Misją Narodowego Instytutu Architektury i Urbanistyki jest prowadzenie badań nad architekturą i urbanistyką i upowszechnianiem wiedzy na ten temat. Ważnym elementem działalności Instytutu jest bieżąca współpraca z architektami, samorządami i użytkownikami przestrzeni publicznej, budzenie społecznej świadomości architektoniczno-urbanistycznej oraz kształtowanie nowej jakości w myśleniu o przestrzeniach wspólnych. Istotne jest także inicjowanie i propagowanie wieloaspektowych badań nad polskim dziedzictwem architektoniczno-urbanistycznym oraz jego znaczeniem dla współczesności, działanie na rzecz wzmocnienia lokalnej tożsamości kulturowej Polaków i prowokowanie do debaty o wartości przestrzeni wspólnych, popularyzacja polskiej myśli architektonicznej i urbanistycznej poprzez cyfryzację oraz ułatwianie powszechnego dostępu do źródeł, ukazywanie twórczości polskich architektów i urbanistów w kontekście międzynarodowym oraz upowszechnianie ich dokonań w kraju i za granicą.
EDUKACJA
Jednym z celów powołania Instytutu jest kształtowanie społecznej świadomości znaczenia i roli architektury oraz urbanistyki, a także włączanie użytkowników przestrzeni publicznej w procesy jej projektowania i planowania. Realizacja tego zadania wymaga kompleksowego opracowania strategii popularyzacji tematyki architektonicznej i odpowiedniego kształcenia poszczególnych grup wiekowych. W tym celu Dział Edukacji zajmuje się między innymi przygotowywaniem wzorcowych materiałów szkoleniowych oraz opracowywaniem programów warsztatów i wydarzeń towarzyszących wystawom i innym inicjatywom Instytutu.
Letnie Studium Miasta: Forma otwarta
Pierwszym projektem edukacyjnym realizowanym przez Narodowy Instytut Architektury i Urbanistyki było Letnie Studium Miasta: Forma otwarta (Urban Summer School: Open form), poświęcona realizacjom i teoriom wypracowanym przez Zofię i Oskara Hansenów. Był to projekt, podczas którego przez dwa tygodnie na przełomie sierpnia i września studenci, badacze i młodzi profesjonaliści z całego świata analizowali założenia i funkcjonowanie przestrzeni zaprojektowanych w oparciu o teorię Formy Otwartej Zofii i Oskara Hansenów. Zorganizowane przez Narodowy Instytut Architektury i Urbanistyki oraz Centrum Historii Miejskiej Europy Środkowo?Wschodniej we Lwowie wydarzenie stało się miejscem dyskusji i badań 18 uczestników z 15 krajów położonych na czterech kontynentach, którzy zostali wyłonieni spośród blisko 300 zgłoszeń.
1. Kongres Edukacji Architektonicznej w Tucznie
Kolejny projekt Narodowego Instytutu Architektury i Urbanistyki to 1. Kongres Edukacji Architektonicznej (KEA), którego celem było stworzenie przestrzeni do dialogu i wymiany doświadczeń w temacie szeroko pojętej edukacji architektonicznej. Kongres organizowany przez Narodowy Instytut Architektury i Urbanistyki oraz Stowarzyszenie Architektów Polskich to spotkanie przedstawicieli różnych jednostek działających na terenie całego kraju, zajmujących się szerzeniem i popularyzacją wiedzy o architekturze i urbanistyce. Zaproszeni zostali zarówno architekci, dyrektorzy instytucji kultury, przedstawiciele organizacji zawodowych, fundacji oraz stowarzyszeń, jak i edukatorzy i animatorzy czy osoby zajmujące się popularyzacją architektury i urbanistyki za pośrednictwem różnych mediów.
Kongres trwał trzy dni w wyjątkowych okolicznościach i przestrzeni historycznej zamku w Tucznie. Rozpoczął się panelami dyskusyjnymi „Edukacja w działaniu", „Popularyzacja edukacji" oraz „Instytucja edukuje", w czasie których uczestnicy mogli zaprezentować swoje dokonania w zakresie szerzenia wiedzy o architekturze i urbanistyce, przedstawili wiele interesujących projektów prowadzonych na różną skalę i dla różnych grup wiekowych. W czasie Kongresu poruszony został także temat dostępu do wiedzy dotyczącej architektury i urbanistyki. Uczestnicy wzięli udział także w warsztatach ukazujących temat architektury w nieoczywisty sposób – zapoznali się z elementami design thinking oraz z przeszkodami, jakie przestrzeń miejska stawia przed niepełnosprawnymi.