Reklama

Nieporadny miś zostaje mistrzem kung-fu

Studio DreamWorks wymyśliło kolejnego idola masowej wyobraźni – pandę ofermę Po. Dowcip filmu nie jest wyszukany, ale dzieci go polubią.

Publikacja: 02.07.2008 09:22

Przywykliśmy dzielić historię hollywoodzkiej animacji na erę przed Shrekiem i po nim. Kiedyś królowały cukierkowe musicale, w których pląsały księżniczki w typie Barbie. A dzielni rycerze imponowali urodą Kena. Wraz z bulwiastym ogrem ten świat został wywrócony do góry nogami. Do bajek wdarła się ironia, czarny humor, cytaty z klasyki kina. Podczas ich oglądania przydaje się popkulturowa erudycja.

Tak jak w przypadku "Kung Fu Pandy". Bajka inspirowana jest filmami z Bruce'em Lee i innymi gwiazdami sztuk walki. Z ogranych motywów tworzy pastiszowy miszmasz.

Akcja rozgrywa się w scenerii starożytnych Chin, ale tytułowa panda nie ma nic wspólnego z azjatyckim wojownikiem. Pod pewnymi względami przypomina komediowego antybohatera w typie Shreka. Też jest outsiderem, lubi leniuchować i dobrze zjeść. Jednak na tym podobieństwa się kończą. Miś Po nie ma buntowniczości ogra ani jego zadziorności. Bliżej mu do mentalności amerykańskiego nastolatka zapatrzonego w swoich idoli.

Niedźwiadek wiedzie nudny żywot kelnera w restauracji z kluskami. Ojciec liczy, że przejmie wkrótce rodzinny interes. Tyle że Po chciałby zostać mistrzem kung-fu – tak jak Małpa, Tygrysica, Modliszka, Żmija i Żuraw. Jego marzenie spełni się w przewrotny sposób. Przypadkowo zostanie pasowany na Smoczego Wojownika i żeby potwierdzić swoją wartość, a także obronić okolicę przed złym lampartem, będzie musiał przejść trening pod okiem surowego mistrza Shifu.

Tu tkwi źródło komizmu filmu. Nieporadny obżartuch co chwila się wywraca, o coś uderza lub dostaje lanie. Reżyserzy John Stevenson i Mark Osborne starają się, by każda walka zawierała dowcipną puentę. Ale bajka nie jest wyrafinowaną parodią, do których przyzwyczaił nas DreamWorks. To slapstikowe kino akcji zatopione w kulturze Wschodu.

Reklama
Reklama

Sukces ma zagwarantowany. Przecież, jak śpiewał Uszatek, "Dzieci lubią misie...". Na świecie film już zarobił ponad 280 milionów dolarów.

Film
Wampiry i ludzie, czyli horror „Życie dla początkujących” już w kinach
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Film
Nie żyje Maciej Karpiński, scenarzysta m.in. „Kobiety samotnej” i „Różyczki”
Film
Cate Blanchett wraca do Polski
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Film
Warszawiak jak gość we własnym domu. Czy ekipy filmowe przekraczają granice?
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama