Więcej niż dodatek do wynagrodzenia

Kurs językowy to ceniony przez pracowników bonus. Jednak firmy nie zawsze wykorzystują w pełni jego możliwości

Publikacja: 17.09.2008 03:04

Prawie 30 proc. z połowy Polaków, którzy myślą o podniesieniu swych kwalifikacji, na pierwszym miejscu wymienia kursy językowe – wynika z badania instytutu Ipsos wykonanego na zlecenie portalu Nowoczesna Firma. A spora część z nich liczy, że kurs zafunduje im pracodawca.Te oczekiwania od kilku lat łatwiej przedsiębiorcom spełniać dzięki unijnym pieniądzom z EFS. Z kolei wymagania związane z uzyskaniem wsparcia z UE sprawiły, że sporo firm zmieniło podejście do szkoleń językowych.

– Od trzech lat jest coraz lepiej – ocenia Elżbieta Szaciłło, szefowa specjalistycznego portalu szukaj-lektora. pl. Ale zaznacza, że i tak tylko ok.

20 proc. pracodawców ma świadome podejście do szkoleń językowych, czyli dopasowuje kursy do kompetencji pracowników, sprawdzając też efekty nauki.Gdy kurs językowy jest tylko bonusem dla kadry, można nie przejmować się efektami nauki. Jednak dla coraz większej liczby firm to inwestycja, która wpływa na rynkową konkurencyjność.

Nic więc dziwnego, że w ofercie szkół językowych przybywa specjalistycznych kursów, najczęściej z angielskiego. Dariusz Kętla, dyrektor ds. dydaktyczno-programowych Felberg SJA, ocenia wprawdzie, że ożywił się popyt na biznesowe kursy rosyjskiego, ale to angielski jest liderem językowych szkoleń w firmach.

[wyimek]20 proc. firm ma świadome podejście do szkoleń językowych[/wyimek]

Wśród kursów specjalistycznych najbardziej popularne są te z języka biznesu i zarządzania, finansów i księgowości. Pracodawcy chętnie inwestują też w specjalistyczne szkolenia językowe dla informatyków i działów HR.

Niektóre kursy nie ograniczają się zresztą do języka. – Kursy negocjacji łączą naukę języka ze szkoleniem „miękkich” umiejętności, choćby sztuki przemawiania – wyjaśnia Adam Kędzierski, dyrektor zarządzający Warsaw Study Centre. Agnieszka Kaczmarczyk, szefowa działu szkoleń dla firm Archibald Centrum Języka Angielskiego, zaznacza, że warsztaty z prezentacji prowadzą tam dwie osoby: lektor Business English i świetnie znający angielski trener biznesu.

Czy lepiej organizować zamknięte szkolenie w firmie, czy dofinansowywać naukę na otwartych kursach?

Jak ocenia Agnieszka Kaczmarczyk, coraz częściej w otwartych kursach specjalistycznych uczestniczą osoby skierowane przez przedsiębiorstwa. – Przy dużym zróżnicowaniu poziomu znajomości języka wśród pracowników pracodawcy niekiedy rezygnują z firmowych szkoleń. Tym bardziej że często trudno pogodzić oczekiwania co do programu kursu – dodaje. Zdaniem Adama Kędzierskiego pracodawcy często wysyłają pracowników niższego szczebla na kursy otwarte, a menedżerom i wybranym specjalistom finansują indywidualne szkolenia w firmie.

– Przedsiębiorstwa przyzwyczaiły się, że rynek szkoleń ma bardzo bogatą i elastyczną ofertę – twierdzi Dariusz Kętla. Zamiast semestrów firmy wykupują więc niekiedy 30 godzin szkolenia dopasowanego do swych potrzeb.Przybywa też pracowników, którzy sami inwestują w kurs specjalistycznego języka. Jak ocenia Malwina Staszak, metodyk Archibalda, wiele osób traktuje te kursy jako atut na drodze do awansu w pracy.

[ramka][b] [link=http://www.kariera.pl/edukacja/naukajezykow/]Wyszukiwarka kursów językowych[/link][/b][/ramka]

Prawie 30 proc. z połowy Polaków, którzy myślą o podniesieniu swych kwalifikacji, na pierwszym miejscu wymienia kursy językowe – wynika z badania instytutu Ipsos wykonanego na zlecenie portalu Nowoczesna Firma. A spora część z nich liczy, że kurs zafunduje im pracodawca.Te oczekiwania od kilku lat łatwiej przedsiębiorcom spełniać dzięki unijnym pieniądzom z EFS. Z kolei wymagania związane z uzyskaniem wsparcia z UE sprawiły, że sporo firm zmieniło podejście do szkoleń językowych.

Pozostało 83% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy