Reklama

„Silent Twins”, „Brigitte Bardot cudowna”, „Bejbis”. Polskie premiery weekendu w kinach

W tym zestawie można znaleźć coś dla siebie: wciągającą, znakomicie zrealizowaną opowieść o „niemych siostrach”, przesyconą nieokiełznaną wyobraźnią historię dojrzewania w PRL-u lub zabawny, współczesny dramat z życia klasy średniej. Oto na co warto – lub nie – iść do kina od piątku 21. października.

Publikacja: 21.10.2022 10:41

"Silent Twins"

"Silent Twins"

Foto: materiały prasowe

Silent Twins

Reklama
Reklama

Reż. Agnieszka Smoczyńska

Wyk.:  Letitia Wright i Tamara Lawrance

Film Agnieszki Smoczyńskiej miał premierę w prestiżowej canneńskiej sekcji Un Certain Regard, a przed miesiącem wygrał Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni.

„Silent Twins” są oparte na faktach. Bliźniaczki Jennifer i June Gibbons rosły w Walii w imigranckiej rodzinie. Jedynej czarnoskórej w okolicy. W szkole rówieśnicy często je upokarzali. Od ósmego roku życia przestały się komunikować z otoczeniem. Rozmawiały tylko ze sobą, gdy nikt nie słyszał. Poza tym rozwijały się normalnie, pisały wiersze,  robiły figurki lalek. Potem jednak zaczęły zmierzać ku ciemnej stronie osobowości, dopuściły się rozbojów i podpaleń. Trafiły do szpitala psychiatrycznego, gdzie spędziły 11 lat.

Reklama
Reklama

Agnieszka Smoczyńska pokazała w „Silent Twins” dorastanie, bunt, zamykanie się w sobie. Choć akcja toczy się w latach 70. XX wieku, ten film o wykluczeniu i izolacji wydaje się bardzo współczesny. Jest też perfekcyjnie zrealizowany, reżyserka w fabularną opowieść wmontowuje  ujęcia animowane – gdy wchodzimy w wyobraźnię bohaterek ożywają robione przez nie figurki. Świetne zdjęcia zrobił Jakub Kijowski, ciekawe kreacje tworzą Letitia Wright i Tamara Lawrance.

Brigitte Bardot cudowna

Reż.: Lech Majewski

Wyk.:  Kacper Olszewski, Magdalena Różczka, Joanna Opozda, Andrzej Grabowski

Przełom lat 50. i 60. XX wieku. Bohater filmu, Adam, mieszka z matką, nieustannie niepokojoną przez funkcjonariuszy Urzędu Bezpieczeństwa. Chłopiec tęskni za ojcem, który był pilotem RAF-u i  w czasie wojny brał udział w bitwie o Anglię. Nie wie, czy ojciec zginął czy ukrywa się czy po prostu nie wrócił do kraju. Podejrzewa, że listy i paczki, które od niego dostaje, może nadawać ktoś inny. Marząc o jego powrocie, ucieka w świat wyobraźni, w którym niebagatelną rolę odgrywa Brigitte Bardot i zachodnia popkultura, niosąca poczucie wolności.

Reklama
Reklama

Lech Majewski przeniósł na ekran swoją własną książkę „Pielgrzymka do grobu Brigitte Bardot cudownej”, jak zawsze zachwycając nieokiełznaną wyobraźnią i erudycją. Opowiedział o szukaniu siebie w świecie  Z realistycznymi obrazami sąsiadują tu wątki sięgające do mitologii, pełne symboli. Majewski sięgnął do atmosfery, jaką zapamiętał z własnej młodości. Wyraziste postacie stworzyli Kacper Olszewski jako Adam, Magdalena Różczka grająca jego matkę, Andrzej Grabowski jako nauczyciel. No i Joanna Opozda, która wcieliła się w Brigitte Bardot. Gwiazda francuskiego kina sama zadecydowała, by to właśnie ona zagrała ją w filmie. I miała rację.

Bejbis

Reż: Andrzej Saramonowicz

Wyk.: Marta Żmuda Trzebiatowska, Grzegorz Małecki

Andrzej Saramonowicz, twórca „Testosteronu” i „Jak się pozbyć celulitu” wrócił za kamerę po ponad dziesięciu latach przerwy. I zaproponował komediodramat o klasie średniej. Jego bohaterowie Ada i Mikołaj mają niezłą pozycję zawodową  i podrastającą córkę. Po jakimś wybryku na imprezie u przyjaciela znów zostają rodzicami. Saramonowicz nie serwuje jednak opowieści o błogosławionym rodzicielstwie. Przypomina, że pojawienie się malucha rodzi niejeden problem. Małżonkowie walczą o prawo do pełni życia, a ich związek zaczyna się sypać. Nie ma tu mowy o uniesieniach serca. Jest codzienność pary, która przeżywa kryzys.

Reklama
Reklama

Scenariusz powstał na podstawie włoskiego filmu „Dzieci”, którego autor Mattia Torre dostał nagrodę Donatello, ale jest całkowicie dopasowany do polskich realiów. A przy okazji Saramonowicz szkicuje obraz współczesnego polskiego społeczeństwa. Matka Ady to egoistyczna businesswoman, która chce czerpać z życia pełnymi garściami, ojciec Mikołaja - konserwatywny starzejący się mężczyzna z małego miasta. Do tego dochodzą przyjaciele pary z pracy. Największy atut? Błyskotliwe dialogi. Inteligentne, zabawne, bardzo prawdziwe. Może publiczność „Testosteronu” i „Ladies” (ze scenariuszem Saramonowicza) wróci do kina, by ten film obejrzeć?

Film
Kto przebije „Heweliusza”, który jest najlepszym serialem roku
Film
Joel Edgerton i „Sny o pociągach": niezwykli ludzie wierni dawnej miłości
Film
Zobacz seriale, o których zaraz będzie głośno! Zapraszamy na pokazy specjalne podczas BNP Paribas Warsaw SerialCon
Film
Michelle Fairley odebrała statuetkę Cutting Edge, a Kinoteka wypełniła się fanami seriali – ruszyła druga edycja BNP Paribas Warsaw SerialCon!
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Film
STARS ON STAGE – GWIAZDY NA WYCIĄGNIĘCIE RĘKI W KINOTECE!
Materiał Promocyjny
Nowa era budownictwa: roboty w służbie ludzi i środowiska
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama