Aby wypełnienie kryterium zyskało pozytywną ocenę, nie może być „poważnych napięć” na rynku walutowym w czasie pobytu w ERM2. Należy jednak podkreślić, że przejrzystość kryterium jest ograniczona ze względu na brak obiektywnej miary „poważnych napięć”. Co więcej, Komisja Europejska i EBC wykazują asymetrię w jego ocenie, w większym stopniu tolerując aprecjację niż deprecjację względem parytetu. Dopuszcza to możliwość rewaluacji kursu centralnego, przy wykluczeniu jednostronnej dewaluacji.
Ustalenie parytetu na niewłaściwym poziomie tworzy ryzyko presji na jego zmianę, co może zagrażać wypełnieniu kryterium. Kurs centralny na zbyt niskim poziomie może wywoływać oczekiwania rewaluacji parytetu i przyczyniać się do napływu kapitału spekulacyjnego, ustalenie zaś kursu na przewartościowanym poziomie może prowadzić do wzrostu deficytu na rachunku obrotów bieżących i presji na osłabienie waluty lub dewaluację kursu centralnego. Koszt i trudność dostosowania są wyższe w przypadku kursu przewartościowanego, toteż rekomenduje się ustalanie go raczej na zbyt niskim niż zbyt wysokim poziomie.
Pełniejsza integracja rynku polskiego z rynkiem europejskim sprzyja postrzeganiu złotego jako waluty silnie powiązanej z euro, co może ograniczać występowanie efektu zarażania. Jednak do momentu przyjęcia euro Polska może być narażona na zwiększone wahania kursu walutowego w wyniku zawirowań na rynkach finansowych, szczególnie silnych w ostatnich miesiącach. Dopóki źródłem zmienności nie jest zmiana fundamentów, można oczekiwać, że wahania mają charakter przejściowy i nie będą zakwalifikowane jako „poważne napięcia” na rynku walutowym.
Członkostwo w ERM2 może sprzyjać stabilizacji kursowej, jeżeli stanowi dla uczestników rynku wyraźny sygnał gotowości do przyjęcia euro i zdolności do wypełnienia wszystkich kryteriów konwergencji. Wówczas parytet centralny – jako wiarygodny punkt odniesienia dla kursu konwersji (czyli kursu, po jakim waluta krajowa wymieniana jest na euro, ustalanego na mniej więcej pół roku przed wprowadzeniem euro) – może pełnić funkcję kotwicy nominalnej. Ze względu na podwyższone ryzyko związane z pobytem w ERM2 powinien on być możliwie krótki.
Wypełnienie kryterium inflacyjnego polega na utrzymywaniu stopy inflacji na poziomie nieprzekraczającym wartości referencyjnej w okresie roku przed sporządzeniem raportów o konwergencji. Ponieważ poziom wartości referencyjnej zależy od stóp inflacji w innych państwach członkowskich UE, wypełnienie tego kryterium może być szczególnie trudne i w pewnych przypadkach może wymagać wykorzystania narzędzi polityki pieniężnej oraz fiskalnej w celu przejściowego obniżenia presji inflacyjnej. Ewentualna konieczność zacieśnienia polityki pieniężnej mogłaby się wiązać z krótkookresowym spadkiem tempa wzrostu gospodarczego. Siła wpływu polityki dezinflacyjnej jest przy tym różna w różnych krajach.
Uwarunkowania polskiej gospodarki mogą łagodzić jej koszty – głównie ze względu na szybsze dostosowania cen niż podaży w krajach o dużych wahaniach popytu oraz większą elastyczność cen w krajach o wyższej stopie inflacji. Konieczność obniżenia i utrzymania stopy inflacji na poziomie niższym od wartości bazowej może skutkować spadkiem średniego tempa wzrostu PKB.