarządu Wytwórni. - Wszystkie prezentowane filmy, choć posiadają wydźwięk dydaktyczny, odznaczają się niezwykłym kunsztem reżyserskim, wyróżniają się dbałością o plastyczne kadrowanie świata przedstawionego oraz świetną grą dziecięcych aktorów.
Trzy z prezentowanych filmów były utrwalone na taśmie łatwopalnej nitro, którą należało przetransferować na taśmę trudnopalną. Zabezpieczenie kopii (archiwizacja wieczysta) realizowane jest we współpracy z Wytwórnią Filmów Dokumentalnych i Fabularnych w Warszawie. Rekonstrukcji dźwięku dokonał Paweł Jaźwiecki. WFDiF przygotowuje obecnie wersję cyfrową filmów na pokazy festiwalowe. Natomiast digitalizacja filmu „Koledzy" została przeprowadzona przez Cyfrowe Repozytorium Filmowe i Fixafilm.
- Pięknie odnowione krótkie metraże Nasfetera to prawdziwy rarytas dla miłośników twórczości tego reżysera. Mimo że są to filmy oświatowe, a więc utrzymane w tonacji dydaktycznej, rzemiosło Nasfetera jest na najwyższym poziomie, a w każdym z prezentowanych krótkich metraży można dostrzec ślady tematów, które doczekały się pięknej, pełnej realizacji w późniejszych dziełach twórcy – mówi Michał Oleszczyk, dyrektor artystyczny Festiwalu Filmowego w Gdyni.