Wierzymy w internet z satelity

Barierą rozwoju internetu satelitarnego na rynku indywidualnym w Polsce była do tej pory cena zestawu satelitarnego. - Liczymy, że wprowadzona przez nas ostatnio możliwość dzierżawy sprzętu pomoże klientom. Dostrzegamy też potencjał tej technologii w działania 8. 4 POIG – mówi Rafał Rodziewicz, dyrektor generalny w firmie Infratel

Publikacja: 06.09.2012 11:34

Wierzymy w internet z satelity

Foto: ROL

rpkom.pl: - Internet satelitarny w Polsce jest wykorzystywany  głównie przez firmy. Na rynku klientów indywidualnych nie może się ta oferta przebić. Dlaczego?

Rafał Rodziewicz, dyrektor generalny Infratela

: - Barierą była do tej pory cena zestawu

satelitarnego. Liczymy, że w aktualnej ofercie udało się nam obniżyć ją do poziomu akceptowalnego również dla klientów indywidualnych. Wprowadziliśmy także możliwość dzierżawy sprzętu.

- Ilu użytkowników ma dziś rynek internetu satelitarnego w Polsce?

- W zależności od przyjętych kryteriów: od kilkunastu tysięcy do nawet 100 tys. abonentów.

- Jako Infratel staracie się  promować usługi satelitarnego dostępu na rynku indywidualnym. Pod koniec ubiegłego roku ogłosiliście promocję z zestawami za złotówkę i 36-miesięcznymi kontraktami. Jakie były efekty tej akcji, tzn. ilu pozyskaliście klientów?

- Pozyskaliśmy pewną liczbę klientów w poprzedniej ofercie. W międzyczasie zmieniła się platforma sprzętowa, został wprowadzony na orbitę nowy satelita, dedykowany transmisji internetowej

- W tym roku długo negocjowaliście z Eutelsatem, by móc zaoferować niższe ceny. Jesteście zadowolenie z efektów tych negocjacji?

- Negocjacje prowadziliśmy z firmą Skylogic, która jest filią Eutelsatu, zajmującą się internetem satelitarnym. Wyniki negocjacji uznajemy za satysfakcjonujące, ale dalej prowadzimy wspólne prace nad nowościami w ofercie.

- Nie udało się  jednak zejść z ceną, w której zestaw odbiorczy kosztuje  mniej niż 1 tys. zł, a  abonament miesięczny za łącze do 10 Mbit/s nie przekracza 80 zł. Dlaczego?

- Na poziom cen usług mają wpływ koszty ich świadczenia, zarówno specjalistycznego sprzętu abonenckiego, jak i samej transmisji danych. Oprócz zakupu sprzętu oferujemy na korzystnych warunkach dzierżawę zestawu przez okres 24 miesięcy.

- Jakie są wasze szacunki co do liczby klientów, których zdobędzie nowa oferta?

- Liczymy na znaczną ilość. Chcemy połączyć zalety nowej oferty, z pakietem usług dodanych, umożliwiających wykorzystanie sprzętu i łącza satelitarnego do usług głosowych i telewizyjnych.

- Głównym mankamentem technologii satelitarnej wydają się być limity transferu danych. Tymczasem jak pokazuje w swoich raportach Cisco ruch wideo w sieci rośnie na potęgę. Potencjalni klienci chcą wykorzystywać internet do ściągania filmów, dużych plików. Z tego punkt widzenia nie jest to chyba  technologia rozwojowa?

- Rosnące zapotrzebowanie na ilość przesyłanych danych jest faktem, którego nie może ignorować żaden dostawca łączy internetowych. Dlatego też w nowej ofercie limity danych zostały podwojone. W chwili obecnej nawet podstawowy wariant łącza oferuje limit danych przekraczający potrzeby znacznej części użytkowników domowych. Dla bardziej wymagających mamy kolejne opcje, zapewniające możliwość transferu znacząco większej ilości.

- Od pewnego czas jako Infratel startujecie w konkursach 8.4 POIG. Jaki jest tego efekt i kiedy można się spodziewać, że zrealizujecie pierwsze projekty w ramach tego programu?

- Realizację pierwszego z nich planujemy rozpocząć jeszcze w tym roku. W chwili obecnej czekamy na podpisanie umowy na pilotażowy obszar jednego z województw.

- Dziękujemy za rozmowę

rozmawiał Marek Jaślan

rpkom.pl: - Internet satelitarny w Polsce jest wykorzystywany  głównie przez firmy. Na rynku klientów indywidualnych nie może się ta oferta przebić. Dlaczego?

Rafał Rodziewicz, dyrektor generalny Infratela

Pozostało jeszcze 94% artykułu
Ekonomia
W biznesie nikt nie może iść sam
Ekonomia
Oszczędna jazda – techniki, o których warto pamiętać na co dzień
Ekonomia
Złoty wiek dla ambitnych kobiet
Ekonomia
Rekordowy Kongres na przełomowe czasy
Ekonomia
Targi w Kielcach pokazały potęgę sektora rolnego
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku