Badani oceniali swoich ubezpieczycieli w pięciu kategoriach. Deklarowali, czy są zadowoleni z produktów i usług, czy marka spełnia ich oczekiwania wobec produktów i usług finansowych oraz czy ich jakość jest adekwatna do ceny. Zadano im też pytania, czy są skłonni ponownie kupić polisę oraz czy poleciliby taki zakup znajomym. W badaniu nie sprecyzowano, czy pytania dotyczą spółki życiowej czy majątkowej.

Na podstawie odpowiedzi towarzystwom przyznawano punkty - łącznie od 1 do 100. Zwycięzcą została Ergo Hestia, która zebrała 71,22 pkt. Kolejne miejsca zajęły Allianz (69,45 pkt) i Aviva (67,66 pkt). Stawkę zamknęło PZU, które zebrało 66,32 pkt. Ergo Hestia zyskała przewagę nad konkurentami w tych pytaniach, w których ankietowani oceniali swoje zadowolenie z usług, natomiast PZU wypadło najgorzej, gdy klienci oceniali stosunek jakości usług do ich ceny.

Jednak Agnieszka Strzałka z Maison Institute podkreśla, że różnice punktowe są niewielkie, dlatego trudno mówić, by badanie wyłoniło zdecydowanego lidera. Kilka tygodni wcześniej ta sama firma zbadała opinie klientów o pięciu dużych bankach. Tam rezultaty były znacznie bardziej zróżnicowane, zaś średnia ocena banków (74,23 pkt) była wyraźnie wyższa, niż przeciętna nota uzyskana przez ubezpieczycieli (68,66 pkt).

Bardziej obiektywną miarą, której można użyć do oceny jakości usług ubezpieczeniowych, jest liczba skarg wniesionych do rzecznika ubezpieczonych zestawiona z udziałami rynkowymi ubezpieczyciela. W roku 2010 spośród czterech spółek życiowych objętych badaniem towarzystw najlepiej pod tym względem wypadły Allianz i Aviva, na które było mniej skarg, niż wskazywałaby to wielkość sprzedaży. Ergo Hestia wypada pod tym względem przeciętnie, zaś PZU - wyraźnie gorzej niż rynek.

Ta kolejność odwraca się, gdy weźmie się pod uwagę spółki majątkowe. Tu relatywnie najmniej skarg dotyczy polis PZU, zaś najwięcej kłopotów sprawiały produkty firmy Aviva.