Rozpoczynający się dziś [b]Mobile World Congress[/b] (MWC) w Barcelonie, czyli największe europejskie targi telekomunikacyjne, będą zdominowane przez technologie i produkty, które rok temu praktycznie jeszcze nie istniały.

Najwięksi producenci sprzętu i dostawcy usług położą główny nacisk na tablety. To kategoria produktów, której masowa popularność rozpoczęła się zaledwie w kwietniu ubiegłego roku, wraz z premierą iPada firmy [b]Apple[/b]. Od tego czasu ta firma sprzedała ok. 15 mln sztuk tych urządzeń, a jeden z najskuteczniejszych naśladowców, koreański [b]Samsung[/b], dostarczył na rynek ponad 2 mln sztuk tabletu Galaxy Tab.

Na MWC zaprezentowanych zostanie prawdopodobnie jeszcze więcej tabletów, niż na styczniowym [b]Consumer Electronic Show[/b] w Las Vegas, gdzie naliczono ponad 80 nowych modeli. W Barcelonie pojawią się m.in. tablety i telefony z możliwością wyświetlania obrazu trójwymiarowego (oba urządzenia od firmy [b]LG[/b]). Nowy tablet z serii Galaxy pokaże Samsung, a podobnym urządzeniem, korzystającym z systemu operacyjnego WebOS, przejętego wraz z zakupem firmy [b]Palm[/b], pochwali się [b]Hewlett-Packard[/b].

Jednym z głównych tematów MWC będzie z pewnością ogłoszona w piątek współpraca [b]Nokii[/b] z [b]Microsoftem[/b]. Jak wynika z przecieków, obie firmy zdecydowały się na współpracę już jakiś czas temu, więc pojawienie się na rynku pierwszych telefonów Nokii jest kwestią czasu, choć premiera nowych modeli już w Barcelonie jest mało prawdopodobna.

Oprócz gadżetów koncerny telekomunikacyjne zaprezentują także nowe usługi oparte o 4G, czyli sieci komórkowe czwartej generacji, które podobnie jak tablety, rok temu były jeszcze w powijakach (pierwsze sieci 4G oparte o technologię LTE zaczęły działać w grudniu 2009 r.) Amerykański [b]Verizon[/b] przywiezie do Barcelony prezentację usługi Voice over LTE, czyli tradycyjnych połączeń głosowych przesyłanych przez szybkie mobilne łącza internetowe. Producenci urządzeń mobilnych pilnie wypatrują wprowadzania tego typu nowych usług, oraz upowszechnienia szerokopasmowej sieci mobilnej, by podtrzymać zainteresowanie sprzętem obsługującym 4G, który bez nowoczesnej infrastruktury nie pokazuje pełnych możliwości.