Reklama
Rozwiń
Reklama

Marże kredytowe w górę

Marże dla nowych kredytów hipotecznych są wyższe niż jesienią ubiegłego roku. Promocyjne warunki mogą dostać jedynie klienci, którzy skorzystają z innych produktów banku

Publikacja: 18.01.2013 16:37

Marże kredytowe w górę

Foto: Fotorzepa, Mateusz Pawlak matp Mateusz Pawlak

Średnia marża  dla nowo udzielnych  hipotecznych  kredytów złotowych wyniosła na początku stycznia 1,49 proc. (dla kredytu na 300 tys.  zł,  z 25 proc. wkładem własnym, udzielonym na 30 lat). To oznacza wzrost kosztów kredytowych, bo jeszcze jesienią ubiegłego roku marża, która jest składnikiem oprocentowania wynosiła 1,39 proc.,  a wiosną 2012 było to zaledwie 1,2 proc.  – wynika z danych firmy Expander.

Marża jest wpisana do umowy kredytowej i jest stałym składnikiem oprocentowania, a drugim,  zmiennym są rynkowe stopy procentowe (WIBOR).

Na szczęście ostatnio stawki WIBOR spadają, w ślad za kolejnymi  cięciami stóp procentowych przez Radę Polityki Pieniężnej.

Obecnie średnie oprocentowanie analizowanego kredytu wynosi 5,56 proc., podczas gdy w listopadzie ubiegłego roku było to 6,30 proc.

Banki oferują niższe marże klientom, którzy zdecydują się na dodatkowe produkty, ale w ostatnim czasie lista warunków, które trzeba spełnić by skorzystać z promocji, mocno się wydłużyła.

Reklama
Reklama

Z analizy przeprowadzonej przez firmę Invigo  ( pośrednik oferujący kredyty hipoteczne w modelu direct, czyli przez Internet i telefon) wynika, że najniższą marżę promocyjną oferuje Bank Ochrony Środowiska (0,75 proc. ). Oferta jest skierowana do klientów, którzy posiadają lub otworzą konto  w banku wraz z deklaracją wpływów z tytułu wynagrodzenia w wysokości min. 3 tys.  zł, posiadają lub wykupią ubezpieczenie do konta, nabędą kartę kredytową oraz wykupią oferowane przez bank ubezpieczenie nieruchomości lub od utraty pracy. Taka  oferta dotyczy kredytów wyższych niż  na kwotę 150 tys. zł, a podana marża obowiązuje tylko w pierwszym roku kredytowania, bo  w drugim roku  wynosi  już  1 proc., a w pozostałych latach 1,30 proc.

Alior Bank ma promocyjną marżę w wysokości 1,1 proc. dla kredytobiorców, którzy   zdecydują się na zakupienie ubezpieczenia na życie dostępnego w ofercie banku. Klient w takim przypadku musi wykupić je na okres 5 lat (łączny koszt ubezpieczenia wynosi aż 9,60 proc. kwoty kredytu).  Jednocześnie jednak  zakup tej polisy zwalnia klientów z konieczności opłacania prowizji banku z tytułu udzielenia kredytu, a koszt ubezpieczenia może zostać doliczony do kwoty kredytu. Dla porównania w przypadku klientów, którzy nie skorzystają z  wykupienia ubezpieczenia marża banku wyniesie 2,25 proc. Bank pobierze także prowizję w wysokości 2 proc.

Na trzecim miejscu w zestawieniu Invigo jest oferta BNP Paribas. Promocyjna marża (1,1 proc.) jest  oferowana osobom, które posiadają lub otworzą konto w banku, zadeklarują miesięczne wpływy w kwocie nie niższej niż 1 proc. udzielonego kredytu, potwierdzą przelewanie całości wynagrodzenia (z umowy o pracę), będą dokonywać minimum 3 transakcje bezgotówkowe w miesiącu oraz wykupią ubezpieczenie na życie. Promocyjna marża jest oferowana na okres pierwszych pięciu lat trwania kredytu, a w kolejnych wzrośnie do poziomu 1,45 proc. W tym banku istnieje również możliwość wyboru oferty ze stałą marżą w całym okresie kredytowania w wysokości 1,39 proc.

Średnia marża  dla nowo udzielnych  hipotecznych  kredytów złotowych wyniosła na początku stycznia 1,49 proc. (dla kredytu na 300 tys.  zł,  z 25 proc. wkładem własnym, udzielonym na 30 lat). To oznacza wzrost kosztów kredytowych, bo jeszcze jesienią ubiegłego roku marża, która jest składnikiem oprocentowania wynosiła 1,39 proc.,  a wiosną 2012 było to zaledwie 1,2 proc.  – wynika z danych firmy Expander.

Marża jest wpisana do umowy kredytowej i jest stałym składnikiem oprocentowania, a drugim,  zmiennym są rynkowe stopy procentowe (WIBOR).

Pozostało jeszcze 82% artykułu
Reklama
Ekonomia
Świętujący swe 60-lecie PONAR Wadowice zaczyna dwa duże, nowe przedsięwzięcia
Ekonomia
Zakończył się BraveCamp – tygodniowa akademia przedsiębiorczości dla młodych innowatorów
Ekonomia
Polska dekada innowacji: z akwarium na bezkresne morze
Ekonomia
Dzięki BraveCampowi uczelnie budują przestrzeń do innowacji
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Ekonomia
Polskie MŚP ciągle z potencjałem
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama