Doładowania coraz mniej zyskowne

Topnieją przychody dystrybutorów z papierowych doładowań telefonów na kartę

Publikacja: 26.11.2009 02:07

W ciągu zaledwie dziewięciu miesięcy PTK Centertel stracił pozycję lidera rynku i prawie 800 tys. kl

W ciągu zaledwie dziewięciu miesięcy PTK Centertel stracił pozycję lidera rynku i prawie 800 tys. klientów. Z usług sieci Polkomtelu zrezygnowało pół miliona osób, mimo to spółka została liderem.

Foto: Rzeczpospolita

Nie tylko coraz popularniejsze elektroniczne doładowania komórek wpływają na spadki przychodów dystrybutorów ze sprzedaży kart-zdrapek. Cierpią na tym najwięksi operatorzy na rynku komórkowym.

Operatorzy zamawiają karty w drukarniach i sprzedają dystrybutorom, którzy następnie dostarczają je do kiosków, stoisk w galeriach handlowych, na półki przy kasach w supermarketach oraz do salonów dilerów specjalizujących się w sprzedaży usług operatorów telekomunikacyjnych.

Hurtownikami kart zdrapek są m.in. kolporterzy prasy, którzy dostarczają je do sieci detalicznych. – Kilka lat temu badaliśmy tę sprawę, bo byliśmy ciekawi, czy operator stosuje w rozliczeniach z innymi podmiotami niższą marżę. To się nie potwierdziło, jednak zidentyfikowaliśmy dwie sytuacje, które sprawiają, że na pewnym etapie karty-zdrapki mogą być tańsze – przyznaje przedstawiciel jednej z sieci dilerskich, zastrzegając anonimowość.

[srodtytul]Podatkowe manipulacje[/srodtytul]

Według niego pierwsza z nich to wymiana, w której karty trafiają do dystrybutora w ramach wynagrodzenia, a ten następnie – aby odzyskać gotówkę – wrzuca je do obrotu po takich cenach, jakie jest w stanie szybko uzyskać. Druga to wywóz kart za granicę i ponowne wprowadzenie ich na polski rynek już po cenie pomniejszonej o VAT, a więc tańszych o 22 proc.

– Tego, kto tak sprzedaje karty, nie udało nam się ustalić – mówi nasz rozmówca. Prowadzona przez niego sieć ostatecznie zrezygnowała z dystrybucji kart-zdrapek na dużą skalę.

Aby zapobiec praktykom, takim jak sprzedaż kart za granicę, operatorzy wpisują w umowach z dystrybutorami odpowiednie klauzule. Komunikat giełdowego Ruchu dotyczący umowy z PTK Centertel mówi m.in., że sieć Orange może rozwiązać z nim kontrakt, jeśli złamie on zakaz sprzedaży produktów PTK Centertel poza terytorium Polski.

[srodtytul]Ofiara dumpingu[/srodtytul]

W tym roku sprzedaż kart umożliwiających doładowania telefonów pre-paid przyniosła niższe przychody grupie Tell największemu dilerowi usług sieci Orange. Po dziewięciu miesiącach wpływy ze sprzedaży kart i doładowań elektronicznych w grupie a wyniosły 22,5 mln zł, o ponad 17 proc. mniej niż rok wcześniej. W trzecim kwartale ubytek był jeszcze większy i sięgnął blisko 22 proc. – przychody zamknęły się kwotą 7,5 mln zł.

Według Roberta Krasowskiego, członka zarządu Tella, to w dużej mierze efekt spadku przychodów z papierowych doładowań hurtowni Connex, spółki z grupy.

– Karty doładowujące telefony prepaidowe to bardziej produkt z branży FMCG niż telekomunikacyjny – tłumaczy Robert Krasowski.

Mimo ubytku w tym segmencie cała grupa zanotowała wzrost przychodów i zysków, które po trzech kwartałach br. wyniosły odpowiednio: 186,4 mln zł (wzrost o 41 proc. rok do roku) i 4,87 mln zł (o 54 proc. więcej niż rok wcześniej).

Mimo spadku przychodów ze sprzedaży zdrapek Krasowski zapewnia, że nie tracą one na popularności, choć nie przynoszą pośrednikom dużych zysków. – Spadek przychodów to raczej efekt działań przypominających dumping – powiedział.

[i]Masz pytanie, wyślij e-mail do autorki [mail=u.zielinska@rp.pl]u.zielinska@rp.pl[/mail][/i]

Nie tylko coraz popularniejsze elektroniczne doładowania komórek wpływają na spadki przychodów dystrybutorów ze sprzedaży kart-zdrapek. Cierpią na tym najwięksi operatorzy na rynku komórkowym.

Operatorzy zamawiają karty w drukarniach i sprzedają dystrybutorom, którzy następnie dostarczają je do kiosków, stoisk w galeriach handlowych, na półki przy kasach w supermarketach oraz do salonów dilerów specjalizujących się w sprzedaży usług operatorów telekomunikacyjnych.

Pozostało 86% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy