[b]Rz: Co może zrobić klient, którego zdaniem bank stosuje niekorzystne zapisy w umowie lub regulaminie?[/b]
Agnieszka Majchrzak: W takim przypadku konsument może po pierwsze negocjować zmianę postanowienia. Po drugie, jeśli próba polubownego załatwienia sprawy nie przyniesie satysfakcjonującego rezultatu, można wystąpić z pozwem do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o uznanie klauzuli za niedozwoloną. Choć droga sądowa wydaje się uciążliwa, są liczne przykłady, że słabszym uczestnikom rynku udaje się doprowadzić do wyeliminowania niekorzystnych dla nich postanowień.
Każdy konsument może też złożyć skargę do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Należy to zrobić pisemnie, w formie tradycyjnej lub elektronicznej na adres urzędu.
Warto wspomnieć, że prawo składania pozwów do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów przysługuje również miejskim (powiatowym) rzecznikom konsumentów oraz organizacjom pozarządowym.
[b]A co jeśli bank nadal stosuje klauzulę wpisaną do rejestru zakazanych? Od którego momentu bank musi zaprzestać stosowania takich zapisów?[/b]