„Onirica - Psie Pole", reż. Lech Majewski
„Sąsiady", reż. Grzegorz Królikiewicz
„Zbliżenia", reż. Magdalena Piekorz
„INNE SPOJRZENIE"
„Arbiter uwagi", reż. Jakub Polakowski
„Heavy Mental", reż. Sebastian Buttny
„Małe stłuczki", reż. Aleksandra Gowin, Ireneusz Grzyb
„Polskie gówno", reż. Grzegorz Jankowski.
KONKURS MŁODEGO KINA
1. „44", reż. Aleksandra Górecka, Akademia Filmu i Telewizji
2. „Albert", reż. Daniel Wawrzyniak, PWSFTViT (Łódź)
3. „Bóg zapłać", reż. Jakub Radej, WRiTV UŚ (Katowice)
4. „Całe mnóstwo miłości", reż. Bartek Kaczmarek, Studio Munka – SFP
5. „Chce mi się pić", reż. Emi Mazurkiewicz, PWSFTViT (Łódź)
6. „Delegacja", reż. Arkadiusz Bartosiak, Warszawska Szkoła Filmowa
7. „Dom opieki", reż. Jakub Stołecki, PWSFTViT (Łódź)
8. „Fragmenty", reż. Aga Woszczyńska, PWSFTViT (Łódź)
9. „Gorzko, gorzko!", reż. Julia Rogowska, Magdalena Załęcka, Warszawska Szkoła Filmowa
10. „Gównojady", reż. Agata Wojcierowska, WRiTV UŚ (Katowice)
11. „Konstelacje", reż. Aniela Gabryel, PWSFTViT (Łódź)
12. „Larp", reż. Kordian Kądziela, WRiTV UŚ (Katowice)
13. „Lato miłości", reż. Marcin Filipowicz, WRiTV UŚ (Katowice)
14. „Lena i ja", reż. Kalina Alabrudzińska, PWSFTViT (Łódź)
15. „Mały palec", reż. Tomasz Cichoń, Studio Munka – SFP
16. „Mleczny brat", reż. Vahram Mkhitaryan, Wajda Studio, Studio Munka – SFP
17. „Mocna kawa wcale nie jest taka zła", reż. Alek Pietrzak, Warszawska Szkoła Filmowa
18. „Mr. Bad Luck", reż. Bruno Brejt, Warszawska Szkoła Filmowa
19. „Naturalni", reż. Kristoffer Rus, Wajda Studio, Studio Munka – SFP
20. „Sandland", reż. Bartłomiej Żmuda, Studio Munka – SFP
21. „Sierpień", reż. Tomek Ślesicki, Warszawska Szkoła Filmowa
22. „Skanonizacja", reż. Jan Grobliński, PWSFTViT (Łódź)
23. „Syjamscy", reż. Joaquin Del Paso, PWSFTViT (Łódź)
24. „Trzeci pokój", reż. Hong Suk-Hwa, PWSFTViT (Łódź)
25. „Źle nam z oczu patrzy", reż. Arkadiusz Biedrzycki, WRiTV UŚ (Katowice)
PRZEGLĄD POLSKIEGO KINA NIEZALEŻNEGO
„Hosanna", reż. Katarzyna Gondek
„Kemping", reż. Krzysztof Jankowski
„Kino", reż. Magdalena Wleklik, Tomasz Lechicki
„Molehill", reż. Joanna Zastróżna
„Ostatni walc", reż. Maciej Kawalski
„To tylko komedia", reż. Tomasz Suski
„Trashhh", reż. Filip Syczyński
„Strange Sounds", reż. Rafał Andrzej Głombiowski
„WILQ Negocjator", reż. Leszek Nowicki, Bartosz Minkiewicz
„Wyspa", reż. Dominga Sotomayor, Katarzyna Klimkiewicz
„Z łóżka powstałeś", reż. Bartek Konopka
„Żelazny obłok", reż. Nikodem Wojciechowski
Kino artystów: pogranicza filmu i sztuki współczesnej
W ramach pokazu specjalnego „Kino artystów: pogranicza filmu i sztuki współczesnej'' widzowie 39. Festiwalu Filmowego w Gdyni obejrzą filmy z pogranicza kina eksperymentu i sztuk wizualnych, a także wezmą udział w spotkaniu z twórcami prezentowanych obrazów. Pokaz organizowany jest we współpracy z Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. – Spotkanie ma pomóc widzom zdefiniować ten nowy nurt polskiego filmu, określić jego instytucjonalny i artystyczny kształt, panujące w nim estetyki, zbadać, jak artyści przenoszą do filmu swoje doświadczenie z pola sztuki i co na tym zyskać może film i filmowcy – mówi współorganizator przeglądu Łukasz Ronduda.
Zobaczymy następujące filmy:
Agnieszka Polska, „Future Days" (2013, 28')
Zbigniew Libera, „News" (2014, 3')
Oskar Dawicki, „Łzy szczęścia" (2014, 3'17'')
Oskar Dawicki, „Skórka na wyprawkę/Telezakupy" (2007, 16')
Anna Molska, „Tkacze" (2009, 12'04'').
Archiwum Grozy
Już po raz drugi TVP Kultura zaprezentuje na Festiwalu Filmowym w Gdyni krótkie i średniometrażowe polskie filmy gatunkowe.
„Pieśń triumfującej miłości" (1967), reż. Andrzej Żuławski
„Mistrz tańca" (1968), reż. Jerzy Gruza
„Wiktoryna, czyli czy Pan pochodzi z Beauvais?" (1971), reż. Jan Rutkiewicz
Polskie telewizyjne kino grozy w kolorze:
„Przeraźliwe łoże" (1967), reż. Witold Lesiewicz
„Oczy uroczne" (1976), reż. Piotr Szulkin
„Jajo" (1984), reż. Konrad Szołajski 33 Edgar Allan Poe po polsku:
„System" (1971), reż. Janusz Majewski
„Bicie serca" (1971), reż. Jan Laskowski
„Beczka Amontillado" (1971), reż. Leon Jeannot
Ekranizacje prozy Stefana Grabińskiego:
„Ślepy tor" (1967), reż. Ryszard Ber
„Pożarowisko" (1968), reż. Ryszard Ber
„Dom Sary" (1985, premiera 1987), reż. Zygmunt Lech
Wieczory Filmowe HBO
Współorganizator 39. Festiwalu Filmowego w Gdyni, HBO Polska zaprasza na bez¬płatne pokazy hitów pełnometrażowych z katalogu stacji.
W ramach tego cyklu widzowie obejrzą trzy pełnometrażowe produkcje HBO: nagrodzoną siedmioma statuetkami Emmy „Temple Grandin'' Micka Jacksona, adaptację autobiograficznej sztuki Larry'ego Kramera o początkach epidemii AIDS w Stanach Zjednoczonych pt. „Odruch serca'' w reżyserii Ryana Murphy'ego oraz obsypany na¬grodami film „Wielki Liberace'' Stevena Soderbergha o genialnym i ekscentrycznym pianiście włosko-polskiego pochodzenia: Liberace, którego prawdziwe imię brzmiało Władziu.
Kinoteatr
Sekcja „Kinoteatr" na Festiwalu Filmowym w Gdyni prezentuje spektakle teatru telewizji lub nowe formy z pogranicza realizacji telewizyjnych, filmowych i teatralnych. Do sekcji „Kinoteatr" 39. Festiwalu Filmowego w Gdyni weszły dwa spektakle, prezentowane pod patronatem ich koproducenta, Narodowego Instytutu Audiowizualnego – „Między nami dobrze jest" w reżyserii Grzegorza Jarzyny (prod. TR Warszawa, Narodowy Instytut Audiowizualny, Fundacja Generacja TR Warszawa) oraz „Skutki uboczne" w reżyserii Leszka Dawida („Skutki uboczne" prod. Narodowy Instytut Audiowizualny i Telewizja Polska). Widzowie Festiwalu zapoznają się także z najnowszą inicjatywą producencką Wytwórni Filmów Dokumentalnych i Fabularnych w Warszawie – serią spektakli teatralnych: „Nad", według tekstu i w reżyserii Mariusza Bielińskiego, „Walentyna" według scenariusza Julii Kijowskiej i Wojciecha Farugi i w reżyserii Farugi oraz „Walizka" Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk w reżyserii Wawrzyńca Kostrzewskiego. Wszystkie trzy spektakle powstały w ramach projektu „Teatroteka" prowadzonego przez WFDiF i objętego mecenatem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Filmy z Gdyni
„Filmy z Gdyni" to sekcja, w której prezentowane są filmy tematycznie i produkcyj¬nie związane z festiwalowym miastem. Podczas 39. Festiwalu Filmowego w Gdyni widzowie zobaczą trzy filmy w ramach tej sekcji. Pełnometrażowy fabularyzowany dokument „Aram" Krzysztofa Talczewskiego powstał, aby upamiętnić postać zmarłego Arkadiusza Rybickiego, znanego opozycjonisty, uczestnika strajków sierpniowych i współautora 21. postulatów „Solidarności". „Dzieci dzwonią" znanego reżysera Andrzeja Mańkowskiego to dokument o Telefonie Zaufania dla Dzieci i Młodzieży. W sekcji znalazła się także 9-minutowa fabuła „Emigrantka", zrealizowana podczas 12. Pomorskich Warsztatów Filmowych. Film powstał pod opieką profesjonalistów: reżysera Wojciecha Marczewskiego, operatora filmowego Sławomira Pultyna, montażystki Mileni Fiedler i scenarzysty Grzegorza Łoszewskiego. Pomysłodawcą i koordynatorem warsztatów jest Jerzy Rados.
Warszawa. Portret Miasta
W 70. rocznicę wybuchu powstania warszawskiego Festiwal Filmowy w Gdyni postanowił uhonorować Warszawę i jej filmowe przedstawienia specjalną sekcją. Zaprezentowane zostaną w niej filmy na różne sposoby oddające cześć stolicy Polski i jej mieszkańcom: „Powstanie Warszawskie" wyprodukowane przez Muzeum Powstania Warszawskiego, „Nową Warszawę" Bartka Konopki, „Minkowski | Saga" Rafaela Lewandowskiego, „Pocztówki z Republiki Absurdu'" Jana Holoubka. Pokaz szczególnie uroczysty przygotowaliśmy dla „Powstania Warszawskiego", stanowiącego unikalny eksperyment narracyjny i zarazem jedyny w swoim rodzaju dokument odwagi tych, którzy w roku 1944 postawili wszystko na jedną kartę. Projekcja ta zostanie uświetniona obecnością wyjątkowych gości związanych z realizacją filmu, a przygotowana została we współpracy z Muzeum Powstania Warszawskiego i jego dyrektorem, Janem Ołdakowskim. Współorganizatorem sekcji „Warszawa. Portret miasta" jest Narodowe Centrum Kultury.
Polscy Bohaterowie Wojenni – Porównanie Projektów
Festiwal zaprezentuje widzom dwa różne projekty: brytyjski serial dokumentalny i polski cykl kreacyjny, obydwa poświęcone postaciom polskich bohaterów wojen¬nych. W ramach spotkania widzowie obejrzą polskiej serii „Portrety wojenne", po¬święcony Janowi Zumbachowi, a następnie odcinek polsko-brytyjskiej serii „Pol¬scy bohaterowie wojenni", poświęcony złamaniu kodu maszyny szyfrującej Enigma przez polskich matematyków. Filmy te są obecnie wprowadzone do telewizyjnej dys¬trybucji w Polsce. Serię brytyjską emitował w Polsce kanał HISTORY, należących do A+E Networks, a TVP1 pokaże ją pod koniec roku, natomiast „Portrety wojenne" od września 2014 roku prezentowane będą w TVP2.
Poprzez porównanie dwóch projektów organizatorzy chcą podjąć dyskusję o pol¬skiej historii i o sposobie ukazywania jej na ekranie. Po pokazie, który odbędzie się w piątek 19 września 2014 roku o godz. 12.00 w sali nr 3 w Multikinie, zaplanowana została dyskusja z producentami obydwu serii. Wezmą udział w niej producentki se¬rialu polsko-brytyjskiego, Rachel Job z A+E Networks UK i Anna Poullain-Majchrzak ze Sky Vision, a także Dawid Janicki i Katarzyna Sarnowska, producenci „Portretów wojennych". Spotkanie poprowadzi krytyk filmowy Sebastian Smoliński. Współorganizatorem sekcji jest Narodowe Centrum Kultury.
Na Horyzoncie
W tym roku w Gdyni zaprezentowane zostaną cztery mocne tytuły ostatniego festiwalu T-Mobile Nowe Horyzonty.
„Biały Bóg" (Kornél Mundruczó, Węgry, Niemcy, Szwecja 2014), to, wedle słów reżysera, połączenie melodramatu, kina przygodowego i filmu o zemście, a także niepokojąca metafora polityczna będąca komentarzem do tego, co obecnie dzieje się na Węgrzech i w całej Europie. Na Węgrzech wprowadzono właśnie prawo, które nakłada poważne ograniczenia na wszystkich właścicieli psów-mieszańców. 13-letnia Lili zaciekle walczy o to, by zatrzymać swojego czworonoga, Hagena.
W filmie „Biały cień" (Tanzania, Niemcy, Włochy 2013) reżyser Noaz Deshe opo¬wiada o dramacie albinosów w Tanzanii, Kenii i Kongo. Film otrzymał Nagrodę Luigi De Laurentis za debiut na festiwalu w Wenecji, jest także zwycięzcą Nowych Horyzontów i laureatem Nagrody Publiczności w 2014 roku.
„Zjazd absolwentów" (Szwecja 2013), to wielopiętrowy film znanej z kontrowersyj¬nych akcji szwedzkiej artystki Anny Odell jest jednocześnie fabułą, dokumentem i performance'em. Wielokrotnie nagradzany film (m.in. w Wenecji) jest rekonstruk¬cją zjazdu absolwentów z jej udziałem. Ale to dopiero połowa projektu – w drugiej części reżyserka obdzwania byłych kolegów z klasy, a także nagrywa ich reakcje podczas prezentacji filmu.
Philip Gröning jest autorem scenariusza, zdjęć i jednocześnie reżyserem filmu „Żona policjanta" (Niemcy 2013), laureata Nagrody Specjalnej w Wenecji. Młode małżeństwo, na pierwszy rzut oka bardzo szczęśliwe. Ona realizuje się jako matka, a uśmiechnięty mąż pracuje w policji. Jednak za drzwiami ich domu rzeczywistość nie jest już taka kolorowa. Gnębiony przez niespełnione aspiracje mężczyzna zaczyna znęcać się nad żoną. Różne odcienie kina, świetnie definiujące ducha nowohoryzontowości.
Polonica
„Polonica" to międzynarodowe produkcje z udziałem polskich twórców. W tym roku widzowie będą mogli uczestniczyć w trzech projekcjach. W amerykańskiej „Imigrantce" w roli głównej zobaczymy Dagmarę Domińczyk; partnerują jej Marion Cotillard, Joaquin Phoenix i Jeremy Rennere. To prezentowana na MFF w Cannes opowieść o trójkącie miłosnym między Polką i dwoma Amerykanami.
„Pod ochroną" Diego Lermana ze zdjęciami autorstwa Wojciecha Staronia to ko¬produkcja Argentyny, Polski, Kolumbii, Francji i Niemiec. Bohaterka filmu, ofiara 37 przemocy domowej, postanawia opuścić dom i wraz z siedmioletnim synem prze¬nosi się do schroniska, gdzie planują rozpocząć nowe życie.