Znaleźć sposób na zysk z dojrzałości pracowników

Polskie firmy będą musiały się nauczyć zarządzać wiekiem. Ta przydatna dziś umiejętność wkrótce będzie niezbędna wobec starzenia się społeczeństwa i późniejszych emerytur

Publikacja: 13.08.2008 01:45

Ponad dwie piąte firm przyznaje, że chętniej zatrudni młodszego kandydata. Pracodawcy twierdzą, że d

Ponad dwie piąte firm przyznaje, że chętniej zatrudni młodszego kandydata. Pracodawcy twierdzą, że dużym problemem jest czteroletni okres ochronny przed osiągnięciem wieku emerytalnego, i chcą go skrócić do dwóch lat. Firmy obawiają się też o stan zdrowia starszych pracowników. Rozwiązaniem, nie tylko dla osób 50+, może być lepsza profilaktyka zdrowotna

Foto: Rzeczpospolita

W spółce Vattenfall Heat Poland, do której należy pięć elektrociepłowni w Warszawie, średnia wieku to 47 lat. – U nas 40-letni pracownicy to młodzi ludzie – śmieje się Marzena Cieślak, dyrektor HR firmy. Jej zdaniem dojrzała załoga wymaga nie tylko odpowiedniego podejścia, ale i planowania na przyszłość; z ponad 1100-osób prawie jedna piąta zbliża się do wieku emerytalnego.

– Wiemy, że wkrótce czeka nas dużo odejść na emeryturę. Musimy więc zadbać, by zachować wiedzę w organizacji – dodaje Marzena Cieślak. W tym zachowaniu wiedzy ma pomóc wprowadzony w tym roku program ekspertów. Dziewięciu starszych pracowników, doświadczonych specjalistów, przeszło szkolenia trenerskie i przygotowuje się do uczenia młodych ludzi.

Będą mentorami młodszych kolegów i opiekunami praktyk, prowadząc też prelekcje w szkołach średnich w Warszawie i w Radomiu, z którymi współpracuje Vattenfall Heat. Spółka stara się wykształcić sobie przyszłe kadry techników energetyków, fach wykreślony przed kilkoma laty z listy zawodów...

Aż dwie piąte polskich pracodawców przyznaje, że to właśnie ich niechętny stosunek do zatrudniania starszych pracowników jest główną przyczyną bezrobocia wśród osób po pięćdziesiątce – wynika z ubiegłorocznych badań przeprowadzonych na zlecenie Akademii Rozwoju Filantropii. Ponad połowa firm przyznała wtedy, że wśród ich ofert pracy tylko nieliczne, albo żadna, nadawały się dla kandydatów 50+.

Akademia liczy, że nastawienie pracodawców pomoże zmienić ruszająca we wrześniu kampania informacyjno-edukacyjna „Zysk z dojrzałości”.

Organizatorzy chcą dotrzeć także do tych firm, które dziś na swych stronach internetowych podkreślają, że mają młody, dynamiczny zespół. – Trzeba przekonać pracodawców, że zespół może być starszy, ale również dynamiczny. A mając dojrzałych pracowników, pokazujemy, że firma jest trwała i stabilna – zaznacza Joanna Tokarz, koordynator projektu.

Od początku przyszłego roku ARF zamierza też uruchomić seminaria dla pracodawców doradzające, jak zarządzać wiekiem. – Większość firm w Polsce nie potrafi wykorzystać doświadczenia swych dojrzałych pracowników. Nadal rzadkością są programy mentoringu, które pozwalają przekazać wiedzę i doświadczenie starszych osób młodszym kolegom – twierdzi Joanna Tokarz.

Organizatorzy akcji liczą na menedżerów działów HR. Bo to oni mogą opracować programy, które pomogą przedłużyć aktywność zawodową dojrzałych pracowników i wykorzystać ich umiejętności.

Jolanta Jaworska, dyrektor programów publicznych w IBM Polska, twierdzi, że w aktywizacji osób 50+ chodzi o to, by firmy potrafiły określić i rozwiązać problemy, które mają dojrzali pracownicy. A jednym z nich jest często współpraca z młodszym, mniej doświadczonym szefem czy udział w szkoleniach.

Na forach internetowych dojrzałe osoby często też narzekają, że szef nie chce ich już wysyłać na kursy. Jak jednak zauważa Jolanta Jaworska, czasem to dojrzali pracownicy niechętnie traktują szkolenia, zwłaszcza gdy wcześniej przechodzili już podobne. – Wtedy trzeba ludzi przekonać, że mimo podobnej nazwy szkolenia nie są takie same. Nie tylko dzięki nowej treści, ale i przez to, że odbywają się w nowym zespole – wyjaśnia Jolanta Jaworska. W IBM w utrzymaniu aktywności dojrzałych pracowników pomaga system corocznych rozmów – każdy musi wtedy określić swój program rozwoju.

Jak podkreśla Marzena Cieślak z Vattenfall Heat, firma inwestuje w naukę angielskiego swych pracowników, w ich studia podyplomowe, w tym MBA. – Zdarza się, że na MBA chce iść osoba, która ukończyła 56 lat – dodaje Marzena Cieślak. W ubiegłym roku studia podyplomowe zaczęło 28 pracowników spółki, która pokrywa 90 proc. kosztów nauki i zapewnia dodatkowe pięć dni urlopu w semestrze. Z funduszy unijnych spółka dofinansowuje też dla pracowników szkolenia z zarządzania czy radzenia sobie ze stresem.

Zdaniem Joanny Tokarz niechęć pracodawców do zatrudniania osób 50+ to też wynik obaw o problemy we współpracy międzypokoleniowej. Nietrudno o konflikt między młodym szefem a starszymi podwładnymi. – Ale przecież mamy już narzędzia, np. program Equal Intermentoring, które uczyły firmy, jak budować relacje międzypokoleniowe – dodaje Tokarz.

W IBM opracowano wewnętrzny poradnik dla pracowników 50+. Doradza on też menedżerom kierującym zespołem starszych pracowników, jak sobie poradzić w codziennych kontaktach, by ich do siebie nie zrazić, jak się integrować z zespołem. Z kolei program mentoringu umożliwia dojrzałym pracownikom sprawdzenie się w roli opiekunów młodszych kolegów.

www.filantropia.org.pl/zysk_z_dojrzalosci.html]Plan działań programu „Zysk z dojrzałości”

W spółce Vattenfall Heat Poland, do której należy pięć elektrociepłowni w Warszawie, średnia wieku to 47 lat. – U nas 40-letni pracownicy to młodzi ludzie – śmieje się Marzena Cieślak, dyrektor HR firmy. Jej zdaniem dojrzała załoga wymaga nie tylko odpowiedniego podejścia, ale i planowania na przyszłość; z ponad 1100-osób prawie jedna piąta zbliża się do wieku emerytalnego.

– Wiemy, że wkrótce czeka nas dużo odejść na emeryturę. Musimy więc zadbać, by zachować wiedzę w organizacji – dodaje Marzena Cieślak. W tym zachowaniu wiedzy ma pomóc wprowadzony w tym roku program ekspertów. Dziewięciu starszych pracowników, doświadczonych specjalistów, przeszło szkolenia trenerskie i przygotowuje się do uczenia młodych ludzi.

Pozostało 84% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy