Często słyszymy, że sukces firmy zależy od kadry kierowniczej. Jakie kompetencje decydują dziś o powierzeniu komuś stanowiska kierowniczego? Z czego firmy rozliczają kierowników? – takie pytania konsultanci HRM partners skierowali do 80 firm.

Badanie wykazało, że na stanowiskach kierowniczych coraz mniej liczy się wiedza teoretyczna. Firmy nie poszukują też menedżerów zarządzających dużymi zespołami zza biurka. W cenie są ludzie elastyczni – potrafiący na bieżąco rozwiązywać problemy, proaktywnie rozwijać siebie, produkty i usługi oraz podległe zespoły.

Kluczowe kompetencje – przywództwo, praca zespołowa i umiejętność motywowania innych – wskazują na osoby pełniące rolę liderów. Powoli rośnie też znaczenie menedżera – coacha, który wytycza kierunki i standardy działania. Jednocześnie coraz mniej liczą się kompetencje polegające na kontroli poziomu i sposobu realizacji zadań.

Realia rynku pracy sprawiają, że lojalność i identyfikacja z firmą (aczkolwiek cenne), nie są już tak istotne dla pracodawców, jak kiedyś.