Firmy stawiają na ekologię

Działania związane z ochroną środowiska podejmuje 82 proc. polskich przedsiębiorców. Wydatki na ten cel sięgną 28 mld zł do 2013 r., a firmy mają kłopot z uzyskaniem dotacji na ekologię. Skorzystała z nich co dziewiąta

Publikacja: 28.10.2009 03:34

Firmy stawiają na ekologię

Foto: Fotorzepa, Bartosz Jankowski

Działania związane z ochroną środowiska podejmuje 82 proc. przedsiębiorstw w Polsce – wynika z ankiety PBS DGA przeprowadzonej na zlecenie Kulczyk Holding wśród kadry zarządzającej 500 małych, średnich oraz dużych firm. Dwie trzecie z nich uważa, że dbałość o środowisko powinna stanowić element strategii firmy. Połowa jest przekonana, że ekologia może decydować o przewadze konkurencyjnej.

– Polskie firmy deklarują, że nie boją się zmian proekologicznych albo wręcz je popierają. Jest to ważne przesłanie do polityków, że przedsiębiorcy wcale nie oczekują obrony status quo, lecz wsparcia w przeprowadzaniu zmian – komentuje wyniki ankiety polski ambasador ds. klimatu Janusz Reiter z zespołu klimatycznego Centrum Stosunków Międzynarodowych.

Ankieta pokazuje, że obecny kryzys gospodarczy nie miał dla większości firm znaczenia w kwestii nastawienia do ochrony środowiska – 58 proc. z nich nie zmieniło swoich działań w tym zakresie. Główną przyczyną są rosnące normy dbałości o środowisko. Jak wynika z Polityki Ekologicznej Państwa, przemysł do 2013 r. musi zainwestować około 28 mld zł w podniesienie jakości powietrza, oczyszczanie ścieków i gospodarkę odpadami. To dwa razy więcej, niż firmy inwestowały w ostatnich latach.

Mimo że wydatki na ekologię w firmach są w dużej mierze konsekwencją wymogów prawa, państwowe i unijne instytucje tylko w niewielkim stopniu pomagają przedsiębiorcom w spełnieniu norm ekologicznych. Największa instytucja publiczna zarządzająca pieniędzmi na ekologię – Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zgromadził 2,3 mld zł z opłat na środowisko od mieszkańców, firm i gmin. Ale pieniądze leżą latami na kontach i przedsiębiorcom jest po nie trudno sięgnąć ze względu na długie i skomplikowane procedury. Urzędnicy chętniej przeznaczają fundusze na pożyczki dla gmin i organizacji pozarządowych niż firm.

Ankieta ujawniła, że tylko 11 proc. przedsiębiorstw zdobyło w ostatnich latach dotacje na działania związane z ochroną środowiska. Wśród tej grupy 77 proc. oceniło pozyskanie funduszy jako trudne. – Z badania wynika niezadowolenie przedsiębiorców z relacji z administracją. Jeśli ilość środków jest znacząco mniejsza niż oczekiwania, to jest zrozumiałe, że po rozdzieleniu dostępnej kwoty niedoszli beneficjenci są niezadowoleni. W takiej sytuacji najważniejsza jest klarowność kryteriów i procedur – uważa prof. Andrzej Mazgajski z Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Wśród polskich przedsiębiorców panuje jednak nieufność w stosunku do ekologów, którzy, ich zdaniem, kierują się głównie własnym interesem – niemal połowa ankietowanych uznała, że organizacjom chodzi głównie o pieniądze i zlecenia na badania. Według Janusza Reitera jest to raczej wyraz uprzedzeń niż doświadczeń.

Prezes Autostrady Wielkopolskiej Andrzej Patalas uważa, że współpraca z ekologami może przynieść firmie korzyści. – Budowany przez nas obecnie fragment autostrady przebiega w 85 proc. przez tereny leśne. Szukamy takich rozwiązań, które uchronią użytkowników autostrad przed zdarzeniami z udziałem zwierząt i tu nasze interesy są zbieżne z celami ekologów – mówi Andrzej Patalas.

Tylko co piąta ankietowana firma w ostatnich latach podjęła dialog z organizacją ekologiczną.

Działania związane z ochroną środowiska podejmuje 82 proc. przedsiębiorstw w Polsce – wynika z ankiety PBS DGA przeprowadzonej na zlecenie Kulczyk Holding wśród kadry zarządzającej 500 małych, średnich oraz dużych firm. Dwie trzecie z nich uważa, że dbałość o środowisko powinna stanowić element strategii firmy. Połowa jest przekonana, że ekologia może decydować o przewadze konkurencyjnej.

– Polskie firmy deklarują, że nie boją się zmian proekologicznych albo wręcz je popierają. Jest to ważne przesłanie do polityków, że przedsiębiorcy wcale nie oczekują obrony status quo, lecz wsparcia w przeprowadzaniu zmian – komentuje wyniki ankiety polski ambasador ds. klimatu Janusz Reiter z zespołu klimatycznego Centrum Stosunków Międzynarodowych.

Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy