Marka silna sprawdzonymi hitami

W rankingu mocy mediowych marek TVN prześcignęła w tym roku ubiegłorocznego lidera – krakowską rozgłośnię RMF FM. To już jej czwarte zwycięstwo w naszym zestawieniu

Aktualizacja: 23.05.2009 21:40 Publikacja: 09.12.2008 17:12

Marka TVN zdobyła w tym roku 865 punktów, o 57 więcej niż przed rokiem, co zapewniło jej awans z drugiego miejsca. TVN zebrała najwięcej punktów za siłę swojej marki, jej postrzeganą wartość, prestiż i jakość. Jednak w zestawieniu pokazującym świadomość marki nadal TVN wyprzedzają nieznacznie jej najwięksi konkurenci: Polsat, TVP 1 i TVP 2. Trzeba jednak pamiętać, że oni są na rynku dłużej i mają większy zasięg niż stacja kierowana przez Piotra Waltera.

Na moc marki TVN wpływa duża oglądalność stacji, a tę pomagają zdobyć popularne programy rozrywkowe, jak np. „Taniec z gwiazdami”, który wciąż bawi ludzi, choć trwa jego ósma już edycja. Do „Tańca...” dołączają także nowe, intensywnie promowane i lubiane przez widzów show. Takim programem był „You Can Dance – po prostu tańcz” czy nowość tej jesieni – „Mam talent!”, którego pierwszy odcinek przyciągnął przed telewizory 4,2 mln widzów.

Chociaż media wytykają TVN, że stawia na „odgrzewane kotlety”, prawda jest taka, że pokazywane w stacji sprawdzone formaty nadal dobrze sobie radzą. TVN nie zmienia więc polityki: lansuje swoje programy i konsekwentnie kreuje w nich własne gwiazdy. Że mu się udaje, potwierdza chociażby to, że wypromowana przez „You Can Dance” i poranny program „Dzień dobry TVN” Kinga Rusin dostała w tym roku Wiktora Publiczności.

Przywiązanie ludzi do stacji procentuje, bo już ubiegły rok pokazał, że polskim rynkiem telewizyjnym, choć w mniejszym stopniu, rządzą te same prawa co zachodnimi i widzowie zaczynają odpływać z kanałów ogólnotematycznych do sprofilowanych stacji niszowych. Z walki o zachowanie udziałów w rynku stacja TVN w tym roku wyszła zwycięsko. Od stycznia do października jej udział w ogólnopolskiej widowni urósł, choć konkurencja odnotowała w tym czasie spadki. Według instytutu AGB Nielsen Media Research TVN miała w tym czasie 16,7 proc. ogólnopolskiego rynku oglądalności, czyli więcej niż rok wcześniej (16,3 proc.). W tym samym okresie Polsat osiągnął tu udział na poziomie 15,41 proc. (rok wcześniej było to 16,8 proc.), TVP 1 – 22,59 proc. (spadek z 23,19 proc. rok wcześniej).

We wzmocnieniu marki TVN niewątpliwie pomaga też rozwijanie kanałów tematycznych. TVN nadal ma najwięcej tematycznych stacji spośród wszystkich największych nadawców, choć powoli robi przegląd i zamyka te najsłabiej rokujące. Grupa niedawno zrezygnowała z TVN Gra, a TVN Med przeniosła do Internetu. W nowe stacje też inwestuje ostrożniej niż dotychczas. W przyszłym roku do wzmocnienia marki TVN i łącznej oglądalności należących do niej stacji powinien się przyczynić startujący jeszcze w grudniu lokalny kanał TVN Warszawa.

Na rozwijanie swych brandów poprzez nowe stacje konsekwentnie stawiają też RMF FM i Polsat, dwie kolejne najsilniejsze mediowe marki w tegorocznej edycji rankingu „Rz”. RMF, w związku z ograniczoną możliwością ekspansji w eterze, gdzie w rozpisywanych przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji konkursach nie ma do wygrania zbyt wielu nowych częstotliwości, rozwija teraz projekty internetowe.

W sieci jego markę wzmacnia już ponad 50 tematycznych stacji dla fanów bardzo różnych gatunków muzyki (w tym chociażby muzyki filmowej, chilloutowej, hip-hopu, dziecięcej i alternatywnej), a wciąż powstają nowe. RMF nieustannie inwestuje też w akcje organizowane dla słuchaczy, jak np. letnie trasy koncertowe, logo stacji promują też firmowane przez nią płyty z muzyką, a nawet własne muzyczne składanki.

Podobnie działa Polsat, który organizuje w Sopocie letni festiwal TopTrendy i firmuje składankę z przebojami z tej imprezy. Po zatrudnieniu Niny Terentiew stacja Zygmunta Solorza-Żaka bardzo poprawiła swój programowy wizerunek, a teraz widać, że pracuje nad wizerunkiem całej grupy swoich kanałów: zmienia logo, odświeża ramówki, ale przede wszystkim dodaje nowe stacje. Tylko w ostatnich miesiącach ruszyły Polsat News, Polsat Play i powstały na bazie siermiężnego Polsatu Zdrowia i Urody kobiecy Polsat Cafe. A to nie koniec, bo w planach na 2009 rok są kolejne trzy lub cztery kanały tematyczne z logo stacji, co powinno dodać mocy marce Polsatu w przyszłorocznym rankingu.

Marka TVN zdobyła w tym roku 865 punktów, o 57 więcej niż przed rokiem, co zapewniło jej awans z drugiego miejsca. TVN zebrała najwięcej punktów za siłę swojej marki, jej postrzeganą wartość, prestiż i jakość. Jednak w zestawieniu pokazującym świadomość marki nadal TVN wyprzedzają nieznacznie jej najwięksi konkurenci: Polsat, TVP 1 i TVP 2. Trzeba jednak pamiętać, że oni są na rynku dłużej i mają większy zasięg niż stacja kierowana przez Piotra Waltera.

Pozostało 88% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy