Postawili na poprawę komunikacji

Gdańsk - trzecie miejsce w kategorii miasta na prawach powiatu

Publikacja: 11.07.2009 01:40

Centrum Hewelianum to niezwykłe miejsce nie tylko dla młodzieży

Centrum Hewelianum to niezwykłe miejsce nie tylko dla młodzieży

Foto: KFP

– Siłą Gdańska jest wsłuchiwanie się i spełnianie potrzeb mieszkańców i inwestorów – uważa Andrzej Bojanowicz, wiceprezydent miasta. – Poza tym jesteśmy miastem otwartym, niezależnym, nowoczesnym – dodaje.

Obecnie najważniejszą potrzebą ok. 460 tys. mieszkańców jest udrożnienie komunikacji, zarówno w samym mieście, jak i z resztą kraju i świata. Stąd aż 3,1 mld zł z 5 mld zł puli na inwestycje (na cztery lata) pochłoną projekty transportowe.

Przykładowo za 2 mld zł (z czego Unia Europejska dołoży ok. 800 mln zł) powstanie Trasa Sucharskiego i Trasa Słowackiego. Dzięki temu mieszkańcy i turyści zyskają bezpośrednie połączenie portu morskiego i lotniska z głównymi drogami krajowymi. Poważną inwestycją jest też III etap Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej (GPKM). Koszt – ok. 800 mln zł. To dwie nowe linie tramwajowe, w sumie 6 km, które połączą odległe osiedla z centrum miasta.

W ubiegłym roku zakończył się II etap GPKM. Za 240 mln zł zmodernizowano 20 km linii tramwajowych, wybudowano pierwszą od lat nową linię, kupiono 31 pojazdów (w tym 28 autobusów). Także w 2008 r. zakończyła się także budowa tzw. trasy W-Z.

Te inwestycje to tylko przykłady tego, co się dzieje w Gdańsku. Oprócz władz miasta swoje projekty realizują także Zarząd Portu Morskiego, PKP PLK, Zarząd Portu Lotniczego (budowa nowego terminalu na lotnisku) czy samorząd wojewódzki (projekt Kolei Metropolitalnej).

– Ale staramy się zapewnić mieszkańcom także coś dla ducha – podkreśla prezydent. Miasto buduje nowy stadion Arena Baltica (za 800 mln zł), który ma służyć nie tylko na Euro 2012. W 2008 r. zakończyła się realizacja projektu Centrum Hewelianum, czyli centrum edukacyjno-rozrywkowego dla młodzieży (i nie tylko) w Forcie Grodzisko. W planach miejski samorząd ma także budowę Europejskiego Centrum Solidarności (za prawie 300 mln zł). Ten instytut kultury ma powstać na terenie Stoczni Gdańsk przy placu „Solidarności”. Jego integralną część stanowić będą m.in. sala BHP, gdzie podpisano Porozumienia Sierpniowe czy II Brama Stoczni. W centrum znajdą się biblioteki, sale wykładowe, archiwa itp.

– Tego typu projekty także przyciągają inwestorów – przekonuje Bojanowicz. – Podczas rozmów z nami pytają nie tylko o infrastrukturę czy zasoby kadrowe, ale także o ofertę kulturalno-rozrywkową. I my jesteśmy w stanie zapewnić im to wszystko – deklaruje.

– Siłą Gdańska jest wsłuchiwanie się i spełnianie potrzeb mieszkańców i inwestorów – uważa Andrzej Bojanowicz, wiceprezydent miasta. – Poza tym jesteśmy miastem otwartym, niezależnym, nowoczesnym – dodaje.

Obecnie najważniejszą potrzebą ok. 460 tys. mieszkańców jest udrożnienie komunikacji, zarówno w samym mieście, jak i z resztą kraju i świata. Stąd aż 3,1 mld zł z 5 mld zł puli na inwestycje (na cztery lata) pochłoną projekty transportowe.

Pozostało 81% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy