– Siłą Gdańska jest wsłuchiwanie się i spełnianie potrzeb mieszkańców i inwestorów – uważa Andrzej Bojanowicz, wiceprezydent miasta. – Poza tym jesteśmy miastem otwartym, niezależnym, nowoczesnym – dodaje.
Obecnie najważniejszą potrzebą ok. 460 tys. mieszkańców jest udrożnienie komunikacji, zarówno w samym mieście, jak i z resztą kraju i świata. Stąd aż 3,1 mld zł z 5 mld zł puli na inwestycje (na cztery lata) pochłoną projekty transportowe.
Przykładowo za 2 mld zł (z czego Unia Europejska dołoży ok. 800 mln zł) powstanie Trasa Sucharskiego i Trasa Słowackiego. Dzięki temu mieszkańcy i turyści zyskają bezpośrednie połączenie portu morskiego i lotniska z głównymi drogami krajowymi. Poważną inwestycją jest też III etap Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej (GPKM). Koszt – ok. 800 mln zł. To dwie nowe linie tramwajowe, w sumie 6 km, które połączą odległe osiedla z centrum miasta.
W ubiegłym roku zakończył się II etap GPKM. Za 240 mln zł zmodernizowano 20 km linii tramwajowych, wybudowano pierwszą od lat nową linię, kupiono 31 pojazdów (w tym 28 autobusów). Także w 2008 r. zakończyła się także budowa tzw. trasy W-Z.
Te inwestycje to tylko przykłady tego, co się dzieje w Gdańsku. Oprócz władz miasta swoje projekty realizują także Zarząd Portu Morskiego, PKP PLK, Zarząd Portu Lotniczego (budowa nowego terminalu na lotnisku) czy samorząd wojewódzki (projekt Kolei Metropolitalnej).