W lustrach wind w warszawskim biurze grupy ubezpieczeniowej Allianz pasażer widzi swoją twarz wkomponowaną w głowę Einsteina. „I ty możesz zmienić rzeczywistość” – zachęca napis obok lustra. To jeden ze sposobów na promocję innowacyjności wśród pracowników firmy i współpracujących z Allianzem agentów ubezpieczeniowych. Są też plakaty, ulotki, specjalna platforma online, gdzie każdy może zgłosić swój pomysł, i atrakcyjne nagrody za najlepsze projekty. Czy to działa?
– Nie każdy ma innowacyjne nastawienie do życia, ale można przyjąć, że w każdej firmie jest 10 – 20 proc. ludzi, którzy chcą coś zmienić i mają pomysły, jak to zrobić. Warto do tej grupy dotrzeć – wyjaśnia Marek Baran, rzecznik Allianz Polska. W korporacyjnym programie „Ideas to success” polska grupa zdobyła w ubiegłym roku tytuł najbardziej innowacyjnej wśród spółek Allianzu, a w tym roku zajęła w tej kategorii trzecie miejsce.
– Jeśli szef umie wychwycić dobre pomysły, to wystarczy mieć w zespole jedną – dwie twórcze osoby, aby zachęcić do kreatywności całą grupę – ocenia Małgorzata Golatowska z polskiej spółki koncernu 3M, jednej z najbardziej innowacyjnych firm świata. W ostatni poniedziałek Polka odebrała w USA jedną z nagród przyznawanych przez zarząd koncernu za innowacyjne projekty, które miały w ubiegłym roku największy wpływ na wzrost przychodów 3M. – Firma bardzo mocno nas motywuje do szukania nowych pomysłów, a jednocześnie zostawia nam dużą swobodę w działaniu, zachęca do podejmowania ryzyka – mówi Małgorzata Golatowska, która wcześniej kierowała działem sprzedaży produktów stomatologicznych (to tam powstał nagrodzony pomysł kampanii marketingowej), a teraz pracuje w dziale bezpieczeństwa pracy.
– Ważne jest, by w firmie panowała atmosfera zachęcająca do kreowania nowych idei – twierdzi Ilona Gajewska, rzeczniczka 3M. Taką atmosferę pomaga stworzyć w koncernie zasada 15 procent – tyle czasu pracy każdy może poświęcić na własne pomysły i projekty. Innowacjom sprzyja też współpraca między działami. Okazją do niej są hopper sessions, czyli spotkania, na których pracownicy z różnych działów razem pracują nad nowymi pomysłami. Efektem takiej sesji były np. naklejki lub magnesy z telefonami alarmowymi wprowadzone do promocyjnych opakowań plastrów Viscoplast.
Co trzeba zrobić, by pracownicy wpadali na dobre pomysły?