Podczas zjazdu Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych Fipresci w Bari odbyły się wybory nowego zarządu federacji. Delegaci z ok. 30 krajów na przewodniczącą wybrali Francuzkę Isabelle Danel. Funkcję wiceprzewodniczącej Fipresci będzie pełnić dziennikarka „Rzeczpospolitej” Barbara Hollender - to jej druga kadencja na tym stanowisku. Drugą wiceprzewodniczącą została Rita di Santi, krytyk filmowy z Wielkiej Brytanii. Sekretarzem generalnym pozostał Klaus Eder z Niemiec, pełniący tę funkcję od blisko 30 lat, a jego zastępcą jest Alin Tascyan z Turcji.
- Od co najmniej dekady jesteśmy świadkami bardzo szybkich zmian w świecie mediów: gwałtownego rozwoju internetu, dominacji telewizji i stale pogłębiającego się kryzysu prasy papierowej - mówi nam Barbara Hollender. - Ofiarami restrukturyzacji i zwolnień jako pierwsi zwykle są dziennikarze zajmujący się tematyką kulturalną. Poważne gazety poświęcają coraz mniej miejsca na kulturę, eseje o sztuce zastępując notatkami opatrzonymi gwiazdkami.
- Członkowie Fipresci wciąż starają się dbać o wysoki poziom uprawiania zawodu. Próbujemy pozostać zrzeszeniem ludzi, którzy w kinie szukają wartości, razem z filmowcami starają się opisać świat, współtworzą kulturę filmową, odkrywają i wspierają nowe talenty, są partnerem do rozmowy, otwierają publiczność na sztukę. Dzisiaj nagrodę Fipresci filmowcy z dumą wpisują sobie w CV. I tak powinno pozostać - dodaje nowa wiceprzewodnicząca.
Fipresci to najpoważniejsza organizacja zrzeszająca światowych krytyków filmowych. Powstała w 1925 roku, gdy recenzenci z Francji i Belgii założyli stowarzyszenie, które rok później, na Kongresie Kina w Paryżu zostało przekształcone w Międzynarodową Federację Prasy Filmowej. Po II wojnie światowej Fipresci składało się z ośmiu kół narodowych i indywidualnych członków z kolejnych dziesięciu krajów. Gwałtowny rozwój zanotowało na przełomie lat 70. i 80. Dziś zrzesza 48 narodowych sekcji i przyznaje swoje prestiżowe nagrody na 76 festiwalach filmowych świata.
Barbara Hollender jest krytykiem filmowym, przewodniczącą Koła Piśmiennictwa przy Stowarzyszeniu Filmowców Polskich (polskiej sekcji Fipresci), członkiem Europejskiej Akademii Filmowej. Od 1992 r. jest związana z dziennikiem „Rzeczpospolita”, dla którego relacjonuje m.in. festiwale w Cannes, Berlinie, Wenecji, Karlowych Warach, Gdyni. Jest autorką recenzji, esejów i wywiadów z najwybitniejszymi reżyserami i aktorami. W latach 2000-2005 była polską korespondentką „Variety”, przygotowywała szkice o polskim kinie w przewodniku „International Film Guide” wydawanym przez brytyjskie wydawnictwo Wallflower Press. Przetłumaczyła na język polski kilka powieści, m.in. „Waszyngton za zamkniętymi drzwiami”, „Batman”. Jest współautorką książek „Gwiazdy w zbliżeniu” (wyd. „Rzeczpospolita”), „Studio Tor” (razem z Zofią Turowską), autorką książek o polskich reżyserach filmowych „Od Wajdy do Komasy” (2014) i „Od Kutza do Czekaja” (2016), „Od Munka do Maślony” wydanych przez wydawnictwo Prószyński i s-ka.