Każda złotówka wydana na ludzi daje firmie 2,4 zł

Opłacalne inwestycje w polskich pracowników. Nasi pracodawcy mają najwyższy zwrot z wydatków na kapitał ludzki

Publikacja: 15.10.2008 06:20

Każda złotówka wydana na ludzi daje firmie 2,4 zł

Foto: AFP

Choć polskie firmy narzekają na rosnące koszty płac, to nadal wydatki na wynagrodzenia konsumują niewielką część ich przychodów – podkreślał Paweł Dziechciarz z firmy doradczej PricewaterhouseCoopers, przedstawiając we wtorek wyniki jej międzynarodowego badania praktyk zarządzania kapitałem ludzkim.

W badaniu, które objęło ok. 16 tys. przedsiębiorstw z całego świata, po raz pierwszy uwzględniono też Polskę, a konkretnie 37 polskich firm z siedmiu branż, m.in. bankowości FMCG, ubezpieczeń i motoryzacji, logistyki i transportu.

Jak wynika z danych PwC, w ubiegłym roku, gdy przeciętne wynagrodzenie wyniosło w polskich przedsiębiorstwach 66,7 tys. zł (i było najwyższe w naszym regionie), udział wydatków płacowych nie przekraczał u nas 10 proc. przychodów firm. To dwukrotnie mniej niż w skali całej Europy, gdzie koszty płac sięgały przeciętnie jednej piątej przychodów.

Tak korzystne proporcje między kosztami płac a przychodami pomogły polskim pracodawcom uzyskać rekordowo wysoki zwrot z inwestycji w kapitał ludzki. Z każdej złotówki wydanej na pracownika firmy w Polsce uzyskują prawie 2,4 zł – ponad dwukrotnie więcej niż w skali całej Europy, a nawet o połowę więcej niż w USA.

Rentowności wydatków na pracowników nie ograniczyły u nas nawet pokaźne inwestycje w szkolenia pracowników.

Pod względem liczby szkoleń i wydatków na ten cel nasi przedsiębiorcy są światowymi liderami. Polski pracownik spędza na szkoleniach prawie 31 godzin rocznie, o siedem godzin więcej niż Amerykanin i dziesięć godzin więcej niż przeciętny Europejczyk.

To kosztuje polskiego pracodawcę ok. 1800 zł rocznie, czyli prawie dwukrotnie więcej niż mediana dla całej Europy. Także dlatego, że polskie firmy częściej niż zachodnie korzystają z droższych zewnętrznych szkoleń i w niewielkim stopniu sięgają po tańszy e-learning.

Mogą się natomiast pocieszyć, że inwestycje w szkolenia z zasady pomagają zwiększyć lojalność pracowników i ograniczyć ich fluktuację, która jest problemem dla wielu firm naszego regionu. Jak jednak podkreśla Paweł Dziechciarz, wbrew powszechnym opiniom Polska wcale nie jest w czołówce pod względem liczby rezygnacji z pracy z inicjatywy pracownika. Wyprzedzają nas Rumunia, Rosja i Belgia, gdzie w ciągu roku z pracy rezygnuje co ósmy pracownik, a nawet USA (10,4 proc.). W Polsce na zmianę pracy decyduje się rocznie ok. 9 proc. zatrudnionych.

Polacy są natomiast rekordzistami pod względem zwolnień chorobowych. W Polsce dni na chorobowym sięgają 5 proc. czasu pracy i w rezultacie wskaźnik absencji, przez niektórych nazywany wskaźnikiem lenistwa lub braku identyfikacji z firmą, jest u nas najwyższy w całej Europie. Dużo lepiej jest np. w Rumunii.

Choć polskie firmy narzekają na rosnące koszty płac, to nadal wydatki na wynagrodzenia konsumują niewielką część ich przychodów – podkreślał Paweł Dziechciarz z firmy doradczej PricewaterhouseCoopers, przedstawiając we wtorek wyniki jej międzynarodowego badania praktyk zarządzania kapitałem ludzkim.

W badaniu, które objęło ok. 16 tys. przedsiębiorstw z całego świata, po raz pierwszy uwzględniono też Polskę, a konkretnie 37 polskich firm z siedmiu branż, m.in. bankowości FMCG, ubezpieczeń i motoryzacji, logistyki i transportu.

Pozostało jeszcze 82% artykułu
Ekonomia
AI w obszarze compliance to realna pomoc
Ekonomia
W biznesie nikt nie może iść sam
Ekonomia
Oszczędna jazda – techniki, o których warto pamiętać na co dzień
Ekonomia
Złoty wiek dla ambitnych kobiet
Ekonomia
Rekordowy Kongres na przełomowe czasy
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem