Dzień w Juriewie ****

Film Kiryła Sieriebriennikowa stawia więcej pytań, niż daje odpowiedzi. Fascynujące studium wewnętrznej przemiany światowej sławy śpiewaczki zostało opowiedziane jak thriller psychologiczny.

Publikacja: 02.10.2009 12:20

Ksenię Rappaport znamy z „Nieznajomej” Giuseppe Tornatore

Ksenię Rappaport znamy z „Nieznajomej” Giuseppe Tornatore

Foto: VISION

Bardzo ważną rolę pełni w nim hiperrealistycznie odmalowane miejsce akcji – oddalony o 300 kilometrów od Moskwy zasypany śniegiem Juriew Polski.

„Tutaj cofamy się o 20 lat” – mówi Lubow do syna, 20-latka Andrieja. I rzeczywiście – oglądamy szaloną i przerażającą rzeczywistość postradzieckiego świata, niemal wyjętą z „Syndromu astenicznego” Kiry Muratowej. Agresywni i prymitywni ludzie żyją tu na granicy upodlenia, w nędzy i poczuciu beznadziei.

Lubow przyjechała do Juriewa, by pokazać rozpuszczonemu Andriejowi, skąd się wywodzą. Chłopak na każdym kroku demonstruje dezaprobatę dla pomysłu matki i niej samej i znika bez śladu. Lubow ani myśli wyjeżdżać bez niego i szaleje z rozpaczy. Znajduje schronienie u Tani, bileterki w cytadeli. Ale niepostrzeżenie tymczasowość zamienia się w konstans, bo poszukiwania nie dają rezultatu.

W symbolicznej scenie Lubow traci swój piękny głos i zaczyna powoli wsiąkać w odrażającą rzeczywistość Juriewa. Gubi poczucie tożsamości i więzi z dawnym życiem. Farbuje włosy na jedyny dostępny w mieście pomarańczowo-czerwony odcień „Intymnej Minii” i zaczyna pracę sprzątaczki w szpitalu.

„Dzień w Juriewie” trzyma w napięciu od pierwszej do ostatniej minuty. Atmosferę filmu buduje dźwięk i jego wiele mówiące skontrastowanie z przerażającą ciszą. Znakomita kreacja Kseni Rappaport to wachlarz subtelnych zmian nastrojów. Film Sieriebriennikowa spodobał się jurorom konkursu ostatniego Warszawskiego Międzynarodowego Festiwalu Filmowego i został uznany za najlepszy obraz.

[i] Rosja 2008, reż. Kirył Sieriebriennikow, wyk. Ksenia Rappaport, Jewgienija Kuzniecowa, Siergiej Sosnowski, Roman Szmakow[/i]

Bardzo ważną rolę pełni w nim hiperrealistycznie odmalowane miejsce akcji – oddalony o 300 kilometrów od Moskwy zasypany śniegiem Juriew Polski.

„Tutaj cofamy się o 20 lat” – mówi Lubow do syna, 20-latka Andrieja. I rzeczywiście – oglądamy szaloną i przerażającą rzeczywistość postradzieckiego świata, niemal wyjętą z „Syndromu astenicznego” Kiry Muratowej. Agresywni i prymitywni ludzie żyją tu na granicy upodlenia, w nędzy i poczuciu beznadziei.

Film
Kryzys w polskiej kinematografii. Filmowcy spotkają się z ministrą kultury
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Film
Najbardziej oczekiwany serial „Sto lat samotności” doczekał się premiery
Film
„Emilia Perez” z największą liczbą nominacji do Złotego Globu
Film
Europejskie Nagrody Filmowe: „Emilia Perez” bierze wszystko
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Film
Harry Potter: The Exhibition – wystawa dla miłośników kultowej serii filmów