To będą przeboje festiwalu

Publikacja: 07.11.2007 00:46

dokument, reż. Ido Haar, Izrael, 2006, 78 min

Tysiące Palestyńczyków z okupowanych terytoriów pracuje na budowach w Izraelu. Nie mogąc znaleźć innego źródła utrzymania, podejmują ryzyko nielegalnego przekroczenia granicy. Ich codzienną egzystencję wyznacza rytm pracy, nocowanie pod gołym niebem oraz ucieczki przed policją.

„Dziewięciogwiazdkowy hotel” to pełna humoru i tragizmu historia grupy robotników koczujących w okolicy placów budowy, gdzie znajdują zatrudnienie. Młodzi mężczyźni żyjący z daleka od rodzin dzielą się swoimi marzeniami, troskami, przemyśleniami. Więzy braterstwa pomagają im znieść trudy takiej egzystencji. Fascynujący film uznany za najlepszy dokument na Jerusalem Film Festival 2006.

—js

fabuła, reż. Jorge Gurvich, Izrael, 2006, 35 min

Yaeli zaprasza swoją 80-letnią babcię Pesję na wycieczkę klasową do Polski. Będzie to jej pierwsza od czasów wojny wizyta w kraju dzieciństwa. Pesja, wywieziona przez Niemców do obozu koncentracyjnego Auschwitz, jako jedyna ze swojej rodziny przeżyła Holokaust. Ta podróż będzie bardzo trudna zarówno dla niej, jak i dla jej wnuczki. Wspólny pobyt w Polsce na zawsze zmieni życie obu kobiet. „Naszyjnik Pesji” to prosta historia z niespodziewanym zwrotem akcji.

—js

dokument, reż. Richard Trank, USA, 2007, 105 min

Dokumentalna biografia Szymona Wiesenthala, człowieka, dzięki któremu pojmano Adolfa Eichmanna. Wiesenthal urodził się w Buczaczu (obecnie Ukraina) w rodzinie zamożnych właścicieli cukrowni. Ukończył studia architektoniczne i z powodzeniem rozpoczął pracę w swoim zawodzie. W tym czasie ożenił się ze swoją wieloletnią sympatią Cylą. Szczęśliwy okres w życiu bohatera przerwała wojna. Podczas Holokaustu zginęli prawie wszyscy członkowie jego rodziny, a sam Wiesenthal był więziony w licznych obozach koncentracyjnych. Cudem przeżył i w obozie Mauthausen doczekał wyzwolenia przez Amerykanów. Już w pierwszych dniach po odzyskaniu wolności zajął się dokumentacją zbrodni nazistowskich, co miało się stać treścią jego życia przez następnych kilkadziesiąt lat. Dzięki jego wysiłkom wielu ukrywających się na całym świecie zbrodniarzy nazistowskich trafiło na ławy oskarżonych. Ważny dokument o losach człowieka mającego znaczny wpływ na wydarzenia XX wieku.

—js

fabuła, reż. Daniel Burman, Argentyna, 2006, 102 min

Argentyński kandydat do Oscara 2006 to film, w którym nie zobaczymy hollywoodzkich sław. Będzie za to słodko-gorzka komedia o zwykłych ludziach, codziennych wyborach, miłości i stracie. 30-letni Ariel Pereman, grany przez Daniela Hendlera, boryka się z życiem małżeńskim, ojcostwem i trudnymi relacjami z własnym ojcem. Oglądamy sympatycznego, choć chwilami zarozumiałego człowieka. To bohater, którego nie zawsze da się lubić. Zasypia w garniturze i krawacie, ignoruje swoją piękną i znoszącą wszystko cierpliwie żonę (Julieta Diaz). Nie ma czasu ani ochoty zająć się dwuletnim synem. Najbardziej rażąca jest jednak obojętność, z jaką traktuje własnego ojca Bernarda (Arturo Goetz), 60-letniego wdowca, uznanego prawnika, a prywatnie czarującego człowieka. Ariel, zamiast dołączyć do firmy ojca, woli wykładać prawo i z dystansem przyglądać się jego poczynaniom, śledzić jego życie osobiste i zastanawiać się, czy wieloletnia sekretarka jest też jego kochanką. Sporo czasu zajmie mu, zanim zrozumie, że ojciec ma wypisane na czole: kochaj mnie, przecież nie będę tutaj wiecznie. Powstała wzruszająca, chwilami zabawna historia o poszukiwaniu odpowiedzi na pozornie proste pytanie, jak żyć. To trzecia i – jak przyznawali krytycy – najlepsza część zamykająca trylogię Daniela Burmana poświęconą ojcostwu. Wcześniejsze jej odsłony to nakręcony w 2000 r. „Waiting for the Messiah” i „Lost Embrace” z 2004 r. Daniel Burman, reżyser, ale także twórca scenariusza, wykorzystał wiele doświadczeń z własnego życia.

