Inny adres, ale telefon ten sam
Agnieszka Smolarczyk
Przy okazji zmiany miejsca zamieszkania abonent może się domagać przeniesienia dotychczasowego numeru telefonu stacjonarnego lub internetu. W praktyce jednak może się okazać, że takie przeniesienie nie jest możliwe np. ze względów technicznych. Nie w każdym miejscu w Polsce jest dostęp do Internetu. Dużo zależy też od tego, jaki numer ma być przeniesiony i jak daleko od dotychczasowego miejsca zamieszkania przeprowadza się abonent, bo możliwe są wtedy ograniczenia.
http://archiwum.rp.pl/artykul/1094932_Inny_adres_ale_telefon_ten_sam.html (dostęp płatny)
Niezadowolony abonent złoży reklamację
Agnieszka Smolarczyk
Gdy odbiorca usługi dostanie za wysoki rachunek lub ma np. kłopot z dostępem do Internetu, może złożyć reklamację, a w określonych wypadkach też domagać się odszkodowania. Zasady postępowania reklamacyjnego oraz warunki, jakim powinna odpowiadać reklamacja, określa rozporządzenie ministra infrastruktury z 1 października 2004 r. (DzU nr 226, poz. 2291). Przysługuje ona w razie niedotrzymania – z winy przedsiębiorcy – wyznaczonego terminu zawarcia umowy czy niedotrzymania – z winy dostawcy – terminu rozpoczęcia ich świadczenia. Reklamować wolno też nieprawidłowe obliczenie należności i nienależyte wykonanie usługi.
http://archiwum.rp.pl/artykul/1094935_Niezadowolony_abonent_zlozy_reklamacje.html (dostęp płatny)
Operator gorzej potraktuje dłużnika
Agnieszka Smolarczyk
Każdy może się spotkać z odmową zawarcia umowy lub z mniej korzystną ofertą niż standardowa, gdy źle wypadnie jego weryfikacja finansowa. Dostawca, u którego chcemy kupić Internet, nie może uzależniać zawarcia umowy od nabycia określonego urządzenia (np. routera) czy innych usług (np. zainstalowania telefonu). Zabrania tego prawo telekomunikacyjne. Zgodnie z nim nie wolno też jako warunku zawarcia umowy stawiać żądania, aby klient zobowiązał się do niepodpisywania umowy z innym dostawcą.
http://archiwum.rp.pl/artykul/1094927_Operator_gorzej_potraktuje_dluznika.html (dostęp płatny)
Przykłady niedozwolonych klauzul
Agnieszka Smolarczyk
- W wypadku braku dostępu do Internetu z przyczyn niezależnych od Abonenta przysługuje mu bonifikata w opłacie abonamentowej proporcjonalnie do czasu wadliwego funkcjonowania systemu (dotyczy przestojów trwających dłużej niż 24 godziny od chwili zgłoszenia) – wpis do rejestru z 19 października 2011 r. o nr. 2635.
http://archiwum.rp.pl/artykul/1094928_Przyklady_niedozwolonych_klauzul.html (dostęp płatny)
Zanim coś podpiszesz, przeczytaj
Agnieszka Smolarczyk
Umowa zawarta z dostawcą Internetu czy firmą telekomunikacyjną nie musi wiązać na lata. Można ją wypowiedzieć. Tyle że nie zawsze jest to proste. Wiele osób, które podpisały umowy bez czytania albo nawet je przeczytały, ale nie zwróciły uwagi na istotne – jak się okazało – zapisy, mocno się później rozczarowało. Zresztą sama umowa to jeszcze nie wszystko, gdyż zazwyczaj zawiera podstawowe informacje. Równie ważna, jeśli nawet nie istotniejsza, jest treść regulaminu świadczenia usług. Z niego można się sporo dowiedzieć.
http://archiwum.rp.pl/artykul/1094930_Zanim_cos_podpiszesz_przeczytaj.html (dostęp płatny)
Zmiana regulaminu i odstąpienie
Agnieszka Smolarczyk
Bez żadnych kosztów można rozwiązać umowę, gdy operator lub dostawca Internetu wprowadza zmiany do regulaminu lub cennika. Przepisy zobowiązują dostawców usług telefonicznych lub internetowych do doręczenia klientowi każdej proponowanej zmiany warunków umowy, w tym określonych w regulaminie świadczenia usług. Powinni to zrobić z wyprzedzeniem co najmniej miesiąca przed wprowadzeniem ich w życie. Jednocześnie abonent powinien dostać informację o prawie wypowiedzenia umowy, jeśli wprowadzanych zmian nie akceptuje.
http://archiwum.rp.pl/artykul/1094924_Zmiana_regulaminu_i_odstapienie.html (dostęp płatny)