Płacąc kartą w sklepie pomagasz potrzebującym

Lubimy karty, dzięki którym bank zwraca część pieniędzy wydanych w sklepach. Ale wspieranie w ten sposób organizacji charytatywnych jest mało popularne

Aktualizacja: 23.12.2011 08:40 Publikacja: 22.12.2011 00:30

Wystarczy zapłacić w sklepie jedną z kart affinity, by bank przekazał część swojego zarobku na szlac

Wystarczy zapłacić w sklepie jedną z kart affinity, by bank przekazał część swojego zarobku na szlachetny cel

Foto: Rzeczpospolita

Bank wydający karty płatnicze zarabia na rocznej opłacie za ich wydanie. Jego zyskiem jest też uzależniona od obrotu prowizja, którą uiszcza punkt handlowy. Bank może zachować ten zysk dla siebie, może podzielić się nim z klientem (na tym polega szybko zdobywająca popularność usługa moneyback), może wreszcie przeznaczyć część tych pieniędzy na szczytny cel. Według tego modelu działają karty affinity firmowane wspólnie przez bank i organizację, do której trafia wsparcie.

Kredytowa lub debetowa

Użytkownicy karty kredytowej Polbank Dzieciom (z logo MasterCard) wspierają swoją aktywnością Fundację Spełnionych Marzeń. Za każde 150 zł wydane tym plastikiem bank przelewa fundacji 1 zł. Dodatkowo klient może, już ze swoich środków, wspomagać tę organizację kwotą 2 zł, 5 zł lub 10 zł miesięcznie. Karta jest wydawana za darmo. Jej posiadacz dostaje bez opłat ubezpieczenie na wypadek śmierci i trwałej niezdolności do pracy. Za podobny produkt ze standardowej oferty, czyli Komfortową Kartę Kredytową, trzeba zapłacić 25 zł rocznie, a koszt ochrony to 0,1 proc. salda zadłużenia na koniec miesiąca rozliczeniowego. Za to karty standardowe oferują zwrot od 0,5 do 1 proc. kwot wydanych w sklepach (moneyback).

W nietypowy sposób szlachetny cel mogą wesprzeć klienci Inteligo. Nietypowy, bo z Programem Budowy Polskiego Sztucznego Serca powiązana jest nie karta kredytowa, ale debetowa. Bank raz w miesiącu zasila program 25 proc. dochodów z transakcji bezgotówkowych przeprowadzonych kartami Inteligo Visa Electron z Sercem. Za używanie tej karty płaci się tyle samo co za posługiwanie się standardową kartą debetową banku.

Oferta BZ WBK to aż pięć kredytowych kart typu affinity. Dwie z nich: srebrna i złota karta Visa, są wydawane we współpracy z Polską Akcją Humanitarną i wspierają akcję „Pajacyk". Na ten cel jest przekazywana część dochodu z opłaty za plastik oraz część prowizji od każdej transakcji.

Pieniądze dla uczelni

Trzy kolejne karty z logo Visa są wydawane we współpracy z uczelniami: Uniwersytetem Mikołaja Kopernika, Uniwersytetem Wrocławskim oraz Uniwersytetem Jagiellońskim. Na konta uczelni trafia część opłat za wydanie i wznowienie karty głównej i karty dodatkowej (więcej szczegółów BZ WBK nie ujawnia). Szkoły nie czerpią natomiast zysków z aktywności posiadaczy kart, bo prowizja od obrotu w całości pozostaje w banku.

1 zł

dopłaca do każdej transakcji posiadacz karty kredytowej Pekao/Orkiestra. Pieniądze te zasilają konto Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy

Połowa opłaty rocznej za pierwszy rok używania karty oraz część każdej transakcji bezgotówkowej jest przelewana na konto organizacji WWF Polska przez Bank Millennium (jaka to część, bank nie ujawnia). Organizację WWF pośrednio wspierają klienci, którzy mają kartę kredytową WWF Millennium MasterCard. Kosztuje ona 30 zł w pierwszym roku i 60 zł w każdym kolejnym (klasyczny odpowiednik w pierwszym roku jest bezpłatny, w kolejnych kosztuje 75 zł). Aktywni użytkownicy kart mogą uzyskać zwolnienie z opłaty za drugi i kolejne lata.

Z udziałem klienta

Beneficjentem wydawanej przez Bank BPH kredytowej karty partnerskiej Na ratunek dzieciom jest Fundacja na Ratunek Dzieciom z Chorobą Nowotworową. Bank przekazuje na jej konto ułamek wartości zrealizowanych przez klientów transakcji bezgotówkowych (dokładnej stawki nie ujawnia). BPH stworzył dla tej karty odrębny cennik. Jej używanie kosztuje 75 zł rocznie (standardowej 85 zł, ale bez opłaty w pierwszym roku). Z opłat zwalniani są aktywni klienci.

DnB Nord wydaje dwie karty wspomagające Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji. Na jego konto trafia 0,5 proc. kwot wydawanych kartami debetowymi Integracja i 0,7 proc. – kartami kredytowymi World Integracja. Opłaty za te karty są identyczne jak za ich klasyczne odpowiedniki. Część użytkowników karty World Integracja jest zwalniana z opłaty za pierwszy rok używania.

Finansowego zaangażowania od klienta oczekuje Pekao SA, który wydaje dwie karty kredytowe (srebrną i złotą) umożliwiające wspieranie Fundacji Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Za każdą płatność taką kartą fundacja dostaje 2 zł. Połowę tej kwoty pokrywa bank ze swoich środków, a połowę klient. Do dowolnego konta osobistego można zamówić kartę debetową wspierającą WOŚP. W tym przypadku całość wsparcia bierze na siebie bank (kwota nie jest ujawniana). W ofercie jest też karta kredytowa powiązana z Fundacją na Ratunek Dzieciom. Bank płaci tej organizacji 0,25 proc. wartości transakcji bezgotówkowych wykonywanych kartami.

Bank wydający karty płatnicze zarabia na rocznej opłacie za ich wydanie. Jego zyskiem jest też uzależniona od obrotu prowizja, którą uiszcza punkt handlowy. Bank może zachować ten zysk dla siebie, może podzielić się nim z klientem (na tym polega szybko zdobywająca popularność usługa moneyback), może wreszcie przeznaczyć część tych pieniędzy na szczytny cel. Według tego modelu działają karty affinity firmowane wspólnie przez bank i organizację, do której trafia wsparcie.

Pozostało 89% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy