"Bezmiar". Rodzinne życie w niezgodzie ze sobą

Akcja „Bezmiaru” Emanuele Crialese z Penélope Cruz toczy się w latach 70., ale dopiero teraz reżyser ujawnił swoją tożsamość.

Publikacja: 14.04.2023 03:00

Penélope Cruz zagrała żonę zdominowaną przez męża

Penélope Cruz zagrała żonę zdominowaną przez męża

Foto: best film

Według tradycji „włoska rodzina” powinna być wielopokoleniowa, pełna ciotek i wujów, z mężczyzną, który jest niemal królem, kobietą prowadzącą dom i gromadą rozkrzyczanych dzieci, którym oczywiście wszystko wolno, bo „bambini” to świętość. Emanuele Crialese pokazuje zupełnie inne oblicze. Nie ukrywa, że to jego, nieco podkoloryzowana, autobiografia.

– Robiłem filmy, mając nadzieję, że kiedyś opowiem tę historię – przyznaje zbliżający się do sześćdziesiątki reżyser.

Clara (Penélope Cruz) jest przedstawiona jako młoda i piękna kobieta, matka trojga dzieci, szczęśliwa, gdy tańczy z nimi w kuchni szalony taniec. A może to nie szczęście, tylko próba zapomnienia o codzienności, która boli coraz bardziej? Jej mąż wraca do domu coraz później, żonę traktuje jak własność, o którą już nie trzeba zabiegać. Traci cierpliwość, gdy cokolwiek jest nie po jego myśli. Krzyczy, wreszcie bije. Dzieci na wszystko patrzą i przeżywają. Gdy dochodzi do rękoczynów, rzucają się na ojca. Najbardziej świadoma tragedii – zakłamania i panującej w domu przemocy – jest najstarsza, 12-letnia Adri.

Czytaj więcej

Cannes 2023: Parada starych mistrzów

Między nią i matką panuje ciche porozumienie. Adri też ma swoje problemy. W pierwszych scenach filmu patrzy w niebo, błagając „Przyślij mi znak”, potem powie do rodziców, że źle ją stworzyli. Adriana ma ciało dziewczynki, ale przecież czuje się chłopcem. Nosi krótkie włosy, podoba jej się młoda Cyganka, która mieszka w obozie za dzikimi łąkami, na rozkopanym pod budowę placu.

„Bezmiar” jest bowiem opowieścią o przemocy domowej i dochodzeniu do prawdy o swojej płciowej tożsamości, innej, niż wskazuje ciało. To dwa tematy drażliwe nawet dzisiaj. W latach 70. poprzedniego wieku otoczone tajemnicą, niosące wstyd i udręczenie. Wszystko to sprawia, że Clara trafia do szpitala psychiatrycznego, a córka musi zdusić w sobie prawdę o własnej tożsamości.

– 15 lat mi zajęło, by w dokumentach zmienić płeć – wyznaje Crialese. – Dziś czuję ulgę.

Niewykluczone, że artysta czekał nie tyle na przypływ własnej odwagi, ale też na zmieniającą się dziś mentalność ludzi. Na czas, w którym głośno mówi się o przemocy domowej i prawie człowieka do życia w zgodzie ze sobą. O rodzinie, która może się stać przystanią albo więzieniem. O wolności. Bohaterowie „Bezmiaru” mogli uciekać jedynie w marzenia i w świat wyobraźni. Dzisiaj granice wolności się poszerzyły. Ale czy dostatecznie i czy wszędzie?

W filmie Penélope Cruz jako matka stylizowana jest lekko na Sophię Loren. Stworzyła na ekranie przekonujący portret kobiety, która ma swój charakter i nie chce ulegać domowej przemocy, ale nie potrafi wykrzesać z siebie dość siły, by tę gehennę przerwać.

Trochę szkoda, że Crialese na jakiś czas, podczas jej pobytu w szpitalu, spuszcza z oczu aktorkę, koncentrując się na teściowej. Jeszcze ciekawszą kreację tworzy jako Adri debiutantka Luana Giuliani. To rola niełatwa dla nastolatki. Młoda aktorka poradziła sobie z nią znakomicie. W jej grze ani przez chwilę nie ma fałszu. I nawet jeśli film Crialese jest dość nierówny, te dwie aktorki sprawiają, że od ekranu nie można oderwać wzroku.

Według tradycji „włoska rodzina” powinna być wielopokoleniowa, pełna ciotek i wujów, z mężczyzną, który jest niemal królem, kobietą prowadzącą dom i gromadą rozkrzyczanych dzieci, którym oczywiście wszystko wolno, bo „bambini” to świętość. Emanuele Crialese pokazuje zupełnie inne oblicze. Nie ukrywa, że to jego, nieco podkoloryzowana, autobiografia.

– Robiłem filmy, mając nadzieję, że kiedyś opowiem tę historię – przyznaje zbliżający się do sześćdziesiątki reżyser.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Film
#DZIEŃ 5 i zapowiedź #DNIA 6 – kino od kuchni
Film
Najciekawsze historie. Spotkania Q&A podczas pokazów filmów konkursowych
Film
Cannes 2024: To oni wybiorą laureata Złotej Palmy
Film
Daria ze Śląska wystąpi na Gali Zamknięcia Mastercard OFF CAMERA 2024
Film
#Dzień 4 – Pora się rozruszać
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił