Zakazane klauzule muszą zniknąć z umów

Agnieszka Majchrzak, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Publikacja: 14.05.2009 01:10

Zakazane klauzule muszą zniknąć z umów

Foto: Rzeczpospolita

[b]Rz: Co może zrobić klient, którego zdaniem bank stosuje niekorzystne zapisy w umowie lub regulaminie?[/b]

Agnieszka Majchrzak: W takim przypadku konsument może po pierwsze negocjować zmianę postanowienia. Po drugie, jeśli próba polubownego załatwienia sprawy nie przyniesie satysfakcjonującego rezultatu, można wystąpić z pozwem do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o uznanie klauzuli za niedozwoloną. Choć droga sądowa wydaje się uciążliwa, są liczne przykłady, że słabszym uczestnikom rynku udaje się doprowadzić do wyeliminowania niekorzystnych dla nich postanowień.

Każdy konsument może też złożyć skargę do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Należy to zrobić pisemnie, w formie tradycyjnej lub elektronicznej na adres urzędu.

Warto wspomnieć, że prawo składania pozwów do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów przysługuje również miejskim (powiatowym) rzecznikom konsumentów oraz organizacjom pozarządowym.

[b]A co jeśli bank nadal stosuje klauzulę wpisaną do rejestru zakazanych? Od którego momentu bank musi zaprzestać stosowania takich zapisów?[/b]

Klauzule uznane prawomocnym wyrokiem sądu za niedozwolone są wpisywane do specjalnego rejestru prowadzonego przez prezesa UOKiK. Od tego momentu ich stosowanie w obrocie prawnym z udziałem konsumentów jest zakazane. Jeśli przedsiębiorcy mimo to je stosują, prezes UOKiK może wszcząć postępowanie w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów i w konsekwencji nałożyć na przedsiębiorcę karę w wysokości do 10 proc. ubiegłorocznego przychodu.

[b]Co musi zrobić bank, jeśli we wcześniej zawartych umowach – ale wciąż obowiązujących – były zapisy wpisane później do rejestru zakazanych?[/b]

Zgodnie z prawem klauzule niedozwolone nie mogą być stosowane w obrocie z konsumentami. Oznacza to, że wszystkie umowy będą musiały być zmienione.

[b]Czy w takich przypadkach klient banku może skorzystać z bezpłatnej pomocy prawnika UOKiK lub innej instytucji?[/b]

W przypadku problemów z bankiem lub jakimkolwiek innym przedsiębiorcą pomocą służą miejscy lub powiatowi rzecznicy konsumentów i organizacje konsumenckie. Bezpłatne porady udzielane są również pod numerem infolinii konsumenckiej 0 800 800 008. Szczegółowe informacje i adresy organizacji znajdują się na stronie urzędu www.uokik.gov.pl.

[b]Czy bank może w czasie obowiązywania umowy zmieniać opłaty z nią związane i ustalać je w dowolnej wysokości? W jaki sposób klient musi być o tym powiadomiony? Czy klient może się nie zgodzić na nowe stawki?[/b]

W trakcie umowy może dojść do jej renegocjacji, ale do takiej zmiany jest potrzebna wola obu stron. Oznacza to, że konsument nie ma obowiązku akceptowania nowych warunków. Natomiast zmiany zawarte we wzorcu (np. w regulaminie, tabeli opłat i prowizji) mogą być dokonane jednostronnie przez bank. Konsument powinien mieć czas na przeanalizowanie nowych warunków oraz na ewentualne wypowiedzenie umowy, tak aby nie objęły go zmiany.

rozmawiała Monika Krześniak

Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy