Genderowe Złote Lwy

Nowe logo, nowa nazwa oraz nowe zaprojektowane przez Pawła Althamera Złote Lwy 39. Festiwalu Filmowego w Gdyni, który rozpocznie się 15 września.

Aktualizacja: 04.09.2014 18:46 Publikacja: 04.09.2014 18:29

Genderowe Złote Lwy

Foto: materiały prasowe

Logo autorstwa Marcina Władyki tworzą trzy trójkąty przypominające żagle. Natomiast statuetka Pawła Althamera przestawia lunetę bądź latarnię morską, na którą wspinają się lwica i lew. Nagroda może być również pamiątką znad morza – kalejdoskopem, w którym wzory tworzą drobinki bursztynów. - Nowe Złote Lwy są bardziej gender – żartował, również nowy, dyrektor artystyczny festiwalu Michał Oleszczyk.

Gdynia 2014 - czytaj więcej

O tym który spośród trzynastu zgłoszonych do Konkursu Głównego filmów dostanie Złote Lwy zadecyduje jury w składzie - przewodniczącym Ryszard Bugajski (w „Rzeczpospolitej" publikujemy rozmowę z reżyserem), Małgorzata Zajączkowska, Olga Tokarczuk, Alexandru Baciu, Tom Davia, Maggie Lee, Grzegorz Łoszewski, Maria Sadowska i Omar Sangare.

Młode Kino

Dyrektor artystyczny postanowił wzmocnić rangę konkursu młodego kina, z tego powodu jego projekcje przeniósł do centrum festiwalowego, mieszczącego się Teatrze Muzycznym w Gdyni. Zaostrzył również kryteria selekcji, do konkursu zakwalifikowało się 25 filmów.

Sekcje 39. Festiwalu Filmowego w Gdyni

- Chcę w ten sposób zaakcentować, że młode kino jest w centrum mojej myśli – mówił Michał Oleszczyk na konferencji prezentującej program 39. Festiwalu Filmowego w Gdyni, która odbyła się w czwartek w warszawskim kinie Kultura. Uczestniczyła w niej Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego prof. Małgorzata Omilanowska, dyrektor Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej Agnieszka Odorowicz i dyrektor Festiwalu Filmowego w Gdyni Leszek Kopeć.

- Odwiedziłem wiele zagranicznych festiwali i zauważyłem, że poziom jaki prezentują nasi młodzi filmowcy jest naprawdę wysoki, na przykład „Mazurek" Julii Kolberger, choć krótki jest jednym z najlepszych polskich filmów ostatnich lat. Młodzi wybierają bardzo różnorodne tematy, ale najczęściej te, które są im bliskie. W konkursie głównym nie ma filmów opowiadających o emigracji, a w konkursie młodego kina są – opowiadał Michał Oleszczyk.

Uroczysty finał podczas, którego zostaną wyróżnieni najlepsi młodzi twórcy odbędzie się dzień przed galą zamknięcia festiwalu, w piątek 19 września w Teatrze Muzycznym i towarzyszyć jej będzie koncert jazzmana Adama Bałdycha.

Agnieszka Odorowicz również chwaliła młodych. Zwróciła uwagę na obecność młodego kina w konkursie głównym. Zauważyła i wspomniała, że film jednego z reprezentantów - „Miasto 44" Jana Komasy trafi do kin 19 września. Przypomniała, że w jesiennym repertuarze znalazły się również opowiadający historię Zbigniewa Religi „Bogowie" Łukasza Palkowskiego i „Obywatel" Jerzego Stuhra.

Konkurs główny

Zdaniem Michała Oleszczyka przewodnim tematem filmów prezentowanych w konkursie głównym jest kryzys, choć filmowcy przedstawiają go na różne sposoby. Są komedie takie jak „Kebab i horoskop" Grzegorza Jaroszuka i filmy wstrząsające, jak „Hardkor disko" Krzysztofa Skoniecznego. Młodzi konkurować będą z mistrzami - Lechem Majewskim, który pokaże „Onirica – Psie Pole" i Władysławem Pasikowskim, który zaprezentuje „Jacka Stronga".

Dziennikarze pytali dlaczego w konkursie głównym zabrakło najnowszego filmu Krzysztofa Zanussiego „Obce ciało", mimo, że potem znalazł się w selekcji festiwalu w Toronto. Dyrektor artystyczny powtórzył to, o czym mówił wcześniej, że producenci zdecydowali się wycofać film, informując, że jeszcze nie jest dokończony. Tę wersję powtórzyła Agnieszka Odorowicz. Jednak w kuluarach mówiło się o tym, że być może decyzja producentów wynikała z tego, że zaprezentowany wcześniej na polskim festiwalu film, straciłby szansę pierwszej prezentacji w Toronto i mógłby być z tego powodu odrzucony.

Młodość i klasyka

Festiwal w Gdyni przypomni również klasykę polskiego kina. Filmem otwarcia jest „Potop Redivivus" Jerzego Hoffmana, zrekonstruowany cyfrowo i skrócony przez samego reżysera, 40 lat po premierze.

Michał Oleszczyk przypomniał również o sekcji „Czysta klasyka" - poświęconej zrekon­struowanym cyfrowo dziełom polskiej kinematografii i „Skarbach kina przedwojennego", w której przypomniane zostaną komedie Michała Waszyńskiego: „ABC miłości", „Będzie le­piej" i dramat „U kresu drogi" oraz zabawna „Jadzia". Mieczysława Krawicza.

Do klasyki kina należą kultowe filmy o Kargulach i Pawlakach - "Sami swoi", "Nie ma mocnych", "Kochaj albo rzuć" Sylwestra Chęcińskiego, laureata Platynowych Lwów, który debiutował w 1961 r. "Historią żółtej ciżemki".

Do historii kina sięga również sekcja „Klasycy mniej znani" dzieła jej tegorocznego bohatera - Janusza Nasfetera, są ulubionymi filmami dzieciństwa dyrektora artystycznego festiwalu, który postanowił przypomnieć je najmłodszym widzom. Im poświęcony będzie zresztą bogaty program sekcja „Gdynia Dzieciom"

- Staram się uhonorować przeszłość i wskazać na przyszłość – mówił Michał Oleszczyk.

10-lecie PISF

Na przyszłość stawia również Agnieszka Odorowicz. Jej zdaniem obecnie młodzi w konkurencji o dotację Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej mają równe szanse, a bywa, że dostają więcej, tak jak w przypadku wysokobudżetowego „Miasta 44".

W czasie 39. festiwalu filmowego w Gdyni PISF rozpocznie świętowanie swojego dziesięciolecia. Instytut przygotował spotkania w branżowe, podsumowujące to, co się udało, a co nie w tym okresie.

Agnieszka Odorowicz zwróciła uwagę między innymi na potrzebę zmian systemu podatkowego, który w Polsce nie wspiera produkcji filmowej, zajęcia się problemami kin jednosalowych i relacjami pomiędzy dystrybutorami i producentami, szczególnie podziałem zysków płynących ze sprzedaży filmów.

Podkreśliła, że gdy zaczynała kierować PISF najbardziej zależało jej na tym, żeby Polacy polubili polskie kino, żeby stało się bardziej różnorodne, żeby nie kojarzyło się tylko ze smutnym filmem.

Udało się, widzowie przekonali się do rodzimych produkcji, które mają obecnie od 20 do 30 proc. udziału w rynku.

Więcej na www.festiwalgdynia.pl

KONKURS GŁÓWNY

„Bogowie", reż. Łukasz Palkowski

„Fotograf", reż. Waldemar Krzystek

„Hardkor disko", reż. Krzysztof Skonieczny

„Kebab i Horoskop", reż. Grzegorz Jaroszuk

„Jack Strong", reż. Władysław Pasikowski

„Jeziorak", reż. Michał Otłowski

„Miasto 44", reż. Jan Komasa

„Obietnica", reż. Anna Kazejak

„Obywatel", reż. Jerzy Stuhr

„Pod Mocnym Aniołem", reż. Wojciech Smarzowski

„Onirica - Psie Pole", reż. Lech Majewski

„Sąsiady", reż. Grzegorz Królikiewicz

„Zbliżenia", reż. Magdalena Piekorz

„INNE SPOJRZENIE"

„Arbiter uwagi", reż. Jakub Polakowski

„Heavy Mental", reż. Sebastian Buttny

„Małe stłuczki", reż. Aleksandra Gowin, Ireneusz Grzyb

„Polskie gówno", reż. Grzegorz Jankowski.

KONKURS MŁODEGO KINA

1. „44", reż. Aleksandra Górecka, Akademia Filmu i Telewizji

2. „Albert", reż. Daniel Wawrzyniak, PWSFTViT (Łódź)

3. „Bóg zapłać", reż. Jakub Radej, WRiTV UŚ (Katowice)

4. „Całe mnóstwo miłości", reż. Bartek Kaczmarek, Studio Munka – SFP

5. „Chce mi się pić", reż. Emi Mazurkiewicz, PWSFTViT (Łódź)

6. „Delegacja", reż. Arkadiusz Bartosiak, Warszawska Szkoła Filmowa

7. „Dom opieki", reż. Jakub Stołecki, PWSFTViT (Łódź)

8. „Fragmenty", reż. Aga Woszczyńska, PWSFTViT (Łódź)

9. „Gorzko, gorzko!", reż. Julia Rogowska, Magdalena Załęcka, Warszawska Szkoła Filmowa

10. „Gównojady", reż. Agata Wojcierowska, WRiTV UŚ (Katowice)

11. „Konstelacje", reż. Aniela Gabryel, PWSFTViT (Łódź)

12. „Larp", reż. Kordian Kądziela, WRiTV UŚ (Katowice)

13. „Lato miłości", reż. Marcin Filipowicz, WRiTV UŚ (Katowice)

14. „Lena i ja", reż. Kalina Alabrudzińska, PWSFTViT (Łódź)

15. „Mały palec", reż. Tomasz Cichoń, Studio Munka – SFP

16. „Mleczny brat", reż. Vahram Mkhitaryan, Wajda Studio, Studio Munka – SFP

17. „Mocna kawa wcale nie jest taka zła", reż. Alek Pietrzak, Warszawska Szkoła Filmowa

18. „Mr. Bad Luck", reż. Bruno Brejt, Warszawska Szkoła Filmowa

19. „Naturalni", reż. Kristoffer Rus, Wajda Studio, Studio Munka – SFP

20. „Sandland", reż. Bartłomiej Żmuda, Studio Munka – SFP

21. „Sierpień", reż. Tomek Ślesicki, Warszawska Szkoła Filmowa

22. „Skanonizacja", reż. Jan Grobliński, PWSFTViT (Łódź)

23. „Syjamscy", reż. Joaquin Del Paso, PWSFTViT (Łódź)

24. „Trzeci pokój", reż. Hong Suk-Hwa, PWSFTViT (Łódź)

25. „Źle nam z oczu patrzy", reż. Arkadiusz Biedrzycki, WRiTV UŚ (Katowice)

PRZEGLĄD POLSKIEGO KINA NIEZALEŻNEGO

„Hosanna", reż. Katarzyna Gondek

„Kemping", reż. Krzysztof Jankowski

„Kino", reż. Magdalena Wleklik, Tomasz Lechicki

„Molehill", reż. Joanna Zastróżna

„Ostatni walc", reż. Maciej Kawalski

„To tylko komedia", reż. Tomasz Suski

„Trashhh", reż. Filip Syczyński

„Strange Sounds", reż. Rafał Andrzej Głombiowski

„WILQ Negocjator", reż. Leszek Nowicki, Bartosz Minkiewicz

„Wyspa", reż. Dominga Sotomayor, Katarzyna Klimkiewicz

„Z łóżka powstałeś", reż. Bartek Konopka

„Żelazny obłok", reż. Nikodem Wojciechowski

 

Kino artystów: pogranicza filmu i sztuki współczesnej

W ramach pokazu specjalnego „Kino artystów: pogranicza filmu i sztuki współczesnej'' widzowie 39. Festiwalu Filmowego w Gdyni obejrzą filmy z pogranicza kina eksperymentu i sztuk wizualnych, a także wezmą udział w spotkaniu z twórcami prezentowanych obrazów. Pokaz organizowany jest we współpracy z Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. – Spotkanie ma pomóc widzom zdefiniować ten nowy nurt polskiego filmu, określić jego instytucjonalny i artystyczny kształt, panujące w nim estetyki, zbadać, jak artyści przenoszą do filmu swoje doświadczenie z pola sztuki i co na tym zyskać może film i filmowcy – mówi współorganizator przeglądu Łukasz Ronduda.

Zobaczymy następujące filmy:

Agnieszka Polska, „Future Days" (2013, 28')

Zbigniew Libera, „News" (2014, 3')

Oskar Dawicki, „Łzy szczęścia" (2014, 3'17'')

Oskar Dawicki, „Skórka na wyprawkę/Telezakupy" (2007, 16')

Anna Molska, „Tkacze" (2009, 12'04'').

Archiwum Grozy

Już po raz drugi TVP Kultura zaprezentuje na Festiwalu Filmowym w Gdyni krótkie i średniometrażowe polskie filmy gatunkowe.

„Pieśń triumfującej miłości" (1967), reż. Andrzej Żuławski

„Mistrz tańca" (1968), reż. Jerzy Gruza

„Wiktoryna, czyli czy Pan pochodzi z Beauvais?" (1971), reż. Jan Rutkiewicz

Polskie telewizyjne kino grozy w kolorze:

„Przeraźliwe łoże" (1967), reż. Witold Lesiewicz

„Oczy uroczne" (1976), reż. Piotr Szulkin

„Jajo" (1984), reż. Konrad Szołajski 33 Edgar Allan Poe po polsku:

„System" (1971), reż. Janusz Majewski

„Bicie serca" (1971), reż. Jan Laskowski

„Beczka Amontillado" (1971), reż. Leon Jeannot

Ekranizacje prozy Stefana Grabińskiego:

„Ślepy tor" (1967), reż. Ryszard Ber

„Pożarowisko" (1968), reż. Ryszard Ber

„Dom Sary" (1985, premiera 1987), reż. Zygmunt Lech

Wieczory Filmowe HBO

Współorganizator 39. Festiwalu Filmowego w Gdyni, HBO Polska zaprasza na bez¬płatne pokazy hitów pełnometrażowych z katalogu stacji.

W ramach tego cyklu widzowie obejrzą trzy pełnometrażowe produkcje HBO: nagrodzoną siedmioma statuetkami Emmy „Temple Grandin'' Micka Jacksona, adaptację autobiograficznej sztuki Larry'ego Kramera o początkach epidemii AIDS w Stanach Zjednoczonych pt. „Odruch serca'' w reżyserii Ryana Murphy'ego oraz obsypany na¬grodami film „Wielki Liberace'' Stevena Soderbergha o genialnym i ekscentrycznym pianiście włosko-polskiego pochodzenia: Liberace, którego prawdziwe imię brzmiało Władziu.

Kinoteatr

Sekcja „Kinoteatr" na Festiwalu Filmowym w Gdyni prezentuje spektakle teatru telewizji lub nowe formy z pogranicza realizacji telewizyjnych, filmowych i teatralnych. Do sekcji „Kinoteatr" 39. Festiwalu Filmowego w Gdyni weszły dwa spektakle, prezentowane pod patronatem ich koproducenta, Narodowego Instytutu Audiowizualnego – „Między nami dobrze jest" w reżyserii Grzegorza Jarzyny (prod. TR Warszawa, Narodowy Instytut Audiowizualny, Fundacja Generacja TR Warszawa) oraz „Skutki uboczne" w reżyserii Leszka Dawida („Skutki uboczne" prod. Narodowy Instytut Audiowizualny i Telewizja Polska). Widzowie Festiwalu zapoznają się także z najnowszą inicjatywą producencką Wytwórni Filmów Dokumentalnych i Fabularnych w Warszawie – serią spektakli teatralnych: „Nad", według tekstu i w reżyserii Mariusza Bielińskiego, „Walentyna" według scenariusza Julii Kijowskiej i Wojciecha Farugi i w reżyserii Farugi oraz „Walizka" Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk w reżyserii Wawrzyńca Kostrzewskiego. Wszystkie trzy spektakle powstały w ramach projektu „Teatroteka" prowadzonego przez WFDiF i objętego mecenatem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Filmy z Gdyni

„Filmy z Gdyni" to sekcja, w której prezentowane są filmy tematycznie i produkcyj¬nie związane z festiwalowym miastem. Podczas 39. Festiwalu Filmowego w Gdyni widzowie zobaczą trzy filmy w ramach tej sekcji. Pełnometrażowy fabularyzowany dokument „Aram" Krzysztofa Talczewskiego powstał, aby upamiętnić postać zmarłego Arkadiusza Rybickiego, znanego opozycjonisty, uczestnika strajków sierpniowych i współautora 21. postulatów „Solidarności". „Dzieci dzwonią" znanego reżysera Andrzeja Mańkowskiego to dokument o Telefonie Zaufania dla Dzieci i Młodzieży. W sekcji znalazła się także 9-minutowa fabuła „Emigrantka", zrealizowana podczas 12. Pomorskich Warsztatów Filmowych. Film powstał pod opieką profesjonalistów: reżysera Wojciecha Marczewskiego, operatora filmowego Sławomira Pultyna, montażystki Mileni Fiedler i scenarzysty Grzegorza Łoszewskiego. Pomysłodawcą i koordynatorem warsztatów jest Jerzy Rados.

Warszawa. Portret Miasta

W 70. rocznicę wybuchu powstania warszawskiego Festiwal Filmowy w Gdyni postanowił uhonorować Warszawę i jej filmowe przedstawienia specjalną sekcją. Zaprezentowane zostaną w niej filmy na różne sposoby oddające cześć stolicy Polski i jej mieszkańcom: „Powstanie Warszawskie" wyprodukowane przez Muzeum Powstania Warszawskiego, „Nową Warszawę" Bartka Konopki, „Minkowski | Saga" Rafaela Lewandowskiego, „Pocztówki z Republiki Absurdu'" Jana Holoubka. Pokaz szczególnie uroczysty przygotowaliśmy dla „Powstania Warszawskiego", stanowiącego unikalny eksperyment narracyjny i zarazem jedyny w swoim rodzaju dokument odwagi tych, którzy w roku 1944 postawili wszystko na jedną kartę. Projekcja ta zostanie uświetniona obecnością wyjątkowych gości związanych z realizacją filmu, a przygotowana została we współpracy z Muzeum Powstania Warszawskiego i jego dyrektorem, Janem Ołdakowskim. Współorganizatorem sekcji „Warszawa. Portret miasta" jest Narodowe Centrum Kultury.

Polscy Bohaterowie Wojenni – Porównanie Projektów

Festiwal zaprezentuje widzom dwa różne projekty: brytyjski serial dokumentalny i polski cykl kreacyjny, obydwa poświęcone postaciom polskich bohaterów wojen¬nych. W ramach spotkania widzowie obejrzą polskiej serii „Portrety wojenne", po¬święcony Janowi Zumbachowi, a następnie odcinek polsko-brytyjskiej serii „Pol¬scy bohaterowie wojenni", poświęcony złamaniu kodu maszyny szyfrującej Enigma przez polskich matematyków. Filmy te są obecnie wprowadzone do telewizyjnej dys¬trybucji w Polsce. Serię brytyjską emitował w Polsce kanał HISTORY, należących do A+E Networks, a TVP1 pokaże ją pod koniec roku, natomiast „Portrety wojenne" od września 2014 roku prezentowane będą w TVP2.

Poprzez porównanie dwóch projektów organizatorzy chcą podjąć dyskusję o pol¬skiej historii i o sposobie ukazywania jej na ekranie. Po pokazie, który odbędzie się w piątek 19 września 2014 roku o godz. 12.00 w sali nr 3 w Multikinie, zaplanowana została dyskusja z producentami obydwu serii. Wezmą udział w niej producentki se¬rialu polsko-brytyjskiego, Rachel Job z A+E Networks UK i Anna Poullain-Majchrzak ze Sky Vision, a także Dawid Janicki i Katarzyna Sarnowska, producenci „Portretów wojennych". Spotkanie poprowadzi krytyk filmowy Sebastian Smoliński. Współorganizatorem sekcji jest Narodowe Centrum Kultury.

Na Horyzoncie

W tym roku w Gdyni zaprezentowane zostaną cztery mocne tytuły ostatniego festiwalu T-Mobile Nowe Horyzonty.

„Biały Bóg" (Kornél Mundruczó, Węgry, Niemcy, Szwecja 2014), to, wedle słów reżysera, połączenie melodramatu, kina przygodowego i filmu o zemście, a także niepokojąca metafora polityczna będąca komentarzem do tego, co obecnie dzieje się na Węgrzech i w całej Europie. Na Węgrzech wprowadzono właśnie prawo, które nakłada poważne ograniczenia na wszystkich właścicieli psów-mieszańców. 13-letnia Lili zaciekle walczy o to, by zatrzymać swojego czworonoga, Hagena.

W filmie „Biały cień" (Tanzania, Niemcy, Włochy 2013) reżyser Noaz Deshe opo¬wiada o dramacie albinosów w Tanzanii, Kenii i Kongo. Film otrzymał Nagrodę Luigi De Laurentis za debiut na festiwalu w Wenecji, jest także zwycięzcą Nowych Horyzontów i laureatem Nagrody Publiczności w 2014 roku.

„Zjazd absolwentów" (Szwecja 2013), to wielopiętrowy film znanej z kontrowersyj¬nych akcji szwedzkiej artystki Anny Odell jest jednocześnie fabułą, dokumentem i performance'em. Wielokrotnie nagradzany film (m.in. w Wenecji) jest rekonstruk¬cją zjazdu absolwentów z jej udziałem. Ale to dopiero połowa projektu – w drugiej części reżyserka obdzwania byłych kolegów z klasy, a także nagrywa ich reakcje podczas prezentacji filmu.

Philip Gröning jest autorem scenariusza, zdjęć i jednocześnie reżyserem filmu „Żona policjanta" (Niemcy 2013), laureata Nagrody Specjalnej w Wenecji. Młode małżeństwo, na pierwszy rzut oka bardzo szczęśliwe. Ona realizuje się jako matka, a uśmiechnięty mąż pracuje w policji. Jednak za drzwiami ich domu rzeczywistość nie jest już taka kolorowa. Gnębiony przez niespełnione aspiracje mężczyzna zaczyna znęcać się nad żoną. Różne odcienie kina, świetnie definiujące ducha nowohoryzontowości.

Polonica

„Polonica" to międzynarodowe produkcje z udziałem polskich twórców. W tym roku widzowie będą mogli uczestniczyć w trzech projekcjach. W amerykańskiej „Imigrantce" w roli głównej zobaczymy Dagmarę Domińczyk; partnerują jej Marion Cotillard, Joaquin Phoenix i Jeremy Rennere. To prezentowana na MFF w Cannes opowieść o trójkącie miłosnym między Polką i dwoma Amerykanami.

„Pod ochroną" Diego Lermana ze zdjęciami autorstwa Wojciecha Staronia to ko¬produkcja Argentyny, Polski, Kolumbii, Francji i Niemiec. Bohaterka filmu, ofiara 37 przemocy domowej, postanawia opuścić dom i wraz z siedmioletnim synem prze¬nosi się do schroniska, gdzie planują rozpocząć nowe życie.

Logo autorstwa Marcina Władyki tworzą trzy trójkąty przypominające żagle. Natomiast statuetka Pawła Althamera przestawia lunetę bądź latarnię morską, na którą wspinają się lwica i lew. Nagroda może być również pamiątką znad morza – kalejdoskopem, w którym wzory tworzą drobinki bursztynów. - Nowe Złote Lwy są bardziej gender – żartował, również nowy, dyrektor artystyczny festiwalu Michał Oleszczyk.

Gdynia 2014 - czytaj więcej

Pozostało 97% artykułu
Film
„28 lat później”. Powrót do pogrążonej w morderczej pandemii Wielkiej Brytanii
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Film
Rekomendacje filmowe: Wchodzenie w życie nigdy nie jest łatwe
Film
Kryzys w polskiej kinematografii. Filmowcy spotkają się z ministrą kultury
Film
Najbardziej oczekiwany serial „Sto lat samotności” doczekał się premiery
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Film
„Emilia Perez” z największą liczbą nominacji do Złotego Globu