– Uruchomienie e-sklepu to koszt porównywalny z otwarciem zwykłej placówki. Choć na razie może mieć również porównywalne obroty, to jednak daje firmie możliwość dotarcia do klientów, którzy nie mają dostępu do jej tradycyjnych sklepów. Poza tym firmy zajmują też pozycję na rynku, który rośnie w błyskawicznym tempie i za kilka lat będzie już liczącym się segmentem handlu – mówi Piotr Jarosz, analityk e-handlu z serwisu Sklepy24.pl.
Dlatego w ostatnim roku widać prawdziwy wysyp sklepów internetowych, które w Polsce otwierają międzynarodowe koncerny, takie jak Auchan czy Inditex (m.in. marka Zara). Teraz szykują się kolejne debiuty, choćby brytyjskiego Tesco. – Przebudowaliśmy już jeden sklep na potrzeby dostaw realizowanych przez furgonetki. Wkrótce rozpoczynamy testy konsumenckie, a e-sklep ruszy do końca naszego roku finansowego, czyli najpóźniej w lutym 2012 r. – mówi Michał Sikora, rzecznik Tesco Polska. – Na początek rozpocznie działalność w Warszawie, trudno się jeszcze na tym etapie deklarować odnośnie do kolejnych miast, w których się pojawi.
Firma długo dystansowała się od planów wejścia do sieci, tłumacząc to wysokimi kosztami i wciąż niezbyt dojrzałym rynkiem. Jednak zdecydowała się na taki krok, gdy w handlu staje się faktem zapowiadane spowolnienie. Tesco już w pierwszym półroczu 2011 r. zanotowało gorsze niż rok wcześniej wyniki. Sprzedaż porównywalna (bez nowych sklepów) spadła 0,4 proc. W I kwartale był jeszcze wzrost o 1,6 proc., ale w II już spadek o 2,2 proc. Jak już pisaliśmy, o polskiej wersji e-sklepu myśli też intensywnie szwedzki gigant, czyli H&M.
Potencjał sieci odkryła już na dobre grupa Empik Media & Fashion. Jej sklep internetowy Empik, nawet mimo zablokowania przejęcia konkurencyjnego Merlina, jest jednym z liderów rynku e-commerce w Polsce. Teraz przyszedł czas na kolejną markę z grupy, czyli Smyka. – Planujemy uruchomić sklep w listopadzie – zapowiadał prezes EM&F Maciej Szymański. Z nieoficjalnych informacji „Rz" wynika, że wystartuje w ciągu kilku najbliższych dni, ale firma nie chce tego komentować.
10 tysięcy e-sklepów działało w Polsce pod koniec 2010 r. Co rok ich liczba rośnie o 30 proc.