Rosną wymagania wobec ubezpieczycieli

Polacy są drugim narodem w Europie najbardziej skłonnym do zmiany ubezpieczyciela, wynika ze światowego Badania Konsumentów Usług Ubezpieczeniowych przeprowadzonego przez Ernst & Young

Publikacja: 05.03.2012 13:45

Rosną wymagania wobec ubezpieczycieli

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

Ponad połowa Polaków, najwięcej spośród wszystkich badanych narodowości, uważa, że oferta ubezpieczycieli życiowych dla stałych klientów jest niezadowalająca. Mimo tego aż 24 proc. z nas potwierdza, że kupiło więcej niż jedno ubezpieczenie na życie od tego samego ubezpieczyciela. Jest to drugi wynik w Europie po Włoszech (co czwarty klient). Najbardziej odporni na tzw. cross-selling są Brytyjczycy - tylko co dziesiąty kupił więcej niż jeden produkt w tej samej firmie.

- Klienci bardzo cenią wygodę, jaką daje kontakt z jednym ubezpieczycielem we wszystkich sprawach. Ubezpieczyciele powinni jednak uatrakcyjnić programy lojalnościowe i popracować nad zmianą nastawienia agenta ze sprzedającego produkt na doradzającego klientowi – komentuje Piotr Popowski, dyrektor w Grupie Rynków Finansowych Ernst & Young. Niski poziom obsługi i brak odpowiedniej reakcji ubezpieczyciela na zmieniające się potrzeby klienta to dwie najważniejsze przyczyny zmiany towarzystwa ubezpieczeń na życie. Według autorów badania skłonność do zmiany ubezpieczyciela, który się nie sprawdza, będzie się nasilać.

Likwidacja nierówna lojalności

W przypadku polis majątkowych okazuje się, że ubezpieczyciele przeceniają wpływ likwidacji szkody na lojalność klientów. Firmy wydają się jednak nie być tego świadome. - Z prowadzonych przez nas badań wynika, że kluczowe znaczenie dla lojalności klientów ma, obok ceny, przebieg procesu likwidacji szkód i wypłaty świadczeń – mówi Sylwia Szymula, dyrektor Biura Zarządzania Relacjami z Klientem PZU. Tymczasem aż 40 proc. ankietowanych przez E&Y Polaków jest gotowych zmienić ubezpieczyciela, mimo pozytywnych doświadczeń związanych z likwidacją. Złe doświadczenia powodują jednak, że gotowych do zmiany jest aż 59 proc. polskich konsumentów. W Europie najbardziej likwidację szkód doceniają Niemcy – 80 proc. klientów oceniających swoje doświadczenia z likwidacją szkody pozytywnie stwierdziło, że nie zmieni firmy. Najmniej doceniają likwidację szkód klienci w Turcji – niezależnie od doświadczenia, około 60 proc. jest gotowa do zmiany ubezpieczyciela. Najważniejsza przy wyborze polisy majątkowej jest dla Polaków cena (59 proc. wskazań), następnie stabilna marka (45 proc.).

Internet głównie do porównywania

Klienci, przyzwyczajeni do wyszukiwania w Internecie informacji i opinii o produktach przed ich zakupem, coraz częściej oczekują, że taką możliwość będą mieli także w przypadku ubezpieczeń. Z badania wynika, że tylko co trzeci klient poświęcił na znalezienie odpowiedniej oferty dużo czasu, jednak aż siedmiu na dziesięciu badanych w Polsce deklaruje, że zamierza to zrobić przed kolejnym zakupem polisy.

– Konsumenci są świadomi swoich potrzeb i chcą przejmować inicjatywę przy zakupie produktu. Ubezpieczyciele będą musieli zrozumieć te potrzeby i odpowiednio dostosować ofertę i informację o niej – zauważa Iwona Kozera, partner i szef Grupy Rynków Finansowych w Ernst & Young. W skali globalnej aż dwa razy więcej klientów niż dotychczas deklaruje, że będzie korzystać z porównywarek online, a trzy razy więcej zasięgnie opinii na blogach.

Eksperci ostrzegają jednak przed zaniedbywaniem kanałów tradycyjnych. – Internet jest i będzie coraz bardziej przydatny konsumentom do poszukiwania informacji o produktach, jednak jako kanał sprzedaży wciąż jest dość niszowy. Jego udział będzie się stopniowo zwiększał, ale to nie znaczy, że ubezpieczyciele mogą zrezygnować z agentów – radzi Maja Mandela, starszy menedżer w Grupie Rynków Finansowych Ernst & Young. W przypadku ubezpieczeń na życie ponad połowa badanych preferuje osobisty kontakt ze sprzedawcą przed zakupem polisy.

Z kolei na rynku ubezpieczeń majątkowych za pośrednictwem internetowych porównywarek polis kupiło je tylko 8 proc. polskich klientów - to znacznie poniżej średniej europejskiej (14 proc.) i ponad trzy razy mniej niż w Wielkiej Brytanii. O tendencji tej przekonały się też działające na polskim rynku w sektorze polis majątkowych firmy direct: w sprzedaży Link4 czy Liberty Direct coraz ważniejsza jest współpraca z agentami, z kolei debiutująca w Polsce w styczniu Proama od początku działalności korzysta ze wsparcia agentów.

Badanie przeprowadzono na 24 tys. klientów firm ubezpieczeniowych z 23 krajów świata. W Polsce objęło 1005 respondentów. Pozostałe europejskie kraje uwzględnione w badaniu to Hiszpania, Holandia, Francja, Niemcy, Turcja, Wielka Brytania i Włochy.

Ponad połowa Polaków, najwięcej spośród wszystkich badanych narodowości, uważa, że oferta ubezpieczycieli życiowych dla stałych klientów jest niezadowalająca. Mimo tego aż 24 proc. z nas potwierdza, że kupiło więcej niż jedno ubezpieczenie na życie od tego samego ubezpieczyciela. Jest to drugi wynik w Europie po Włoszech (co czwarty klient). Najbardziej odporni na tzw. cross-selling są Brytyjczycy - tylko co dziesiąty kupił więcej niż jeden produkt w tej samej firmie.

Pozostało 88% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy