ArteKino Festival 2024. Europa w oczach młodych filmowców

1 grudnia zaczyna się ArteKino Festival 2024. Na Arte.tv i kanale ARTE na YouTube widzowie bez żadnych opłat będą mogli obejrzeć 12 filmów, zrealizowanych przez młodych twórców. Wszystkie mają polskie napisy.

Publikacja: 01.12.2024 14:08

Reżyser Carolina Cavalli na premierze filmu „Amanda”

Reżyser Carolina Cavalli na premierze filmu „Amanda”

Foto: PAP/EPA/ETTORE FERRARI

12 filmów młodych twórców prezentowanych wcześniej na różnych festiwalach - w Berlinie, Wenecji, Kalowych Warach, Tribbece, Rotterdamie, Salonikach - będzie dostępnych bezpłatnie przez cały grudzień na platformie ARTE.tv. Można je oglądać w 32 krajach europejskich w sześciu językach - francuskim, niemieckim, angielskim, hiszpańskim, polskim i włoskim.

- Większość z prezentowanych filmów zdobyła uznanie na najważniejszych festiwalach filmowych, a niektóre są światowymi premierami. Festiwalowe filmy długometrażowe z Portugalii, Czech, Włoch, Niemiec, Grecji, Holandii, Francji i Ukrainy stanowią zaproszenie do podróży, będąc jednocześnie hołdem dla kulturowej i językowej różnorodności Europy. Nasza selekcja stawia na nowych twórców o wyjątkowym spojrzeniu, zgłębiających w swoich dziełach zarówno zawirowania geopolityczne, jak i kryzysy natury osobistej – mówi Olivier Père, dyrektor artystyczny Festiwalu ArteKino, francuski producent filmowy, który w latach 2009-2012 był dyrektorem artystycznym Festiwalu w Locarno, a wcześniej przez 5 lat odpowiadał za jedną z sekcji w MFF w Cannes.

Czytaj więcej

Rekomendacje filmowe: Kiedy życie boli

ArteKino Festival 2024. Jakie filmy można obejrzeć?

W skromnych filmach młodych twórców dużo jest opowieści o samotności i tęsknocie, ale też o niełatwych problemach społecznych dzisiejszego zachodniego świata.

Czeski film „Pożar byłby lepszy” Adama Kolomana Rybanskiego jest historią dwóch członków ochotniczej straży pożarnej, którzy po wypadku na lokalnym jarmarku żyją w atmosferę strachu i dezinformacji, bojąc się aktów terrorystycznych. „Nuklearni nomadzi” Kiliana Amanda Friedricha i Tiziana Strompa Zargariego to film o ludziach, którzy w różnych miejscach dokonują prac konserwatorskich w elektrowniach jądrowych. Niemka Lisa Bierwirth podejmuje w filmie „Le Prince” trudny temat związków tworzonych przez ludzi z innych kultur. W filmie wspólne życie próbują ułożyć właścicielka galerii we Frankfurcie i Kongijczyk czekający na zalegalizowanie pobytu.

Ukraińsko-szwedzka produkcja „Kochasz mnie?” Tonyi Noyabrovej opowiada o 17-letniej dziewczynie wchodzącej w dorosłość w momencie upadku ZSRR i przemian na Ukrainie. Nastolatek wplątany w handel narkotykami jest bohaterem „County Lines” Henry’ego Blake’a. Z kolei szesnastolatka z „Medium” Christiny Ioakeimidi odkrywa, czym jest pożądanie, włócząc się latem po Atenach ze starszym od niej o dziesięć lat chłopakiem. 

Prezentowane filmy oferują zarówno melancholijne, jak i radosne spojrzenie na świat będący przedmiotem głębokich przemian.

Olivier Pere i Remi Burah

W Grecji powstał „Czarny Kamień” Spirosa Jacovidesa — opowieść o matce poszukującej syna oskarżonego o oszustwa, która podróżuje z jego niepełnosprawnym bratem. Film jest satyrą społeczną, ukazującą absurd greckiej biurokracji. Z kolei w thrillerze „Inland” Tridtiofa Rydera młody mężczyzna wraca do rodzinnego miasta po tajemniczym zaginięciu jego matki. 

Ogromny dramat przeżywa 29-letnia kobieta z „Różowego księżyca” Floor van den Muelen, której ojciec chce skończyć ze swoim życiem. Zabiera go w góry Słowenii, by zrozumieć, dlaczego nie chce już żyć.

„Agathe, Solange i ja” Louise Narboni to historia dwóch kobiet – babci i wnuczki, opowieść o upływającym czasie. Samotna bohaterka „Amandy” Caroliny Cavalli rozpaczliwie szuka dla siebie przyjaciółki

Czytaj więcej

EnergaCAMERIMAGE: Toruńska próba przed Oscarami

Bohaterem portugalskiego obrazu „The worst man in London” Rodrigo Ariesa jest Charles Augustus Howell, który manipulował artystycznym światem wiktoriańskiej Anglii i został opisany przez Arthura Conan Doyle’a jako „najgorszy człowiek w Londynie”. 

ArteKino Festival 2024. Filmy z napisami w języku polskim

„Nasza selekcja stawia na nowych twórców o wyjątkowym spojrzeniu, zgłębiających w swoich dziełach zarówno zawirowania geopolityczne, jak i kryzysy natury osobistej. Poruszając się pomiędzy dokumentem a fikcją lub zacierając granice między tymi formami, prezentowane filmy oferują zarówno melancholijne, jak i radosne spojrzenie na świat będący przedmiotem głębokich przemian. Rzucają światło na aspiracje i pytania współczesnych młodych ludzi, tworząc jednocześnie portret naszych czasów i analizując nasze relacje z historią i nowymi formami narracji, a także nowymi formami zaangażowania” – mówią Olivier Pere i Remi Burah, prezes Fundacji ArteKino. Podkreślają też, że selekcjonerzy zachowali w swoich wyborach parytet płci twórców.

Festiwal ArteKino, organizowany po raz dziewiąty, stanowi nie tylko platformę dla nowych talentów, ale także przestrzeń do refleksji nad różnorodnością tożsamości i doświadczeń w Europie. W tym roku pierwszy raz wszystkie filmy opatrzone są dodatkowo napisami w języku polskim dla osób niesłyszących i niedosłyszących. Festiwal potrwa do 31 grudnia.

Film
Oscary 2025: Film o zmianie płci wita Trumpa. Nominacja dla „Dziewczyny z igłą”
Materiał Promocyjny
Jaką Vitarą na różne tereny? Przewodnik po możliwościach Suzuki
Film
Oscary 2025: Są nominacje. Na liście „Dziewczyna z igłą”
Film
Jakie filmy w konkursie w Berlinie? Poznaliśmy tytuły
Film
„Świt Ameryki”, czyli czas apokalipsy
Materiał Promocyjny
Warta oferuje spersonalizowaną terapię onkologiczną
Film
Znany pisarz chce odwołania Oscarów. „Neron grał, gdy Rzym płonął”
Materiał Promocyjny
Psychologia natychmiastowej gratyfikacji w erze cyfrowej