Na pewno na ten fakt ma wpływ rozgłos, jaki potrafił wytworzyć wokół siebie rosyjski opozycjonista. W dniu światowej premiery filmu Daniela Rohera, 25 stycznia, rosyjskie władze dodały Aleksieja Nawalnego i kilku jego współpracowników do listy „terrorystów i ekstremistów”. Reżyser towarzyszył Nawalnemu po opuszczeniu przez niego niemieckiego szpitala w listopadzie 2020 roku. Zarejestrował na taśmie filmowej etapy śledztwa międzynarodowego kolektywu dziennikarzy śledczych Bellingcat, którym udało się ustalić sprawców nieudanego zamachu na Nawalnego. Widzowie mogli oglądać Nawalnego dzwoniącego do zamachowców z pytaniem o okoliczności ich działań.

Kolejne filmy w plebiscycie publiczności to dwa polskie dokumenty: „Simona” w reżyserii Natalii Korynckiej - Gruz i „Lombard” zrealizowany przez Łukasza Kowalskiego. Ten ostatni okazał się też laureatem Grand Prix - Nagrody Banku Millennium, o którą konkurowało 12 filmów. W uzasadnieniu jury napisało m.in.: „Ten film, w wyjątkowo naturalny sposób, śledzi losy kilku niepozornych osób w pozornie codziennych sytuacjach. (…)„Lombard” dowodzi, że aby dostrzec wspaniałą historię, my, twórcy, powinniśmy mieć oczy szeroko otwarte na wszelkie „zakamarki” naszej rzeczywistości”.

Nagrodę dla Najlepszego Filmu Polskiego wręczono Markowi Kozakiewiczowi za dokument „Silent Love”: „za aktualną, głęboko ludzką i pięknie skonstruowaną opowieść o rodzinie, która jednocześnie rozkwita i zostaje zmuszona do zachowania milczenia”. Reżyser tego filmu został również laureatem Nagrody dla Najlepszego Debiutu.

Nagrodę Nos Chopina dla najlepszego filmu o muzyce i sztuce przyznano filmowi „Nothing Compares” w reżyserii Kathryn Ferguson.

Festiwal Millennium Docs Against Gravity odbywa się obecnie w wersji online i potrwa do 5 czerwca. Szczegóły, a także komplet nagród na stronie mdag.pl.