—j.rz.

dokument, reż. Mira Jedwabnik Van Doren, USA, 2007, 85 min

„Myślałem, że Wilno było stolicą świata” – mówi jeden z bohaterów filmu, wspominając swoje rodzinne miasto sprzed wojny. W tamtych czasach Wilno było tętniącym życiem wielokulturowym miastem z bardzo prężną społecznością żydowską. Wojna położyła temu kres. Z 80 tysięcy mieszkańców pochodzenia żydowskiego Holokaust przetrwała zaledwie garstka. W filmie znalazły się bardzo interesujące materiały archiwalne dokumentujące życie społeczności żydowskiej przed wojną oraz w czasie jej trwania. Obraz nieistniejącego Wilna uzupełniają wspomnienia dawnych mieszkańców miasta, m.in. Czesława Miłosza. —js

fabuła, reż. Dina Zvi-Riklis, Izrael, 2006, 106 min

Imponująca saga rodzinna, której akcja rozpoczyna się w Aleksandrii w latach 40. Żydówka Rachelle, położna na dworze króla Farouka, rodzi trojaczki. Jest to wydarzenie na tyle niezwykłe, że dziewczynki otrzymują błogosławieństwo samego monarchy. Fotografia upamiętniająca tę chwilę staje się później najważniejszą pamiątką rodzinną sióstr. Śmierć Rachelle oraz rewolucja w Egipcie zmuszają ojca dziewczynek do zabrania ich do Tel Awiwu. Mimo dzielących je różnic delikatna Yasmin, praktyczna Flora i przebojowa artystka Rose trzymają się zawsze razem. I tak ma być przez całe ich życie. Jednak niezwykła bliskość między siostrami ma również swoją ciemną stronę. Rucha, córka Rose, ma szansę odkryć mroczne rodzinne tajemnice. Sceny dziejące się współcześnie są przeplatane wspomnieniami każdej z sióstr. Sentymentalne piosenki w wykonaniu Rose stanowią dopełnienie fabuły. Film w 2006 roku był nominowany do nagród Izraelskiej Akademii Filmowej.

—js

dokument, reż. Ibtisam Mara’ana, Izrael, 2007, 75 min

Wstrząsający dokument pokazujący losy kobiety rozdzielonej ze swoimi dziećmi. Palestynka Khitam wbrew swojej woli zostaje wydana za mąż za Araba mieszkającego w Izraelu. Rodzi się szóstka ich dzieci. Khitam doświadcza przemocy ze strony męża, który ostatecznie przeprowadza z nią rozwód in absentia i pozbawia kontaktu z dziećmi. Kobieta toczy dramatyczną walkę z byłym mężem, islamskim sądem Sharia zwyczajowo podejmującym decyzje na korzyść mężczyzn oraz państwem izraelskim, które odmawia jej pomocy, gdyż nie jest jego obywatelką. Film dedykowany jest setkom kobiet, które w podobny sposób pozbawiono prawa do bycia matkami dla swoich dzieci. Film otrzymał nagrodę dla najlepszego dokumentu izraelskiego na tegorocznym DocAviv.

—js

fabuła, reż. Eran Kolirin, Izrael, 2006, 90 min

Wzruszająca i niezwykle zabawna opowieść o wyprawie Zespołu Reprezentacyjnego Policji w Aleksandrii do Izraela. Egipscy muzycy zmierzają na otwarcie Arabskiego Centrum Sztuki, ale przez pomyłkę trafiają do zagubionej gdzieś na pustyni miejscowości, gdzie – jak mówi jedna z bohaterek – „nie ma Arabskiego Centrum Kultury, nie ma Izraelskiego Centrum Kultury, nie ma kultury w ogóle”. Policjanci z Aleksandrii muszą jednak spędzić w zabitej dechami dziurze noc – następny autobus zabierze ich dopiero następnego dnia. Tej nocy mieszkańcy miasteczka i przygarnięci przez nich muzycy sporo się o sobie nawzajem i o sobie samych nauczą. Wizyta orkiestry nie rozwiąże żadnych poważnych problemów bohaterów, na pozór nic nie zmieni ani w życiu gości, ani gospodarzy, każdemu z nich da jednak sporo do myślenia i pozwoli się przyznać do tłumionych emocji.Zdobywca ośmiu izraelskich Oscarów ’07, nagrody na festiwalu w Cannes ’07, nagrody na festiwalu w Karlovych Varach ’07, Nagrody Publiczności na Warszawskim Międzynarodowym Festiwalu Filmowym ’07.

