Cannes 2013: Pierwsze nagrody rozdane

W niedzielę wieczorem jury pod przewodnictwem Stevena Spielberga przyzna canneńską Złotą Palmę. Wśród krytyków najwyższe oceny zyskały filmy skromne, pokazujące rozpad związków i dramaty, jakie przydarzają się bardzo zwyczajnym ludziom

Publikacja: 26.05.2013 00:04

Cannes 2013: Pierwsze nagrody rozdane

Foto: AFP

Korespondencja z Cannes

Ogólnym faworytem jest „Życie Adeli. Rozdział 1 i 2" Francuza tunezyjskiego pochodzenia Abdellatifa Kechiche'a — historia dojrzewania nastolatki w lesbijskim związku z inną kobietą, opowieść o miłości i bólu rozstania. Bardzo wysokie notowania ma również „Przeszłość" Asghara Farhadiego. Zdobywca Oscara i berlińskiego Złotego Niedźwiedzia za „Rozstanie", tym razem obserwuje skomplikowane relacje kobiety, jej byłego męża i obecnego partnera oraz trójki dzieci.

Dużo mówi się filmie braci Coen „Inside Llewyn Davis" o muzyku folkowym, który na początku lat 60. ub. wieku nie może przebić się ze swoją sztuką, przeżywając kolejne rozczarowania i tracąc siłę do walki o sukces. A w ostatnim festiwalu do grona tytułów faworyzowanych przez dziennikarzy dołączył też nowy film Romana Polańskiego „Wenus w futrze", gdzie znakomite kreacje stworzyli  Emmanuelle Seignier i Mathieu Amalric. Moim czarnym koniem w wyścigu do nagród jest też „Nebraska" Alexandra Payne'a.

A na razie, w sobotnie popołudnie, rozdano już w Cannes pierwsze laury. Bardzo ceniona przez filmowców nagroda międzynarodowej krytyki Fipresci przypadła Abdellatofowi Kechiche'owi za „Życie Adeli. Rozdzial 1 i 2". W sekcji Certain Regard wyróżnienie Fipresci zdobył obraz „Rękopisy nie płoną" Mohammada Rasoulofa, zaś w sekcji „Piętnastka realizatorów" „Blue Ruin" Jeremy'ego Saulniera.

Nagrodę ekumeniczną zdobyła „Przeszłość" Asghara Farhadiego. W uzasadnieniu można przeczytać: „W jaki sposób bierzemy odpowedzialność za nasze dane błędy? W stylu thrillera reżyser portretuje codzienne życie rodziny, w której wychodzą na jaw kolejne sekrety. Intensywny, gęsty i wciągający film, który można określić zdaniem: Prawda uczyni cię wolnym".

Jury ekumeniczne, podkreślając wysoki poziom tegorocznego programu oficjalnego, przyznało też dwa wyróżnienia. Pierwsze przypadło japońskiemu obrazowi „Jaki ojciec, taki syn" Hirokazu Kore-edy - historii dwóch rodzin, którym w szpitalu położniczym podmieniono dzieci. Drugie — Valerii Golinie, która w swoim debiucie reżyserskim „Miele" dotknęła problemu eutanazji.

Korespondencja z Cannes

Ogólnym faworytem jest „Życie Adeli. Rozdział 1 i 2" Francuza tunezyjskiego pochodzenia Abdellatifa Kechiche'a — historia dojrzewania nastolatki w lesbijskim związku z inną kobietą, opowieść o miłości i bólu rozstania. Bardzo wysokie notowania ma również „Przeszłość" Asghara Farhadiego. Zdobywca Oscara i berlińskiego Złotego Niedźwiedzia za „Rozstanie", tym razem obserwuje skomplikowane relacje kobiety, jej byłego męża i obecnego partnera oraz trójki dzieci.

Film
„28 lat później”. Powrót do pogrążonej w morderczej pandemii Wielkiej Brytanii
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Film
Rekomendacje filmowe: Wchodzenie w życie nigdy nie jest łatwe
Film
Kryzys w polskiej kinematografii. Filmowcy spotkają się z ministrą kultury
Film
Najbardziej oczekiwany serial „Sto lat samotności” doczekał się premiery
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Film
„Emilia Perez” z największą liczbą nominacji do Złotego Globu