Sekretne życie Pałacu

Z Tomaszem Wolskim, autorem filmów dokumentalnych, rozmawia Ada Bogdziewicz z Kultury Liberalnej

Publikacja: 08.06.2012 16:47

Tomasz Wolski; fot. Marcin Kułakowski; PISF

Tomasz Wolski; fot. Marcin Kułakowski; PISF

Foto: kultura liberalna

Red

„Nie rozpatruję tego budynku jako metafory Warszawy, ale jako metaforę kraju. Ktoś z tyłu głowy zasiał nam taki mały pałacyk i on cały czas tam jest. Nie potrafimy się go pozbyć w codziennych relacjach z innym człowiekiem" – o swoim najnowszym dokumencie poświęconym Pałacowi Kultury i Nauki mówi Tomasz Wolski, nagrodzony za zdjęcia nagrodą Canon Cinematography Award na 9. Festiwalu Planete+ Doc.

Ada Bogdziewicz: Pytanie na rozgrzewkę jest banalne, ale muszę je zadać: dlaczego zrobiłeś film o Pałacu Kultury? Nie o Nowej Hucie, nie o MDM-ie, ale o darze narodu radzieckiego dla narodu polskiego?

Tomasz Wolski:

Nawet za granicą ludzie wiedzą, czym jest Pałac Kultury. Wszystkim się jakoś kojarzy. Ale prawda jest taka, że nie wiedzą o nim wiele, więc dorabiają do niego różne historie i mity.

Dobrze, że o tym wspominasz, bo przecież od samego początku Pałac Kultury otaczała pewna aura niesamowitości. Już w czasie budowy olśniewał i onieśmielał magią liczb: tona na minutę, 16 tysięcy robotników, 98 proc. mechanizacji... Czy pomysł na zrealizowanie tego filmu nie wynikał z dziecięcych marzeń i chęci poznania tego, co baśniowe?

Jako dziecko nie wiedziałem, że coś takiego jak Pałac Kultury istnieje. Urodziłem się i wychowałem w Grudziądzu, a potem zamieszkałem w Krakowie. Nie byłem tutaj nawet na szkolnej wycieczce. Pałac widziałem tylko przejeżdżając przez Warszawę, ale zrobił na mnie ogromne wrażenie. Uwielbiam robić filmy o miejscach i instytucjach, a to wydało mi się szczególne. Można tu spotkać cały przekrój społeczny – od bezdomnych, przez pracowników technicznych, aż po polityków i artystów; tutaj bezdomny w toalecie może spotkać Daniela Olbrychskiego. Zadziałało to na mnie jak wabik.

Czytaj więcej w Kulturze Liberalnej

„Nie rozpatruję tego budynku jako metafory Warszawy, ale jako metaforę kraju. Ktoś z tyłu głowy zasiał nam taki mały pałacyk i on cały czas tam jest. Nie potrafimy się go pozbyć w codziennych relacjach z innym człowiekiem" – o swoim najnowszym dokumencie poświęconym Pałacowi Kultury i Nauki mówi Tomasz Wolski, nagrodzony za zdjęcia nagrodą Canon Cinematography Award na 9. Festiwalu Planete+ Doc.

Ada Bogdziewicz: Pytanie na rozgrzewkę jest banalne, ale muszę je zadać: dlaczego zrobiłeś film o Pałacu Kultury? Nie o Nowej Hucie, nie o MDM-ie, ale o darze narodu radzieckiego dla narodu polskiego?

Film
Kryzys w polskiej kinematografii. Filmowcy spotkają się z ministrą kultury
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Film
Najbardziej oczekiwany serial „Sto lat samotności” doczekał się premiery
Film
„Emilia Perez” z największą liczbą nominacji do Złotego Globu
Film
Europejskie Nagrody Filmowe: „Emilia Perez” bierze wszystko
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Film
Harry Potter: The Exhibition – wystawa dla miłośników kultowej serii filmów