—ab

fabuła, reż. Joseph Cedar, Izrael, 2007, 125 min

Głęboko poruszający film wojenny o pokojowym przesłaniu nagrodzony za reżyserię na tegorocznym festiwalu berlińskim to najkrótsza charakterystyka tego niezwykłego obrazu. Tytułowy Beaufort to dwunastowieczny zamek znajdujący się na terytorium południowego Libanu. Położona na wzgórzu twierdza ma duże znaczenie strategiczne i na przestrzeni dziejów toczono o nią zaciekłe walki. Wielokrotnie przechodziła z rąk do rąk, a posiadanie nad nią kontroli stało się symboliczne. W 1982 roku wojska izraelskie wkroczyły do Libanu i zajęły wzgórze razem z zamkiem. Czy było to sensowne posunięcie? Jest rok 2000. Żołnierze izraelscy stacjonujący w bazie wojskowej Beaufort żyją w niemal kompletnej izolacji. Ich futurystycznie wyglądające sylwetki majaczą niczym zjawy w scenerii przywodzącej na myśl filmy o templariuszach oraz „Obcego”. Bazę po horyzont otacza z pozoru pusta przestrzeń. Ciszę przerywają wybuchy pocisków spadających z nieba. Bliskość niewidzialnego wroga buduje atmosferę grozy. Załoga Beaufort żyje w zamkniętym świecie rządzącym się własnymi prawami. Śmierć jest w nim częstym gościem. Wojna powoli dobiega końca, żołnierze szykują się do opuszczenia bazy. Dowódca oddziału Liraz Liberti oraz jego ludzie muszą stawić czoło sytuacjom stawiającym pod znakiem zapytania wszystko, w co do tej pory wierzyli. „Wzgórze Beaufort” pokazuje absurdalność wojny oraz tragedię ludzi w nią uwikłanych. Oprócz wybitnej pracy reżysera Josepha Cedara niewątpliwymi zaletami filmu są świetne dialogi oraz wspaniałe zdjęcia.

—js

dokument, reż. Adam Hootnick, USA, 2007, 80 min

Jeśli film dokumentalny może być cool, to „Wysiedleni” na pewno zasługują na to miano. W 2005 roku żydowscy osadnicy muszą opuścić Strefę Gazy. Decyzja rządu izraelskiego budzi duże kontrowersje w całym kraju. Akcję wysiedlania rodaków, którzy nie chcą opuścić swoich domów, ma przeprowadzić armia izraelska. Dla młodych dziewcząt i chłopców służących w wojsku jest to zadanie bez precedensu. Reżyser Adam Hootnick podszedł do trudnego tematu wysiedlenia w sposób daleki od typowego ujęcia. Główni bohaterowie jego filmu to ludzie piękni i młodzi. Każdy z nich reprezentuje jedną ze stron konfliktu. Lior, 20-letni surfer i ratownik, musi opuścić ukochaną plażę, jego rówieśniczka Tamar, która służy w jednostce wojskowej skierowanej do tego regionu, ma dopilnować, żeby wyjechał na zawsze. 27-letni Meir wierzy, że Bóg wyznaczył granice jego państwa, i dlatego nie wolno mu opuścić swoich rodzinnych stron. Ye’ela (21), której siostra zginęła w zamachu bombowym, popiera działania na rzecz pokoju i uważa, że ziemię należy oddać Palestyńczykom. „Wysiedleni” to miły dla oka, sprawnie zrobiony i wzruszający film. Wartka akcja, szybki montaż, popowa ścieżka dźwiękowa nadają mu dynamiczny, nowoczesny charakter. Filmowi przyznano nagrodę jury za najlepszy dokument na festiwalu Slamdance 2007.

—js

dokument, reż. Ido Haar, Izrael, 2006, 78 min

Tysiące Palestyńczyków z okupowanych terytoriów pracuje na budowach w Izraelu. Nie mogąc znaleźć innego źródła utrzymania, podejmują ryzyko nielegalnego przekroczenia granicy. Ich codzienną egzystencję wyznacza rytm pracy, nocowanie pod gołym niebem oraz ucieczki przed policją.

Pozostało 97% artykułu
Film
„28 lat później”. Powrót do pogrążonej w morderczej pandemii Wielkiej Brytanii
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Film
Rekomendacje filmowe: Wchodzenie w życie nigdy nie jest łatwe
Film
Kryzys w polskiej kinematografii. Filmowcy spotkają się z ministrą kultury
Film
Najbardziej oczekiwany serial „Sto lat samotności” doczekał się premiery
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Film
„Emilia Perez” z największą liczbą nominacji do Złotego Globu